Pisanie artykułów naukowych 3102-LPAN
Zajęcia mają charakter warsztatu pisania tekstów naukowych. Podczas zajęć studenci poznają różne sposoby formułowania wyników badań w postaci artykułów naukowych oraz różne struktury tekstów w zależności od profilu czasopisma. Uczestnicy zapoznają się także ze współczesnym systemem popularyzacji wyników badań, w tym z zasadami publikowania w czasopismach punktowanych oraz z wymogami i regułami obowiązującymi w poszczególnych typach czasopism. Omówione zostaną współczesne mechanizmy ewaluacji dorobku naukowego, takie jak system punktacji publikacji, indeksy cytowań oraz strategie budowania widoczności i tożsamości badacza w przestrzeni cyfrowej (ORCID, ResearchGate, Google Scholar).
Szczególny nacisk położony zostanie na rozwinięcie praktycznych kompetencji w zakresie planowania publikacji, konstruowania argumentacji naukowej, pracy z literaturą, budowania narracji tekstu oraz reagowania na recenzje.
Uczestnicy zapoznają się z zasadami etyki publikacyjnej, w tym z problematyką autorstwa, autoplagiatu, rzetelności naukowej, recenzji naukowych oraz transparentności procesu badawczego. W ramach zajęć studenci przygotują pełny szkic artykułu naukowego, przejdą proces jego recenzowania oraz wprowadzą poprawki zgodnie z uwagami prowadzącego i grupy, symulując rzeczywisty proces publikacyjny.
Zajęcia prowadzone będą metodą warsztatową, a większość aktywności koncentrować się będzie w sali. Studenci będą jednak zobowiązani do systematycznego przygotowywania się w domu – w tym do pracy nad własnymi tekstami, analizy przykładów artykułów naukowych oraz recenzowania prac kolegów i koleżanek
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student zna strukturę i główne elementy artykułu naukowego oraz różnice między typami tekstów naukowych (empiryczny, teoretyczny, przeglądowy).
2. Zna zasady funkcjonowania współczesnego systemu publikowania wyników badań, w tym reguły punktacji czasopism, proces recenzji oraz kryteria oceny dorobku naukowego.
3. Zna podstawowe style argumentacji naukowej i strategie prezentowania wyników badań w zależności od profilu czasopisma i odbiorcy.
4. Ma wiedzę o etyce publikacyjnej, zasadach cytowania, unikania plagiatu i współautorstwa.
Umiejętności
1. Potrafi przygotować konspekt artykułu naukowego na podstawie własnych badań oraz dobrać odpowiednią strukturę tekstu do wymagań czasopisma.
2. Potrafi pisać spójne, poprawne językowo i logicznie uzasadnione fragmenty tekstu naukowego (streszczenie, wprowadzenie, omówienie wyników, dyskusję).
3. Umie krytycznie analizować i recenzować teksty naukowe innych autorów, formułując konstruktywną informację zwrotną.
4. Potrafi dostosować styl pisania do różnych konwencji publikacyjnych (czasopisma krajowe i międzynarodowe).
5. Umie korzystać z narzędzi wspierających proces pisania naukowego (np. menedżery bibliografii, narzędzia do analizy tekstu, edytory stylu).
Kompetencje społeczne
1. Jest przygotowany do uczestnictwa w akademickiej wymianie myśli, przyjmowania i udzielania krytycznych uwag w sposób profesjonalny.
2. Dostrzega znaczenie rzetelności i transparentności w procesie badawczym i publikacyjnym.
3. Jest świadomy roli publikacji naukowych w rozwoju dyscypliny i w ocenie dorobku badacza.
4. Wykazuje gotowość do współpracy w zespole badawczym i współautorskiego opracowywania tekstów naukowych.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie czterech elementów pracy studenta:
1. Prezentacja artykułu naukowego (5%)
o Student przedstawia wybrany artykuł naukowy, omawiając jego strukturę, styl argumentacji, sposób prezentacji wyników oraz zgodność z profilem czasopisma.
o Kryteria oceny: poprawność merytoryczna analizy, umiejętność identyfikacji struktury tekstu i strategii autora, jasność i logika wypowiedzi.
2. Przygotowanie własnego artykułu (60%)
o Student przygotowuje tekst naukowy (ok. 4000 znaków ze spacjami) oparty na własnych badaniach, analizie materiału empirycznego lub refleksji teoretycznej.
o Kryteria oceny: zgodność struktury z wymogami artykułu naukowego, spójność argumentacji, poprawność językowa, umiejętność wykorzystania literatury przedmiotu oraz oryginalność ujęcia.
3. Recenzja artykułu innego studenta (15%)
o Student opracowuje pisemną, konstruktywną recenzję pracy innego uczestnika kursu, zgodnie z zasadami recenzji naukowej.
o Kryteria oceny: trafność i precyzja uwag, umiejętność formułowania merytorycznej i życzliwej krytyki, zgodność z zasadami etyki publikacyjnej.
4. Poprawiona wersja artykułu (20%)
o Student dokonuje rewizji swojego artykułu w oparciu o otrzymane recenzje i komentarze prowadzącego.
o Kryteria oceny: umiejętność wykorzystania informacji zwrotnej, wprowadzenia poprawek zwiększających spójność, klarowność i wartość merytoryczną tekstu.
Warunki zaliczenia przedmiotu
• Obecność na co najmniej 80% zajęć warsztatowych.
• Terminowe oddanie wszystkich wymaganych prac pisemnych.
• Aktywne uczestnictwo w zajęciach i dyskusjach
Literatura
Besnier, Nico & Pablo Morales
2018 Tell the Story: How to write for American Ethnologist, American Ethnologist Vol. 45, No. 2, pp. 163–172.
Villarreal, Magdalena. 2007. “Power and Self-Identity: The Beekeepers of Ayuquila.” In Machos, Mistresses, Madonnas. Contesting the Power of Latin American Gender Imagery, 184–206. London and New York: Verso.
Hummel, Agata, and Paula Escribano. 2022. “‘Peasants, Farmers, and Tractor Drivers’: Exploring the Power Relations between the Public Authorities and the Neo-Peasant Movement in Catalonia, Spain.” Culture, Agriculture, Food and Environment 44 (1): 27–40.
Hummel, Agata and Paula Escribano
2022 The neo-peasant movement in Catalonia: an attempt at defining it in the light of the infrapolitical strategies of resistance. "Sociologia Ruralis", 62:1, pp. 3-23.
Calv_ario, Rita. 2017. “Food Sovereignty and New Peasantries: On Re-
Peasantization and Counter-Hegemonic Contestations in the
Basque Territory.” The Journal of Peasant Studies 44: 402–20.
Scheper-Hughes, Nancy
1997 Demography without numbers, [in:] Anthropological demography: toward a new synthesis, (eds.) David I. Kertzer and Tom Fricke, University of Chicago Press, Chicago, Illinois, 201-22.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: