Narracja w kulturze, kultura w narracji 3102-LNRR
Badania narracyjne stanowią interesującą propozycję metodologiczną, wykraczającą poza ramy konkretnej dyscypliny. Ta interdyscyplinarna perspektywa, łącząca elementy antropologii kulturowej, psychologii, teorii badań nad językiem i literaturą, dostarcza niezwykle ciekawej i głębokiej wiedzy na temat ludzkiego doświadczenia, sposobów tworzenia tożsamości oraz postrzegania i organizowania życia. Narracja, charakteryzująca się pewną strukturą wynikającą z lokalnego kontekstu kulturowego, dostarcza wielu danych o kulturze, w której powstała. Opowieść posiada swoją prozodię oraz pewne uniwersalne motywy i punkty przełomowe, zakorzenione w kulturowej matrycy. Także język pozawerbalny (gesty, ton, przerwy, milczenie itp) stanowi ważne pole do analizy badawczej. Jednocześnie badania narracyjne uwzględniają rolę indywidualnych losów i cech jednostek, czyniąc z nich aktywnych aktorów na scenie życia społecznego. Ludzie układają opowieści według własnego, logicznego ciągu, który dla badacza stanowi niezwykle ważny element do badania. Owa logika oddaje bowiem subiektywny sposób rozumienia i postrzegania rzeczywistości i jest kształtowana kulturowo. Podczas zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi teoriami i terminologią dotyczącą badań narracyjnych. Szczególny nacisk zostanie położony na rolę opowieści w świecie zdrowia i choroby. Na zajęciach studenci dowiedzą się, w jaki sposób współczesna antropologia medyczna korzysta z badań narracyjnych. Dzięki lekturze tekstów powstałych na bazie empirycznych badań etnograficznych, uczestnicy odkryją świat kultury złożony z niosących głębokie znaczenie symboliczne opowieści.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Studenci podczas zajęć zapoznają się ze współczesną teorią i terminologią stosowaną w badaniach narracyjnych. Uczestnicy zajęć poznają określone propozycje metodologiczne w badaniach narracyjnych, dzięki którym sami będą w stanie przeprowadzić wywiad narracyjny i dokonać jego analizy połączonej z interpretacją. Zajęcia mają także na celu uświadomienie słuchaczom roli jaką odgrywa opowieść w kulturze. Po zakończeniu kursu uczestnicy posiądą podstawową wiedzę teoretyczną i metodologiczną związaną z badaniami narracyjnymi.
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria oceny to:
- zaliczenie kolokwium
- przeprowadzenie jednego wywiadu narracyjnego i jego analiza
- obecność i aktywność na zajęciach
Literatura
Frank Arthur
1995 The wounded storyteller, Chicago
Hyden lars-Christer
1997 Illness and narrative [w:] “Sociology of health and illness” vol. 19, nr 1
Kamat R. Vinay
2008 Dying under the Bird`s Shadow. Narrative representations of degedege among the Zaramo of Tanzania, „Medical anthropology quarterly” nr 22
Kleinman Arthur
1980 Patients and healers in the context of culture, Berkeley
Kleinman Arthur
1988 The illness narratives. Suffering, healing and the human condition, Berkeley
Kordys Jan
2006 Kategorie antropologiczne i tożsamość narracyjna. Szkice na pograniczu neurosemiotyki i historii kultury, Kraków
Mattingly Cheryl
2007 Healing dramas and clinical plots. The narrative structure of experience, Nowy Jork
Rapport Nigel
2000 The narrative as fieldwork technique, [w:] Constructing the field. Ethnographic fieldwork in the contemporary world, Nowy Jork
Trzebiński Jerzy
2002 Narracja jako sposób rozumienia świata, Gdańsk
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: