Pamięć - rzeczy, ludzie i miejsca. Przedmioty w teatrze Tadeusza Kantora 3102-LPRLM
Problematyka:
Zajęcia dotyczyć będą zjawisk kulturowych na styku problematyki związanej z antropologią pamięci, „zwrotem ku rzeczom” w antropologii i humanistyce oraz antropologii sztuki (przedmioty w teatrze i twórczości plastycznej Tadeusza Kantora), antropologii wizualnej (fotografia, film, dokumentacja multimedialna). W interdyscyplinarny sposób łączyć będą różne punkty widzenia, zawierając:
1. Wykład, seminaria, zajęcia wprowadzające w teoretyczne zagadnienia związane z pamięcią i światem rzeczy [tu bogata literatura przedmiotu: m. in. :Janusz Barański, Świat rzeczy. Zarys antropologiczny. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2007. Rzeczy i ludzie: humanistyka wobec materialności, Red.J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa, Olsztyn: Colloquia Humaniorum, 2008. etc. oraz patrz w załączniku: „materiał do Kantora” – teksty o „drugim życiu” przedmiotów w teatrze Kantora: „Konteksty” nr 1-2/1999 oraz antropologia pamięci: „Konteksty” nr1-2/ 2003, nr. 3-4 2003]
2. Etnograficzne badania terenowe, dokumentacja, warsztaty dokumentacji muzealnej, warsztaty dokumentacji audio-wizualnej (audio, fotografia, film, dokumentacja multimedialna). Opracowanie dokumentacji z badań.
3. Przygotowanie publikacji (warsztaty redakcyjne) monograficznego numeru kwartalnika „Konteksty” (zapewniona publikacja numeru, będącego zbiorem prac i tekstów powstałych w wyniku zajęć – ewentualnie: przygotowanie scenariusza wystawy towarzyszącej wydaniu numeru [przewidywane miejsca wystawy: Warszawa-Kraków-Wielopole Skrzyńskie]).
DWA TEMATY
I. PRZEDMIOTY PORZUCONE
Przedmioty i obiekty Kantora, za tradycją artystyczną, na jaką się powoływał, nazywamy „przedmiotami znalezionymi”. Ale Kantor mówił o nich również, że są „zdegradowane” i „porzucone”, że są „rozbitkami wyrzuconymi na brzeg śmietnika” w miejscu katastrofy.
Ten ostatni aspekt jest istotny w przypadku poszukiwań w rejonie lokalności, która Kantora ukształtowała, inspirując do twórczości scenicznej i plastycznej. W Wielopolu Skrzyńskim i jego okolicach anno 2013 walec życia - w ponad 20 lat po śmierci Kantora, i blisko sto lat od jego dzieciństwa na plebanii w Wielopolu - dalej usuwa z drogi to, co już niepotrzebne. W ostatnim okresie ten proces okazał się bezlitosny i może jest „ostatnia chwila”, by zarejestrować materialne resztki, wraz z obszarem pamięci (lub jej dewastacji).
Kantor uważał, że przeszłość jest jedyną realnością. Nie ma do niej powrotu, niemniej zadaniem sztuki jest właśnie ów niemożliwy powrót. Pragmatycznie natomiast uznał, że obrazy „dadzą sobie radę” i teatr „da sobie radę”, zaś przedmioty/obiekty „biedne” wymagają specjalnej ochrony, ponieważ nie należą do rzeczy konwencjonalnie i instytucjonalnie chronionych. Dlatego tworzył ich rekonstrukcje i umieszczał je w muzeum Cricoteki.
Chodzi zatem - niejako wzorem Kantora - o inwentaryzację materialnych resztek oraz dokumentację stanu pamięci odnośnie przedmiotów nie reprodukowanych już mechanicznie, które zachowały dawne funkcje lub je definitywne utraciły.
II. SPEKTAKL "WIELOPOLE, WIELOPOLE" W KOŚCIELE PARAFIALNYM W WIELOPOLU SKRZYŃSKIM W DNIU 15 GRUDNIA 1983
15 grudnia 1983 roku - w ramach gościnnych pokazów Teatru Rzeczpospolitej, obejmujących Kraków, Rzeszów i Warszawę - odbył się pokaz spektaklu "Wielopole, Wielopole" w rodzinnej miejscowości Kantora. Zdarzenie, niedługo po formalnym zakończeniu stanu wojennego, ale jeszcze w jego atmosferze, zgromadziło mieszkańców, dziennikarzy, krytyków polskich i francuskich, władze kościelne oraz lokalne.
Dokumenty pokazu - w postaci rejestracji filmowej, recenzji, filmów dokumentalnych - komplikują złożony obraz "Wielopola, Wielopola" na tle biografii twórczej Kantora. Mnożą dwuznaczności i paradoksy w splocie rzeczywistości politycznej, społecznej, artystycznej i medialnej. Ile obrazów Wielopola skrywa się w tym zwielokrotnieniu? Jak rozumieć kreację mitu rodzinnego w twórczości Tadeusza Kantora oraz jej przetworzenia?
Obraz, jaki wyłania się z dokumentów medialnych, nie jest koherentny, zawiera sprzeczności. Pamięć mieszkańców jest tu przedstawiona wyrywkowo, ocenzurowana przez ówczesną telewizję. Szczątki tej pamięci istnieją do dziś, ponieważ żyją ludzie, którzy widzieli spektakl w kościele parafialnym, oraz ich potomkowie, którzy o nim słyszeli. Jaki jest ich stosunek do mitu rodzinnego Kantora?
PRZEBIEG ZAJĘĆ i PRAC
semestr I zajęcia wstępne w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej, UW i Instytucie Teatralnym Warszawie:
1) wprowadzające w teoretyczne zagadnienia związane z antropologią pamięci i światem rzeczy, problematykę krajobrazu kulturowego i pamięci lokalnej (Galicja), antropologiczne i teatrologiczne interpretacje „Teatru śmierci”, „Teatru pamięci” Tadeusza Kantora, w metodykę badań terenowych – przyjętych założeń i zasad dokumentacji, zaznajomienia się ze zbiorami dotychczasowych kolekcji przedmiotów, opisu i inwentaryzacji przedmiotów, pozyskiwania źródeł ikonograficznych (pozyskiwania dostępu do prywatnych zbiorów i archiwów fotograficznych w terenie i ich dokumentacji) – oraz zapoznanie się z dotychczasowymi typami dokumentacji wizualnej w obu obszarach tematycznych. - Zbigniew Benedyktowicz, Małgorzata Dziewulska
2) Wprowadzenie w temat „Obiekty i przedmioty sceniczne Tadeusza Kantora oraz ich rekonstrukcje dla muzeum Cricoteki” . Małgorzata Dziewulska - wykład, prezentacja fotograficzna i filmowa, (ew. z udziałem Marty Michalak)
3) Wprowadzenie w temat historyczny: Spektakl Wielopole, Wielopole w kościele parafialnym w Wielopolu Skrzyńskim w dniu 15 grudnia 1983 roku. (Dawid Mlekicki – wykład i prezentacja dokumentów filmowych)
4) warsztat tworzenia dokumentacji fotograficznej i filmowej – aspekty techniczne i socjotechniczne.
4) zajęcia i sesja finalna, poświęcona omówieniu i ostatecznemu sformułowaniu tematów szczegółowych, zaproponowanych indywidualnie przez studentów. W jej wyniku powstać winny pisemne indywidualne projekty badawcze studentów.
- zajęcia w Cricotece, Kraków
1) Wprowadzenie w stan badań (Józef Chrobak)
2) Wprowadzenie w zasady dokumentacji muzealnej Cricoteki
- dwa wyjazdy na badania terenowe w Wielopolu Skrzyńskim (pierwszy na koniec semestru I , drugi w połowie semestru II)
Poszukiwania w pierwszym obszarze tematycznym (przedmioty porzucone) obejmują przykładowo: sprzęty domowe i kościelne, wyposażenie cmentarzy, elementy wystroju architektonicznego, fotografie, dokumenty rodzinne i parafialne. Po drugie rejestrację rozmów z mieszkańcami (dyktafon, kamera).
W drugim obszarze tematycznym (pamięć spektaklu w kościele parafialnym 1983): przeprowadzenie i zarejestrowanie rozmów na podstawie wcześniej opracowanego kwestionariusza i listy pytań.
Dwa etapy są niezbędne, ponieważ chodzi tu o etnograficzne wywiady pogłębione i o delikatną sferę pamięci. Nawiązanie indywidualnych kontaktów wymaga dojrzewania, musi też uwzględnić specyfikę działania w małej miejscowości, gdzie w dodatku sprawa dziedzictwa kantorowskiego nie objawia się jako klarowna. Drugi etap jest też szansą naprawienia błędów i przeoczeń pierwszego.
Każdy ze studentów powinien znaleźć się na miejscu z indywidualnym tematem planem badań, dotyczącym wybranej szczegółowej kwestii, i skorygować go po pierwszej wizycie.
Semestr II
– kontynuacja problematyki teoretycznej, kształtującej przyjęte zasady opisu i studium przedmiotu, interpretacja zebranych materiałów opracowywanie dokumentacji i materiałów z badań, przygotowanie publikacji (warsztaty edytorskie i redakcyjne).
1. – w tej części zajęć Uczestnicy konwersatorium przygotowują opracowanie materiałów i dokumentacji swoich ze swoich badań oraz przygotowują eseje do publikacji w zakresie wybranych przez siebie i realizowanych w czasie zajęć tematów w do numeru monograficznego kwartalnika „Konteksty”
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi
1. Przeprowadzic własne badania i poszukiwanie w terenie.
2. Opracować materiał zebrany i przygotować dokumentację fotograficzną, opis przedmiotów, muzealną,
3. Przygotować strategie badawcza, pisarską, przygotować i napisać własny esej oraz potrafi zanalizować różne strategie pisarskie autorów opracowań dotychczasowych w zakresie tematów: „rzeczy, pamięć – miejsca i ludzie.”
4. Pozna warsztat redakcyjny. Obcując z konkretnymi numerami kwartalnika i tekstami potrafi zanalizować sposób opisu/interpretacji zjawisk relacjonowanych w tekście. Potrafi dokonać analizy źródeł na jakich opierają się autorzy, określić ich rodzaje. Zrekonstruuje, pozna listę tematów wybranych w dziedzinie „antropologii współczesności” podejmowanych na łamach „Kontekstów”, ich znaczenie dla interdyscyplinarnych ujęć (literatura przedmiotu, odniesienia, aluzje do literatury pięknej, obrazy, rysunki, dzieła sztuki, fotografia, film) – jako tworzywo obrazu współczesnej kultury i refleksji nad kulturą współczesną.
W wyniku całości kursu umie krytycznie analizować tekst, przygotować esej, umiejętnie przedstawić analizowany tekst i tezy swojej lekcji i interpretacji tekstu, przedstawić projekt wybranego tematu, przygotować esej do publikacji w kwartalniku „Konteksty".
Kryteria oceniania
Przygotowanie i napisanie referatu-eseju, badania terenowe, dokumentacja, opracowanie, udział w dyskusji
Praktyki zawodowe
2 wyjazdy do Wielopola Skrzyńskiego
Literatura
Janusz Barański, Świat rzeczy. Zarys antropologiczny. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2007.
Rzeczy i ludzie: humanistyka wobec materialności, Red.J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa, Olsztyn: Colloquia Humaniorum, 2008. etc. oraz: „materiał do Kantora” – teksty o „drugim życiu” przedmiotów w teatrze Kantora: „Konteksty” nr 1-2/1999 , tamże m. in.:
m. in.: Małgorzata Dziewulska Drugie życie przedmiotów
Edyta Bielawska Aparat fotograficzny - karabin maszynowy z przedstawienia Wielopole, Wielopole
Tomasz Kalczyński „Drzwi” ze spektaklu Niech szczezną artyści Dorota Nowak Łóżko - maszyna śmierci ze spektaklu Tadeusza Kantora Wielopole, Wielopole
Anna Łoboda Obrus z przedstawienia Wielopole, Wielopole
Dominika Rembelska Opis postaci Wuj Stasio Zesłaniec ze spektaklu Wielopole, Wielopole
Krzysztof Rekosz Pręgierze w spektaklu Tadeusza Kantora Niech sczezną artyści
Igor Gorzkowski Drezynka w spektaklu Tadeusza Kantora Niech sczezną artyści
Marta Krystyna Tylkowska Katarynka Joanna Kowalik Basen ze spektaklu Wielopole, Wielopole
*** Muzyka i dźwięk w przedstawieniach Kantora. Rozmawiają Tomasz Dobrowolski, Małgorzata Dziewulska i Piotr Kłoczowski
oraz antropologia pamięci:
„Konteksty” nr1-2/ 2003, nr. 3-4 2003] i zawarta tamże literatura przedmiotu dotycząca Antropologii pamięci. Teksty autorów takich jak m.in.: PAUL RICOEUR, YOSEF HAYIM YERUSHALMI, IVAN G. MARCUS, BOHDAN KOS, RUTH GRUBER ANTONI KROH, STEFANIE PETER, DARIUSZ CZAJA, MAŁGORZATA DZIEWULSKA , PIOTR KŁOCZOWSKI, MAŁGORZATA BARANOWSKA Ryszard Kapuściński, Zbigniew Bendyktowicz, Franklin R. Ankersmit , Kerwin Lee Klein, Katarzyna Kaniowska, Czesław Robotycki, Sławomir Sikora, Jerzy S. Wasilewski, Piotr Szacki, Jean Pierre Vernant, David R. Lachterman, Wojciech Michera, Wiesław Juszczak
Oraz Bibliografia na stronie www.cricoteka.pl
m.in.:
Tadeusz Kantor, Pisma.Tom I: Metamorfozy. Teksty o latach 1934-1974, Tom II: Teatr Śmierci. Teksty z lat 1975-1984, Tom III: Dalej już nic. Teksty z lat 1985-1990,
wybrał i opracował: Krzysztof Pleśniarowicz, Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydawnictwo, Wrocław, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, Kraków, Wrocław 2004 - 2005
Krzysztof Pleśniarowicz, Teatr nie-ludzkiej formy, Universitas, Kraków 1994
Jan Kott, Kadysz. Strony o Tadeuszu Kantorze, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1997, 2005; Kantor. Wielopole, Wielopole. Dossier, [red.] Józef Chrobak, Natalia Zarzecka, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Kraków 2007.
Krzysztof Pleśniarowicz, Kantor. Artysta końca wieku, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1997 (zawiera teksty T. Kantora)
Mieczysław Porębski, Deska, Wydawnictwo Murator, Warszawa 1997
W cieniu krzesła. Malarstwo i sztuka przedmiotu Tadeusza Kantora, red. Tomasz Gryglewicz, Universitas, Kraków 1997
Tadeusz Kantor. Obiekty/przedmioty. Zbiory Cricoteki. Katalog prac , [koncepcja i oprac.] Anna Halczak, Bogdan Renczyński, Cricoteka, Kraków 2007
Filmografia
Zapisy spektakli
Umarła klasa, realizacja: Andrzej Wajda, TVP, 1976, 75'
Wielopole, Wielopole, realizacja: Andrzej Sapija, W.F.O. Łódź 1984, 70'
Wielopole, Wielopole, realizacja: Stanisław Zajączkowski, OTV - Kraków 1983, 70'
Niech sczezną artyści, realizacja: Stanisław Zajączkowski, OTV- Kraków 1986, 77'
Nigdy tu już nie powrócę, realizacja: Andrzej Sapija, TVP S.A. 1990, 81'
Dziś są moje urodziny, realizacja: Stanisław Zajączkowski, OTV - Kraków 1991, 77'
Zapisy cricotage'y
Gdzie są niegdysiejsze śniegi, realizacja: Andrzej Sapija, W.F.O. Łódź 1984, 33'
Gdzie są niegdysiejsze śniegi, realizacja: Tadeusz Kraśko, TVP 1984, 40'
Filmy dokumentalne Telewizji Polskiej
Szatnia Tadeusza Kantora czyli Nadobnisie i koczkodany w Teatrze Cricot 2, scenariusz i realizacja: Krzysztof Miklaszewski, OTV - Kraków 1973, 33'
Ostatnia wieczerza, scenariusz i realizacja: Krzysztof Miklaszewski, OTV - Kraków 1983,16'
Powrót do Wielopola, scenariusz i realizacja: Krzysztof Miklaszewski, OTV - Kraków Niech sczezną artyści, scenariusz i realizacja: Krzysztof Miklaszewski, Interpress, Warszawa 1985, 43'
O powinnościach artysty, scenariusz i prowadzenie: Krzysztof Miklaszewski, OTV - Kraków, 1985, 35'
Manekiny Tadeusza Kantora, scenariusz i realizacja: Andrzej Sapija, W.F.O. Łódź 1983, 23'
Kantor, reżyseria: Andrzej Sapija, TVP S.A., W.F.O. Łódź 1985, 75'
Powrót Odysa Tadeusza Kantora. Notatki z prób, reżyseria: Andrzej Sapija, TVP S.A., W.F.O. Łódź 1988, 60'
Nigdy tutaj już nie powrócę, scenariusz i reżyseria: Anna Górna, Lubomir Zając, W.F.O. Łódź 1991, 63'
Inne realizacje Istnieje tylko to co się widzi, realizacja Andrzej Sapija, Camerovid, 1991, 22'
Próby, tylko próby..., realizacja: A. Sapija, Cricoteka, Kraków 1992, 74'
Marek Rostworowski. Lekcje z Kantorem, realizacja: Małgorzata Skiba, Kraków 1997, 23'
Wit Stwosz to ja - Tadeusz Kantor, realizacja: Andrzej Białko, Kraków 1996, 40'
Tadeusz Kantor, reżyseria: Andrzej Sapija, Cricoteka, Kraków 1999, 16'
oraz Archiwum Cricoteki - kasety VHS Zapisy spektakli Teatru Cricot 2 w różnych teatrach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: