Antropologia muzyki 3102-LMUZ
Podczas zajęć będziemy rozmawiać o tym, w jak różny sposób można mówić o muzyce w kontekście antropologicznym. Muzyka w społecznościach tradycyjnych od najdawniejszych czasów stanowiła ważny element kultury, życia codziennego, religii. Według M. McLuhana świat „zachodni” zdominowała percepcja wizualna. Przez długie lata panował rozłam pomiędzy "twórczością ludową" a muzyką poważną, zamkniętą w sali koncertowej. Wyjście na koncert stawało się pewnego rodzaju rytuałem, kiedy "sztuka ludowa" stanowiła element codzienności. Wiek XX wraz z rozwojem technologii: wynalazkiem radia, telewizji, możliwością montażu, nagrywania i odtwarzania dźwięków zmienił tę sytuację o 180 stopni. Dziś słuchanie muzyki nie jest niczym wyjątkowym. Niektórzy mówią wręcz o zjawisku zalewania życia codziennego bezustannymi dźwiękami, przed którymi nie ma ucieczki (tzw. muzak). Wraz z środkami masowej komunikacji muzyka zmienia, a czasem traci swój lokalny kontekst – nie funkcjonują już geograficzne podziały, wskazujące gdzie, kto, jaką muzyką ma grać i jakiej słuchać. Ponadto style muzyczne stają się ważnymi składnikami tożsamości słuchaczy i wykonawców.
Wybrane teksty pomogą umiejscowić różne zjawiska muzyczne w dyskursie technicyzacji, mechanizacji, polityki i sztuki. Dotkną także tematu muzyki pozaeuropejskiej, różnic w znaczeniach i kontekstach tworzenia, słuchania, odtwarzania oraz wykorzystywania dźwięków do różnych celów.Wielu zajęciom towarzyszyć będą muzyczne i filmowe ilustracje.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
umie ustosunkować się do współczesnych zjawisk w sferze kultury popularnej
zna podstawy teorii etnomuzykologicznych
orientuje się w wybranych stylistykach muzycznych i zna ich społeczny kontekst
Kryteria oceniania
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) - 15%
analiza utworu - 10%
końcowe zaliczenie - prezentacja wybranego tematu - 60%
kontrola obecności - 15%
dopuszczalne dwie nieobecności nieusprawiedliwione
Literatura
Dahlig P.
1993 Ludowa praktyka muzyczna w komentarzach i opiniach wykonawców w Polsce, Warszawa.
Żerańska-Kominek S.
1995 Muzyka w kulturze, Warszawa.
Czekanowska A.
2008 Kultury tradycyjne wobec współczesności. Muzyka, poezja, taniec, Warszawa
Storey J.
2003 Muzyka popularna w: Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków
Frith Simon
2011 Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej, przeł. M. Król, Kraków.
Rasmussen S.
2005 A temporary diaspora: contested cultural representation in Tuareg international musical performance, w: Anthropological Quarterly, nr 78, t. 4, str. 793-826.
Gwizdalanka D.
1999 Muzyka i polityka, Kraków
Kuligowski W
2007 Antropologia współczesności, wiele światów, jedno miejsce, rozdziały: Turbo folk: kogo kochały serbskie kobiety, Arabrap, Muzyka imigrantów, Kraków
Turbo-folk, czyli Bregović w rytmie techno – Zakorzenienie
Woźniak Z.,
1998 Fenomen disco polo i jego miejsce w polskiej kulturze masowej lat dziewięćdziesiątych [w:] „Etnografia Polska", t. XLII: 1998, z. 1-2
Czy zmierzch kultury ludowej, red. A. Dobroński, B. Gołębiowski, S. Zagórski 1997
Gould G
1969 Perspektywy muzyki nagrywanej, „Res Facta”, nr 3.
J. Oswald
2010 Ulepszone przez pożyczającego. Etyka muzycznego długu [w:] Kultura dźwięku
Adorno T.
1941 On popular music, w: Studies in Philosophy and Social Science, str. 17-48, New York.
Chambers I.
2010 Spacer słuchowy [w:]Kultura dźwięku, Warszawa.
Urszula Jarecka – Od teledysku do wideoklipu. Ewolucja idiomu klipowego
Wiesław Godzic: Wideo, czyli kontrolowanie iluzji wolności
Ryszard W. Kluszczyński – Wprowadzenie do problematyki sztuki wideo
[wszystkie trzy w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku.
Brent Luvaas
2009 Dislocating Sounds: The Deterriorialization of Indonesian Indie Pop., w: Cultural Anthropology, nr 24, t. 2, pp. 246–279.
Ruxandra Ana
2018 A lo Cubano: Utowarowienie tańca i reprezentacje kubańskości w kontekście turystyki kulturowej. "Lud" t. 102, s.
Waldemar Kuligowski
2013 Ludzie, sztuka, pieniądze. Festiwalizacja w Polsce. "Czas Kultury" nr 4, s. 5-15.
Magdalena Szpunar
2021 Emocje muzyczne jako emocje estetyczne, „Kultura Współczesna” 2(114), s. 134-146
Barbara Jabłońska
2021, THE VIRUS AS A CATALYST FOR CULTURE? SOCIOLOGICAL REFLECTIONS USING AS EXAMPLE, THE MUSICAL PRACTICES DURING THE COVID-19 PANDEMIC, "Kultura i społeczeństwo", nr 1, s.145-161.
Jakub Kopaniecki
2021, Trzy ćwierćnuty i pauza. Społeczności akustyczne protestów na przykładzie strajków kobiet we Wrocławiu, W: E. Dziwak, K. Gheorghe (red). Wokół Strajków Kobiet, s. 67 -82.
Agata Stanisz
2018, Antropologia dźwięku wobec protestów społecznych i politycznych. Prace Etnograficzne (46), s. 89-115.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: