Nauki społeczne a kultura masowa - próby interpretacji 3102-LNSK
Tematy zajęć:
1. Pojęcia kultury popularnej i masowej, podobieństwa i różnice. Podejście do kultury masowej we współczesnej antropologii. Niechęć do badania zjawiska związana z przynależnością społeczną idei uniwersytetu.
2. Krytyka kultury masowej. Szkoła frankfurcka. Standaryzacja i pozorna indywidualizacja. Odkrywanie drugiego, negatywnego dna kultury masowej.
3. Pierre Bourdieu o różnicach w kapitale kulturowym. Pojęcie dobrego smaku powiązane z kapitałem. Związki kultury masowej i popularnej w kontekście społecznych nierówności.
4. Fatalistyczna wizja kultury współczesnej Jean'a Baudrillarda. Kultura jako hiperrzeczywistość nierzeczywista.
5. Koncepcja mediów i kultury masowej wg McLuhana. Globalna wioska. Stosowalność koncepcji McLuhana do współczesności. Metafora zmysłów przy opisie kultury.
6. Rozwój technologii medialnych a zmiany społeczne. Wzajemne wpływy.
7 - 8. Antropologiczne próby badania kultury masowej. Pojęcie komunikacji rytualnej. Badanie znaków, badanie wpływów, badanie kontekstów.
9. Czy istnieje coś takiego jak kultura telewizji? Wpływ i zmiana w kulturze pod wpływem tego medium. Ilustracje z badań terenowych studentów, uzmysławiające wpływ telewizji na życie wspólnot.
10. Antropologiczna interpretacja przekazu muzyki popularnej. Kultura masowa kształtująca wzorce codziennego życia. Na ile kultura masowa kształtuje obraz kultur lokalnych?
11. Indywidualizm metodologiczny w badaniu kultury masowej. Jak interpretować kulturę popularną poprzez badanie jej użytkowników/odbiorców. Modele badań kultury popularnej wg Muggeltona.
12. Religia w masowych środkach przekazu. Multimedialne formy przeżycia religijnego.
13. Seksualność jako element kultury masowej. Geneza i implikacje centralnej pozycji seksu w komunikacji społecznej.
14. Treści związane z nacjonalizmem i nowoczesnością w masowym przekazie. Przykład filmów hollywoodzkich i rozgrywek krykieta. Wpływ nowych mediów na globalne i lokalne tożsamości.
15.Omówienie projektów prac studentów, proponowane ujęcia, rozwiązania i kompozycji tekstu.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Adorno T. W. 1941 On popular music, w: Studies in Philosophy and Social Science, New York (dostępny pod adresem: http://www.icce.rug.nl/~soundscapes/DATABASES/SWA/On_popular_music_1.shtml).
Appadurai A. 2005 Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków.
Barthes R. 1977 Image - music - text, London.
Baudrillard J. 2005 Symulakry i symulacje, Warszawa.
Bourdieu P. 2006 Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa.
Fiske J. 1987 Television culture, Londyn.
Fiske J. 1987 TV: re-situating the popular in the people, w: "The Australian Journal of Media & Culture" nr 1, 2, Sydney (dostępny pod adresem: http://wwwmcc.murdoch.edu.au/ReadingRoom/1.2/Fiske.html).
Herzfeld M. 2004 Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków.
Jacyno M., Szulczyk A. 1999 Kościół i strategie polityki tożsamościowej - przypadek Radia Maryja, w: Religia i kultura w globalizującym się świecie, pod red. M. Kempnego i G. Woronieckiej, Kraków.
Kafar M. 1999 Antropologiczne refleksje nad Kulturą Rave, w: Religia i kultura w globalizującym się świecie, pod red. M. Kempnego i G. Woronieckiej, Kraków.
Kleijer H., Tillekens G. 2000 Passion, pop and self control. The body politics of pop music, "Journal on Media Culture", nr 3 (dostepne pod adresem: http://www.icce.rug.nl/~soundscapes/VOLUME03/Passion_pop_selfcontrol.shtml).
Levinson P. 2006 Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawa.
Mc Nair B. 2004 Seks demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura pożądania, Warszawa.
McLuhan M. 2004 Zrozumieć media. Przedłużenie człowieka, Warszawa.
Muggelton D. 2004 Wewnątrz subkultury. Ponowoczesne znaczenie stylu, Kraków.
Roe K. 1996 Music and identity among European youth. Music as communication, w: Music in Europe. Music, Culture and Society in Europe, red. P. Rutten (dostępne pod adresem: http://www.icce.rug.nl/~soundscapes/DATABASES/MIE/Part2_chapter03.shtml).
Rothenbuhler E. W. 2003 Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, Kraków.
Storey J. 1996 Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody. Kraków.
Strinati D. 1998 Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań.
Żółkiewski S. 2005 Ukryte założenia i jawne interpretacje kultury masowej, w: Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, pod red M. Hopfinger, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: