Tworzenie tekstu akademickiego dla początkujących 3102-LTTE
Założenia:
Celem zajęć jest praktyczne nauczenie studentów tworzenia własnych tekstów, które spełniają wymogi akademickie i są napisane poprawną polszczyzną. Zajęcia będą składały się z dwóch części. Pierwsza poświęcona będzie przypomnieniu i ćwiczeniu tych zasad i norm języka polskiego, z którymi studenci najczęściej mają problemy. Zastanowimy się, w jaki sposób należy konstruować zdania złożone, jak używać interpunkcji, czym są związki zgody i rządu, gdzie czyhają najpoważniejsze pułapki deklinacyjne, jak odmieniać nazwy własne (przede wszystkim nazwiska obcego pochodzenia), czym są związki frazeologiczne oraz czemu tak ważny jest styl wypowiedzi. Część druga poświęcona będzie konstrukcji tekstu o charakterze akademickim: a więc układowi treści zawartych w tekście, tworzeniu przypisów i bibliografii, sposobom cytowania literatury i wypowiedzi pochodzących z wywiadów.
Pełny opis:
Antropolog nie tylko prowadzi badania, obserwuje, czyta i interpretuje, ale też pisze (jak słusznie stwierdził Clifford Geertz). Etnografia, jak zauważył James Clifford, „jest, od początku do końca, uwikłana w pisanie” (Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000, s. 33). Trudno się nie zgodzić z tymi sądami, bo przecież końcowym etapem każdych badań etnograficznych najczęściej staje się właśnie tekst. Nawet na wczesnym etapie studiowania młodzi adepci etnologii muszą zmierzyć się z tym pisarskim zadaniem. Dlatego ważne jest, by studenci antropologii mieli świadomość, w jaki sposób pisać, by robić to dobrze, poprawnie, zrozumiale i zgodnie z akademickimi normami. Choć niektórzy twierdzą, że pisać albo się umie, albo nie, że to kwestia predyspozycji i zdolności, jestem przekonana, że wielu rzeczy można się nauczyć i mając ich świadomość, poprawić swoje pisarskie kompetencje. Zajęcia będą miały formę ćwiczeń. W ich trakcie na konkretnych przykładach omówimy najczęściej pojawiające się błędy językowe w pisemnych wypowiedziach studentów. Zastanowimy się też nad tym, czym jest dobry styl. Studenci pierwszego roku nauczą się także, w jaki sposób należy konstruować tekst akademicki – jak przeprowadzić wywód, w jaki sposób cytować literaturę i fragmenty wywiadów (po co i kiedy należy to robić), jak tworzyć przypisy i bibliografię.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba, która ukończy kurs:
- potrafi samodzielnie stworzyć tekst o walorach tekstu akademickiego
- potrafi poprawnie cytować, tworzyć przypisy i bibliografię
- zna zasady poprawnej polszczyzny i wie, gdzie szukać odpowiedzi na „trudne pytania”
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywny udział w zajęciach
- odrabianie prac domowych
- stworzenie krótkiego tekstu zgodnie z poznanymi zasadami
Literatura
Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. Katarzyna Kłosińska, PWN, Warszawa 2014
Kubiak-Sokół Aleksandra, Piszemy poprawnie. Poradnik językowy, PWN, Warszawa 2008
Markowski Andrzej, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, PWN, Warszawa 2009
Polański Edward, Szopa Marek, Dereń Ewa, Poradnik interpunkcyjny, Videograf Edukacja, Katowice 2010
Eco, Umberto, Jak napisać pracę dyplomową: Poradnik dla humanistów, przekład i aneks Grażyna Jurkowlaniec, WUW, Warszawa 2007.
Geertz Clifford, Opis gęsty – w stronę interpretatywnej teorii kultury, przeł. S. Sikora, [w:] M. Kempny, E. Nowicka(red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej (s. 35–58). Warszawa: PWN, Warszawa 2003, s. 35-58.
Hammersley Martyn, Atkinson Paul, Pisanie etnografii [w:] Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań 1995, s. 245-268.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: