Naród i płeć 3102-LNIP
Podczas zajęć, mających formę konwersatorium, skupimy się na szeroko rozumianych związkach pomiędzy kategoriami narodu i płci. Zajęcia skierowane są do studentów i studentek wszystkich lat studiów - teksty zostały dobrane w taki sposób, by umożliwić zapoznanie się z podstawowymi założeniami klasycznych teorii dotyczących narodów i nacjonalizmów, jednak w trakcie semestru będziemy sięgać po różnorodne perspektywy teoretyczne. Chociaż tematyka zajęć nie będzie ograniczona do kontekstu polskiego, szczególną uwagę poświęcimy badaniom prowadzonym na gruncie polskim. Przyjrzymy się z perspektywy antropologicznej zjawiskom, które dostrzegamy na co dzień we współczesnej Polsce. W ramach zajęć studenci i studentki przygotują w grupach mini-projekty badawcze związane z tematyką zajęć, które będą polegały przeanalizowaniu, z wykorzystaniem narzędzi etnologii i antropologii kulturowej, wybranych źródeł (np. filmy, książki, piosenki, memy, wywiady)
Sylabus z listą lektur zostanie zaprezentowany na pierwszych zajęciach. Może on zostać zmodyfikowany za zgodą osób studiujących, w szczególności w wypadku pojawienia się propozycji lektur ze strony grupy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Zna wybrane teorie etniczności i nacjonalizmu wypracowane na gruncie nauk społecznych. Rozumie pojęcia takie jak „etniczność”, „naród”, „nacjonalizm” i zna stanowiska wybranych badaczy na temat pochodzenia narodów.
- Rozumie podstawowe różnice w przebiegu procesów narodotwórczych w Europie Zachodniej i Europie Środkowo-Wschodniej. Zna wybrane zagadnienia związane z przebiegiem procesów narodotwórczych i narodowościowych w Polsce.
- Zna wybrane teorie dotyczące płci kulturowej oraz roli, jaką kulturowe konstrukcje kobiecości i męskości odgrywają w dyskursach narodowych.
- Rozumie złożoność mechanizmów społecznych prowadzących do dyskryminacji i wykluczenia.
- Potrafi wziąć udział w merytorycznej dyskusji na tematy społecznokulturowe, wykorzystywać pojęcia wypracowane na gruncie etnologii i antropologii kulturowej, a także przedstawiać poglądy badaczy na wybrane tematy.
- Potrafi analizować zjawiska społecznokulturowe z wykorzystaniem narzędzi etnologii i antropologii kulturowej.
- Potrafi wygłosić prezentację i przedstawić wyniki własnych badań przeprowadzonych w formie mini-projektu grupowego.
- Jest gotów do angażowania się w działania i projekty mające na celu przeciwdziałanie dyskryminacji
- Jest gotów do akceptowania różnorodności światopoglądowej i odmiennych punktów widzenia w otoczeniu społecznym, a także podczas badań.
Kryteria oceniania
- Warunkiem zaliczenia jest obecność, aktywność na zajęciach i lektura tekstów (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności; każdą kolejną nieusprawiedliwioną nieobecność (maksymalnie dwie) trzeba odpracować przygotowując notatkę z tekstu omawianego na zajęciach)
- Przygotowanie w grupach i zaprezentowanie wyników miniprojektu badawczego, polegającego na przeanalizowaniu wybranych źródeł (np. filmy, książki, piosenki, memy, wywiady) z wykorzystaniem wiedzy zdobytej na zajęciach. Temat prezentacji musi zostać wcześniej zatwierdzony przez prowadzącą. Prezentacje odbędą się na dwóch ostatnich zajęciach
Literatura
Sylabus z listą lektur zostanie zaprezentowany na pierwszych zajęciach. Może on zostać zmodyfikowany za zgodą osób studiujących, w szczególności w wypadku pojawienia się propozycji lektur ze strony grupy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: