Laboratorium. Etnografia obszarów górskich: Tatry 3102-LL213
Prace badawcze, stanowiące integralną część przedmiotu, mają więc podążać za wątkami związanymi z górami – studenci będą szukać gór w biografiach i praktykach ludzi (nierzadko niezwiązanych z Podhalem), dla których góry nie są obojętne. Będziemy więc śledzić ludzki ruch w górach, a także wsłuchiwać się w opowieści traktujące o Tatrach. Naszym celem badawczym będzie poznanie i zrozumienie szeroko pojętej interakcji między ludźmi i górami. Przyjrzymy się, jakie działania i praktyki rodzą się dzięki zaangażowaniu w ten specyficzny krajobraz, a także jakie tożsamości i wiedza kształtują się w górskim krajobrazie. Zmierzymy się z pojęciami takimi jak antropocen, presja, utowarowienie krajobrazu, a także zbadamy bardziej intymne relacje ludzi z górami, poszukamy sposobności, które rodzą się w takim krajobrazie i przyjrzymy się, jak te sposobności są przez ludzi zamieniane na konkretne działania. Wreszcie, zadamy pytanie o to, jak przy pomocy metod i teorii antropologicznych można badać krajobraz górski – co antropolog może tam odnaleźć?; jak ma szukać wiedzy w takim krajobrazie? jakie inne elementy i zjawiska zasługują na antropologiczną uwagę?
Zajęcia przeznaczone są dla tych, którzy nie boją się zmierzyć z surowym i nieraz trudnym terenem, a także z wysiłkiem fizycznym i psychicznym. Podczas zajęć uczestnicy przekonają się, że ciało antropologa aktywnie uczestniczy w procesie poznawczym – ciało, jak głosi Kirsten Hastrup, jest podstawowym narzędziem poznawczym, a także źródłem i magazynem wiedzy antropologicznej. Zatem, intelektualną patronką zajęć będzie filozofia fenomenologiczna: uczestnicy zajęć zapoznają się z jej pojęciami i założeniami, a także dowiedzą się w jaki sposób fenomenologia została zaadaptowana przez współczesną antropologię kulturową.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoby uczestniczące w dwuletnim cyklu badań etnograficznych:
- poznają literaturę związaną z badaną tematyką, z terenem badań; z etnograficznymi metodami badania; stosowanymi pojęciami i założeniami teoretycznymi;
- zdobywają umiejętności akademickie: umieją uporządkować materiały terenowe i je interpretować z użyciem pojęć analitycznych;
- umieją skonstruować pracę w konwencji akademickiej tj: zrelacjonować literaturę przedmiotu oraz założenia i kategorie badawcze,
sformułować pytania badawcze i hipotezy, przedstawić wyniki badań w formie argumentacji na rzecz określonej tezy, podsumować je wnioskami komentującymi wyniki badań z perspektywy wcześniej przyjętych założeń i konfrontacji z literaturą przedmiotu;
- potrafią skutecznie namówić ludzi do rozmowy; przeprowadzić ją w taki sposób, by dotyczyła tematu badań, w czasie rozmowy potrafią akceptować odmienny punkt widzenia i wykazywać zrozumienie dla odmienności światopoglądowej, językowej i obyczajowej;
- potrafią pracować w grupie;
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia:
Aktywne uczestnictwo w zajęciach: dopuszczalne dwie nieobecności
Kolokwium
Uczestnictwo w obowiązkowych wyjazdach terenowych w terminach wyznaczonych przez prowadzącego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: