Antywartości i transgresje 3102-MANTR
Punktem wyjścia niech będzie przypomnienie, że w całokształcie ludzkich zachowań społeczno-kulturowych, określonych normami, wartościami, pewną racjonalnością czy powagą, od zawsze było też miejsce dla NiePoważności. Terminem tym określam cały obszar ludzkich działań, a zarazem szczególny tryb, w jakim - również! - funkcjonuje człowiek, który poza swoimi innymi modalnościami bywa też homo ludens. NiePoważność lokuje się na peryferiach społecznego standardu i kulturowego mainstreamu, często w opozycji wobec nich, a przecież jest równie nieodzowna dla funkcjonowania człowieka i społeczeństwa, jak sen wobec jawy czy nic-nie-robienie wobec pracy. Transgresje, szczególnie te regresywne, niepoważne (karnawałowe, komiczne, kpiarskie), miały stałe miejsce w społeczeństwach i kulturach, a antropologia, podobnie jak władza, rozumiała ich systemową funkcję zaworów bezpieczeństwa. Dopuszczalne naruszanie podstawowych wartości kulturowych, balansujące na granicy potępienia i przyzwolenia, zawsze przecież stanowiło jeden z mechanizmów homeostazy.
Towarzyszyła temu społeczna zgoda na okresowe zbiorowe lub indywidualne wykraczanie poza przyjęte ramy, ujęte z reguły w skonwencjonalizowane formy. Licencjonowane symboliczne "antyzachowania" stały się częścią kultury, a powtarzając się w kalendarzowym rytmie straciły swój obrazoburczy charakter. Czasem transgresja stawała się drogą ku transcendencji, a profanacja - przewrotnym sposobem adoracji.
A jak jest dziś, np. w popkulturze, w której wartości, niegdyś kwalifikowane jako niskie, mają szczególne wzięcie? Ekscesy i naruszenia, wybryki i wygłupy, są przyjętym sposobem działania na arenie medialnej, a to ona jest obszarem dziania się zasadniczej części współczesnej kultury i życia społecznego. Prześmiewcy mają się dobrze, jeśli brać pod uwagę obecność na tej scenie takich postaci, jak Janusz Palikot w polityce, Borat - Sacha Baron Cohen w rozrywce, może nawet w nauce ktoś taki, jak Alan Sokal, który spłatał ponowoczesnej humanistyce bolesnego figla. Jakie formy NiePoważności wydają się dziś, w naszym społeczeństwie, szczególnie interesujące i nośne? Które z nich są popularne i dlaczego - czy w życiu społecznym funkcjonują raczej jako oczyszczająca krytyka koturnowych wartości, czy jako ich prześmiewcza negacja? Czy zachowania takie tworzą pewną jakość, czy to tylko "chamstwo w Internecie"? Dlaczego NiePoważność jest ważna?
Na seminarium spróbujemy poszukać obszarów, na których dziś odbywają się najbardziej interesujące transgresje. Na naszych oczach dochodzi przecież do odnawiania dawnych triksterskich archetypów i wzorów, do przebijania się subwersywnych treści w różnych dziedzinach życia społecznego. Zwłaszcza Internet jest terenem, który pod tym względem wymaga uważnego rozpoznania. W zależności od tematyki prac (magisterskich, licencjackich, okresowych) i zainteresowań uczestników seminarium wybierane będą konkretne zagadnienia oraz piśmiennictwo.
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Konkretnym efektem może być fragment pracy (rocznej, licencjackiej, magisterskiej), przedstawiony, przedyskutowany, dopracowany w wersji pisemnej. Na drodze do tego celu uczestnik pozna różne obszary i fragmenty rzeczywistości kulturowej, nauczy się dostrzegać ich społeczne funkcjonowanie i uwarunkowania, interpretować teksty, odnajdywać ich sensy symboliczne .
Kryteria oceniania
udział w zajęciach - obecność, aktywność w dyskusjach - 30% oceny;
własna prezentacja - 30%;
praca semestralna (pisemna postać prezentacji) - 40%
Literatura
Apte M., Anthropology of Humour and Laughter. An Anthropological Approach, Ithaca, NY, 1985
Caillois R., Człowiek i sacrum, Warszawa 1995
Celebrating Transgression, ed. U. Rao, J. Hutnyk, K-P. Köpping, Berghahn Books 2006
Kozielecki J., Transgresja i kultura, Warszawa 1997
Taussig M., Transgression [w:] Critical Terms for Religious Studies, ed. C. Taylor, Chicago 1998
Teoria karnawalizacji. Konteksty i interpretacje, red. A. Stoff, Toruń 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: