Laboratorium. Alternatywy rolnicze w kontekście współczesnych przemian na wsi 3102-LL221
Badania będziemy prowadzili w regionie, w którym spotkać można bardzo różne modele rolnictwa: konwencjonalne, rodzinne, niewielkie gospodarstwa rolne, ekologiczne gospodarstwa prowadzone często przez ludzi przyjezdnych (ale nie tylko), a także przemysłowe gospodarstwa, np. produkujące sadzonki truskawek na eksport do Włoch. Dzięki takiej charakterystyce regionu możliwe będzie badanie relacji między przedstawicielami różnych grup rolników, a także między nimi i tymi mieszkańcami wsi, którzy nie pracują już w rolnictwie. Zobaczymy, jak konkretny model pracowania wpływa na człowieka, jego poglądy i relacje z innymi ludźmi i ze środowiskiem.
Dzięki pogłębionym badaniom etnograficznym postaramy się dotrzeć do ukrytych głębiej wartości, relacji społecznych, elementów tożsamości, poczucia sprawczości i wielu innych aspektów codziennego życia naszych rozmówców. Ciekawym elementem grzybowskiej rzeczywistości jest Ekologiczny Uniwersytet Ludowy, którego obecność w regionie już sama w sobie jest interesującym zjawiskiem i niewątpliwie wpływa na działalność rolniczą i poglądy wielu mieszkańców okolicy.
W pierwszym semestrze sporo uwagi poświęcimy przygotowaniu do badań terenowych, będziemy czytać wspomnienia wielkich antropologów z ich zmagań z terenem, ćwiczyć prowadzenie wywiadów, czytać teorię dotyczącą terenu w etnografii. Poza tym postaramy się przygotować merytorycznie do poznawania terenu naszych badań, czyli poczytamy trochę o regionie, w który się wybieramy, a także o wsi – dawnej i współczesnej, tak jak próbowali ją rozumieć etnografowie w różnych okresach. Oczywiście, równolegle będziemy się przygotowywali teoretycznie – poznamy różne teorie dotyczące pracy i współczesnego rolnictwa, a także niektórych ogólnych zagadnień z antropologii ekonomicznej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu antropologii pracy, antropologii ekonomicznej, współczesnej etnografii wsi;
- potrafi ocenić przydatność teoretyczną czytanego tekstu i zastosować go do analizy materiału etnograficznego;
- wysnuwa wnioski i analizuje teksty antropologiczne samodzielnie, bez korzystania z gotowych opracowań;
- zna zasady konstruowania dobrego tekstu naukowego (oraz zachodzące w tej kwestii różnice między poszczególnymi paradygmatami);
- rozumie złożoność procesów społecznych i kulturowych zachodzących w badanej społeczności;
- umie zaplanować i przeprowadzić naukowy projekt badawczy;
- potrafi sformułować pytania badawcze i hipotezy, przedstawić wyniki badań w postaci opracowanego raportu, zrelacjonować poprawnie literaturę, założenia badawcze i wnioski;
- potrafi zaprojektować oraz na bieżąco modyfikować kwestionariusz/ dyspozycję badawczą;
- potrafi prowadzić badania etnograficzne, w tym: pogłębione wywiady kwestionariuszowe i pogłębiony rozmowy etnograficzne, obserwację uczestniczącą, notatki terenowe;
- umie dokonywać antropologicznej analizy i interpretacji zebranych przez siebie materiałów etnograficznych z użyciem pojęć analitycznych;
- potrafi dostrzec i poddać refleksji problemy etyczne związane z badaniami etnograficznymi;
- dostrzega niejednoznaczność i względność poglądów, również naukowych;
- ocenia przydatność etnologii antropologii kulturowej dla innych dziedzin humanistyki i nauk społecznych oraz dla służby publicznej.
Kryteria oceniania
Obowiązkowa obecność (możliwe dwie usprawiedliwione nieobecności w semestrze); aktywne uczestnictwo w zajęciach; przygotowanie do zajęć (czytanie lektur, sporadycznie zadawane będą także inne prace); oddawanie prac pisemnych na zadane tematy; oddawanie materiałów terenowych w ustalonym z prowadzącymi terminie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: