Szkicownik etnografa. Kurs rysunku etnograficznego 3102-LSZK
Rysunek towarzyszył etnografii i kulturowej antropologii od ich samego początku. Pierwsi etnografowie rysowali architekturę, narzędzia, ludzkie typy ale też schematy siedlisk i lineaży. Rysunek był również ważnym elementem dzienników i notatek z dalekich podróży, także tych magicznych i narkotycznych. Z jednej strony, badacze używali specyficznych „maszyn do rysowania sylwetki” oraz innych narzędzi, gdzie rysunek był tworzony „obiektywnie”, bo przez „naturę”. Z drugiej strony, etnografowie we własnoręcznym rysunku pragnęli pokazać mityczne piękno wiejskiej kultury lub osobliwość „innych”.
Wynalazek i popularyzacja fotografii obietnicą połączenia etnografii z wizualną estetyką i realistycznym ideałem a także szybkim efektem pracy na pewien czas odesłały rysunek do lamusa. Dziś rysunek, wyparty przez nowoczesne techniki wizualne takie jak fotografia, film i aplikacje multimedialne, powraca w zupełnie nowej odsłonie.
Celem zajęć będzie praktyczna refleksja nad rysunkiem jako nie tylko sposobem dokumentacji, ale metodą analizy, eksperymentu i doświadczenia w etnografii i antropologii kulturowej. Główną częścią zajęć będą ćwiczenia praktyczne z rysunku, jednak tzw. umiejętność rysowania nie jest konieczna.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
student potrafi wykorzystać metodę rysunku w badaniach etnograficznych, kulturoznawczych i społecznych,
student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie rysunku w etnografii i antropologii kultury, z uwzględnianiem kontekstów historycznych i metodologicznych,
kierując się stworzoną na podstawie swej wiedzy wizją świata społecznego student potrafi planować i uzasadniać swe działania badawcze i społeczne.
Kryteria oceniania
na ocenę końcową z zajęć składa się obecność i praca na zajęciach w tym przygotowanie końcowego związany z tematyką konwersatorium
Literatura
Causey, A. Drawn to See: Drawing as an Ethnographic Method, Toronto 2016
Sanjek R, Fieldnotes. The Making of Antropology, Ithaca 1990
Ingold, T. Lines: a brief history, London 2007
Jankowska-Marzec, A. Między etnografią a sztuką. Mitologizacja Hucułów i Huculszczyzny w kulturze polskiej w XIX wieku. Kraków 2013
Kopczyńska-Jaworska, B. Metodyka etnograficznych badań terenowych, Warszawa 1969
Kuschnir K, Ethnographic drawing: Eleven benefits of using a sketchbook for fieldwork, 2016.
Pallasma, J, Myśląca dłoń. Egzystencjalna i ucieleśniona mądrość w architekturze, Kraków 2015.
Pink, S., The Future of Visual Anthropology: Engaging the Senses. Oxon, New York 2006.
Taussig M. I Sweat I Saw This: drawing in fieldwork notebooks, namely my own, Chicago, 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: