Antropologia medyczna 3102-MAM
Antropologia medyczna to jedna z najszybciej rozwijających się subdyscyplin antropologii kulturowej. Świadczy o tym ilość liczących się uniwersytetów, na których studenci mogą poznawać zagadnienia związane z antropologią medyczną. W Polsce ta specjalizacja nie należy do szczególnie popularnych, choć od kilku lat widać wyraźny wzrost zainteresowania badaczy problematyką zdrowia i choroby kulturowym i społecznym wymiarze.
Zajęcia mają za zadanie wprowadzenie studentów w świat antropologii medycznej. W tym celu zostaną omówione zarówno klasyczne jak i współczesne teksty teoretyczne, a także te, które prezentują wyniki badań terenowych. Wiedza zdobyta podczas zajęć z pewnością poszerzy kompetencje słuchaczy. Problemy podejmowane przez antropologię medyczną należą do kanonu współczesnych badań antropologicznych, także stosowanych.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnicy zajęć zapoznają się klasyczną i współczesną teorią z zakresu antropologii medycznej. Pozwoli im to poszerzyć wiedzę i kompetencje o tematykę, która wyraźnie zyskuje na znaczeniu. Zajęcia pozwolą słuchaczom na samodzielne wyciągnie wniosków i formułowanie tez dotyczących problematyki zdrowia w kulturowym i społecznym kontekście. Pozyskana wiedza będzie stanowić podstawę do dalszych badań antropologicznych, w tym stosowanych.
Kryteria oceniania
Maksymalnie dwie nieobecności.
Uczestniczenie w zajęciach, czytanie lektur. Test końcowy: pytania otwarte.
Literatura
Brown, Phil i Stephen Zavestoski
2004 Social movements in health: an introduction, “Sociology of Health and Illness”, nr 6, s. 679-694.
Conrad, Peter
2005 The shifting engines of medicalization, “Journal of Health and Social Behavior“, nr 46, s. 3-14.
Frank A.
1995 The Wounded Storyteller, Chicago: The University of Chicago Press.
Hadolt, Bernhard
1998 Locating difference: a medical anthropology “at home”?, “Anthropology & Medicine”, nr 5(3), s. 311-323.
Hyden, Lars C.
1997 Illness and narrative, “Sociology of Health and Illness”, nr 19, s. 48-69.
Kleinman, Arthur
1981 Patients and healers in the context of culture: an exploration of the borderland between anthropology, medicine, and psychiatry, Berkeley: Cambridge University Press.
1984 Indigenous systems of healing. Questions for professional, popular and folk care. Alternative Medicines: Popular and Policy Perspectives, London: Routledge.
1988 The illness narratives: suffering, healing and the human condition, New York: Basic Books.
Le Fanu, James
2000 The rise and the fall of modern medicine, New York: Carroll & Graf Publishing.
Lock, Margaret i Vin-Kim Nguyen
2010 An anthropology of biomedicine, Oxford: Wiley-Blackwell.
Low, Setha
1994 Embodied metaphors: nerves as lived experience, [w:] Embodiment and experience. The existential ground of culture and health, Tomas Csordas (red.), Cambridge: Cambridge University Press, s. 139-162.
Mattingly, Cheryl
1994 The concept of therapeutic “emplotment”, “Social Science and Medicine”, nr 38(6), s. 811-22.
2007 Healing dramas and clinical plots. The narrative structure of experience, Cambridge: Cambridge University Press.
Parsons, Talcot
1957 The sick role and the role of the physician reconsidered, “Health and Society”, nr 53(3), s. 257-278.
Penka-Gawęcka, Danuta
1988 Medycyna tradycyjna w Afganistanie i jej przeobrażenia, Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
2006 Medycyna komplementarna w Kazachstanie. Siła tradycji i presja globalizacji, Poznań: UAM Wydawnictwo Naukowe.
2010 Nie czas chorować? Zdrowie, choroba i leczenie w perspektywie antropologii medycznej, Poznań: Biblioteka Telgte.
Penkala-Gawęcka, Danuta, Izabella Main i Anna Witeska-Młynarczyk (red.)
2012 W zdrowiu i chorobie… Z badań antropologii medycznej i dyscyplin pokrewnych, Poznań: Biblioteka Telgte Wydawnictwo.
Rakowski, Tomasz
2008 Medycyna humanistyczna. Nowe wyzwania w praktyce lekarskiej, „Medycyna po dyplomie”, nr 10, s. 206-212.
2010 Antropologia w klinice. Historie choroby – historie życia – próby interpretacji [w:] Nie czas chorować? Zdrowie, choroba i leczenie w perspektywie antropologii medycznej, red. Danuta Penkala-Gawęcka, Poznań: Biblioteka Telgte, s. 143-158
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: