Laboratorium etnograficzne - badania terenowe 4 3102-LLBT4
Badania terenowe to obowiązkowe zajęcia w terenie, uzupełnienie teoretyczno-warsztatowej części Laboratoriumetnograficznego. Każdy student ma obowiązek odbycia 28 dni pracy w terenie (w trakcie 4 semestrów trwania Laboratorium,od drugiego do piątego semestru studiów). Harmonogram wyjazdów terenowych każdorazowo ustala prowadzącyi informuje uczestników zajęć o planowanych wyjazdach z odpowiednim wyprzedzeniem. Wyjazdy mogą odbywać się oddrugiego do czwartego semestru studiów. Główne treści programowe prac terenowych to:
1. zapoznanie uczestników zajęć z praktycznymi aspektami metodycznymi i metodologicznymi pracy etnologa. Studenci– ze wsparciem prowadzącego – wykorzystują do pracy w terenie wiedzę teoretyczną dotyczącą narzędzi i technikbadawczych służących do pozyskiwania danych o charakterze przede wszystkim jakościowym. Uczestnicy zajęćzaznajamiają się w praktyce z takimi narzędziami jak wywiady, obserwacje, ankiety, analizy dyskursu, dokumentacjafotograficzna i filmowa, notatki terenowe. Program zakłada również omówienie zasad archiwizacji zebranych danych.
2. zebranie materiału badawczego: studenci zbierają materiały badawcze odpowiadające ich indywidualnym tematom
korespondującym z głównym celem/tematem Laboratorium etnograficznego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Iwa Kołodziejska
Amanda Krzyworzeka
Anna Malewska-Szałygin
Małgorzata Owczarska
Hubert Wierciński
Efekty kształcenia
Osoby uczestniczące w badaniach etnograficznych przede wszystkim:
- umieją przygotować projekt badawczy, sformułować pytania badawcze i hipotezy, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
- umieją zrealizować projekt badawczy i są świadome jego elastyczności potrafią więc dostosować go do „specyfiki terenu”;
- znają podstawowe metody prowadzenia badań etnograficznych;
- potrafią przeprowadzić wywiad etnograficzny (namówić ludzi do rozmowy; przeprowadzić ją w taki sposób by dotyczyła tematu badań, w czasie rozmowy potrafią akceptować odmienny punkt widzenia i wykazywać zrozumienie dla odmienności światopoglądowej, językowej i obyczajowej) i ocenić popełnione przez siebie błędy;
- potrafią przeprowadzić obserwację, sporządzić notatkę terenową;
- dostrzegają potencjał i zagrożenia związane ze stosowaniem metod wizualnych w badaniach;
- potrafią ocenić przydatność poszczególnych metod badawczych do konkretnego tematu badań;
- potrafią uporządkować i zaprezentować wyniki badań;
- są świadome złożonej natury relacji badacz-badany w terenie; dostrzegają problemy etyczne związane z badaniami etnograficznymi.
- potrafią współdziałać w zespole badawczym w procesie badań i prezentacji wyników.
Kryteria oceniania
zebranie i opracowanie materiałów terenowych
Literatura
-
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: