Antropolog w mieście: konflikty o przestrzeń 3102-MAMK
Zajęcia mają charakter konwersatoryjno-warsztatowy, zatem będą się składać z części teoretycznej oraz praktycznej.
Pierwszym celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy teoretycznej, odnoszącej się do miejskiej przestrzeni, w szczególności zaś omówienie zagadnień takich jak:
- przestrzeń i krajobraz kulturowy,
- miasto jako specyficzna forma przestrzeni,
- tożsamość przestrzenna i terytorializm,
- działania w przestrzeni (kształtowanie przestrzeni),
- konflikty o przestrzeń i konflikty w przestrzeni: schemat teoretyczny oraz rzeczywiste przykłady,
- antropologia stosowana: miejsce antropologii i antropologa w procesie definiowania, diagnozowania i rozwiązywania konfliktów o przestrzeń. W jakim charakterze, w jakim zakresie i z jakimi grupami / instytucjami może współpracować?
Drugim celem zajęć jest poszerzenie (lub uzupełnienie) umiejętności praktycznych związanych z prowadzeniem badań etnograficznych w specyficznym terenie, jakim jest aglomeracja miejska, oraz ich wykorzystaniem jako podstawy do formułowania wniosków o opisywanych zjawiskach. Podczas zajęć zostaną przedstawione techniki badawcze przydatne w badaniach nad przestrzenią, m.in. obserwacja, wywiad, spacer (oraz wywiad połączony ze spacerem), mapy mentalne, analiza przekazów medialnych, a także techniki rejestracji danych (nagrania audio i wideo, fotografia, notatki, rysunki itp.). Studenci będą mieli możliwość opracowania i zrealizowania – w grupach dwu-trzyosobowych – projektów, stanowiących analizę konkretnych konfliktów w przestrzeni miejskiej.
W analizie konfliktu o przestrzeń miejską powinny zostać uwzględnione następujące elementy:
- geneza konfliktu,
- przedmiot konfliktu,
- zaangażowane strony i ich motywy (jawne i ukryte),
- inne jednostki i instytucje bezpośrednio i pośrednio zaangażowane w konflikt,
- przebieg konfliktu i jego dynamika,
- faktyczne metody rozwiązania konfliktu,
- propozycje optymalnego rozwiązania konfliktu,
- oczekiwane i faktyczne rezultaty: bezpośrednie (odnoszące się do przedmiotu konfliktu) i pośrednie (wartości dodane) oraz ich zasięg.
Zrealizowane projekty zostaną zaprezentowane podczas zajęć i poddane dyskusji oraz – po uwzględnieniu uwag – opracowane w formie pisemnego raportu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu pierwszej części zajęć (konwersatorium) student potrafi:
- rozpoznać i opisać podstawowe koncepcje teoretyczne, związane z badaniem przestrzeni,
- rozpoznać i opisać techniki badawcze przydatne w badaniach nad przestrzenią,
- sporządzić projekt badawczy (dotyczący analizy przypadku), w tym m.in. zdefiniować problematykę i cel badań, określić kontekst teoretyczny i aparaturę pojęciową, dobrać odpowiednie metody i technik badawcze.
Po ukończeniu drugiej części zajęć (warsztatów) student potrafi:
- samodzielnie przeprowadzić analizę przypadku odnoszącą się do konkretnego konfliktu w przestrzeni miejskiej, przy zastosowaniu poznanych metod i podejść teoretycznych oraz w oparciu o przygotowany projekt badawczy;
- zaprezentować wyniki przeprowadzonych badań terenowych w formie prezentacji ustnej i referatu pisemnego.
Kryteria oceniania
- obecność (dopuszczalne dwie nieobecności) i aktywność na zajęciach;
- ocena realizacji projektu (ustna prezentacja podczas zajęć oraz opracowanie pisemne)
Literatura
Auge M., 2010, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, Warszawa.
De Certeau M., 2000, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania (Część trzecia: Praktyki przestrzenne), Kraków.
Ingold T., 2000, The Perception of the Environment. Essays on Livehood, dwelling and skill, London-New York.
Jałowiecki B., Łukowski W. (red.), 2010, Gettoizacja polskiej przestrzeni miejskiej, Warszawa.
Jałowiecki B., Szczepański M., 2002, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Warszawa.
Low S. M., 2008, On the Plaza. The Politics of Public Space and Culture, Austin.
Lynch K., 1960, The Image of the City, Cambridge-Massachusetts-London.
Nowak M., Pluciński P. (red.), 2011, O miejskiej sferze publicznej. Obywatelskość i konflikty o przestrzeń, Kraków.
Literatura uzupełniająca zostanie przestawiona na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: