Nieprzemijający urok monografii terenowych - monografie XX w. 3102-LNUM1
W ramach kursu zostanie omówionych 5 polskojęzycznych monografii etnograficznych, co oznacza, że na każdą z nich poświęcimy 3 zajęcia.
Zważywszy, że książki liczą około 350 stron należy liczyć się z koniecznością lektury około 100 stron co tydzień.
Znajomość tekstu będzie sprawdzana wejściówkami.
Refleksja nad tekstem będzie obejmowała: rekonstrukcję zaplecza teoretycznego i wyszukanie zastosowanych pojęć, przyjrzenie się sposobom tekstualizacji doświadczeń terenowych, poddanie krytycznej ocenie interpretacji materiałów źródłowych.
Zajęcia kończyć się będą dyskusją pozwalającą na ocenę zastosowanych przez autora/kę metod i sformułowanych wniosków.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci otrzymają wiedzę o: konkretnym temacie i projekcie badawczym oraz o problemach metodologicznych dyscypliny etnologia i antropologia kulturowa.
Uzyskają umiejętność analizy tekstu naukowego: wyróżniania zaplecza teoretycznego, wykorzystania pojęć do analizy i interpretacji źródeł, formułowania wniosków oraz krytycznego dyskutowania wyników badań.
Studenci udoskonalą swoje kompetencje społeczne przez pracę w grupach przy analizowaniu tekstu naukowego oraz w czasie dyskusji nad tekstem, kiedy będą formułować swoje opinie i argumentować na ich rzecz.
Kryteria oceniania
Lektura zadanych fragmentów książek będzie sprawdzana wejściówkami.
Każdy uczestnik zajęć będzie proszony o zabranie głosu i odpowiedź na zadane pytanie.
Oceny z wejściówek oraz oceny wypowiedzi ustnych będą sumowane w ocenę końcową.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1.Anna Lowenhaupt Tsing, Grzyb u kresu świata, Toruń: Wydawnictwo naukowe UMK 2024.
2. Bloch Natalia, Bliscy nieznajomi Turystyka i przezwyciężanie podporządkowania w postkolonialnych Indiach, Poznań: Wydawnictwo naukowe UAM 2018.
i 3 inne ksiązki, które zostaną podane póżniej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: