Laboratorium. PRL z pamięci. Obraz Polski Ludowej w oczach warszawskiej inteligencji 3102-LL095
W polu badawczym znajdą się mieszkańcy Warszawy i bezpośrednich okolic, którzy przed 1989 roku mieszkali i pracowali w stolicy, mieli wyższe lub średnie wykształcenie i wykonywali zawód umysłowy. Wśród potencjalnych rozmówców znajdziemy inżynierów, nauczycieli, wykładowców, urzędników, pracowników aparatu partyjnego, dziennikarzy, artystów, milicjantów i przedsiębiorców. W ich gronie znajdą się propagatorzy systemu, jego przeciwnicy, w tym osoby internowane oraz osoby niepodejmujące działań pro ani anty systemowych, nastawione na strategię przetrwania. Tak dobrany obszar pozwoli na badanie różnych przejawów socjalistycznego państwa, które zachowało się w pamięci konkretnej grupy rozmówców.
W publicznym dyskursie elit Polska Ludowa pojawia się w kontekście rozliczeń z przeszłością. Często opisywane są relacje z władzą i systemem, przejawiające się aktywnością opozycyjną lub politycznym oportunizmem, natomiast sfera życia prywatnego, rodzinnego, pozostaje niezbadana. Zadaniem studentów będzie ustalenie, w jakich kontekstach PRL pojawia się w pamięci przedstawicieli klasy umysłowej, ale w dyskursie prywatnym - jak wyglądała obyczajowość przeciętnego inteligenta i jego rodziny na przestrzeni 45 lat totalitarnego systemu, jak toczyło się życie zdominowane przez realia komunizmu z jednej strony, ale i przebiegające w ramach narzucanych przez tradycję rodzinną i styl towarzyski.
Studenci będą mieli możliwość poznania pamięci o zamkniętym, ale nieodległym rozdziale dziejów oraz, zrozumienia, że pytania, które zadają w badaniach, są filtrowane przez określone doświadczenie, a odpowiedzi odnoszą się do pewnego zespołu symboli, znaczących inaczej niż współcześnie. Studenci będą mieli możliwość wzięcia udziału w antropologicznym projekcie zbadania i opisania wycinka określonej grupy tworzącej konkretne elementy kultury społecznej, duchowej i materialnej.
Badania będą prowadzone metodą wywiadu etnograficznego. Fotografie, pamiątki, odznaczenia, korespondencja z urzędami, świadectwa pracy, dokumenty osobiste, pamiętniki, kalendarze z zapisem spraw, listy będą stanowiły uzupełnienie wywiadu i pomogą studentom w odniesieniu się do okresu, który nie jest ich doświadczeniem.
Wśród zagadnień kwestionariusza znajdą się: życie codzienne (mieszkanie, zakupy, ubiór, leczenie, rytm dnia, urzędy); strategie zapewnienia dóbr materialnych; czas pracy i wypoczynku; stanowisko i organizacja pracy; modele rozwoju kariery; prywatna przedsiębiorczość; władza; konformizm wobec systemu; zachowania kontestacyjne i ich konsekwencje; stosunek do kościoła; rok obrzędowy - kalendarz i sposoby kultu, nowi święci; życie kulturalne, kręgi towarzyskie.
Podstawą merytoryczną do pracy będzie obszerna literatura dotycząca okresu PRL, a uzupełnieniem literatura i film.
Przykładowe tematy prac studenckich
1. Portret warszawskiej rodziny inteligenckiej w PRL.
2. Szara codzienność. Rytm życia warszawskich inteligentów w PRL.
3. Życie kulturalne warszawskiego inteligenta przed 1989 rokiem.
4. Wakacje w PRL.
5. Zbiorowe mity inteligencji w Polsce Ludowej.
6. Folklor inteligencki czasów PRL.
7. Życie w internacie. Pamięć o PRL z perspektywy internowanych.
8. W gronie znajomych. Funkcja kręgów towarzyskich w okresie PRL.
9. To był mój system. Pamięć PRL wśród przedstawicieli warszawskiego aparatu władzy.
10. Tamte miejsca, tamte czasy. Topografia warszawy na podstawie wspomnień ludzi zaangażowanych w opozycję.
11. Awans zawodowy w Polsce Ludowej z perspektywy wybranej grupy inżynierów warszawskich.
12. Kamuflaż, autocenzura i autokontrola - kategorie w pamięci przedstawicieli środowiska twórców.
13. Rok obrzędowy warszawskiej rodziny inteligenckiej w okresie PRL.
14. Czym pachniał zachód? Źródła informacji o świecie przeciętnej rodziny inteligenckiej.
15. Ideologia PRL - obywatel PRL - modele współistnienia na przykładzie trzech rodzin klasy umysłowej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zdobywa wiedzę i doświadczenie na temat tego jako prowadzić badania terenowe: opracowuje kwestionariusz badawczy, przeprowadza wywiady. Ponadto, opracowuje i analizuje materiał badawczy podczas nich zebrany. Poznaje również podstawową literaturę dotyczącą omawianych w czasie zajęć zagadnień. Podczas pisania pracy laboratoryjnej nabywa umiejętności tworzenia tekstu naukowego.
Literatura
Sylabus pierwszego semestru zajęć
1. Zajęcia zapoznawcze.
2. Struktura społeczna Polski po II wojnie światowej
Żarnowski J.
2005 Epoka powojenna: 1945-1989, [w:] Społeczeństwo polskie od X od XX wieku, Warszawa, s. 673-712
3. Warszawska klasa umysłowa
Hass L.
1997 Pokolenia inteligencji polskiej (1918-1997), Łowicz
Palska H.
1994 Nowa inteligencja w Polsce Ludowej: świat przedstawień i elementy rzeczywistości, Warszawa
4. Czym była Polska Rzeczpospolita Ludowa (wybrane zagadnienia i kalendarium)
Friszke A.
2003 Mała stabilizacja [w:] Polska. Losy państwa i narodu 1939-1989, Warszawa, s. 235-308
Kuroń J., Żakowski J.
1995 PRL dla początkujących, Wrocław
5. PRL jako problem badawczy
Robotycki Cz.
2001 Od Redakcji - opis PRL-u jako problem epistemologiczny, [w:] PRL z pamięci, red. Czesław Robotyki, "Zeszyty naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego" nr. MCCXLVII, "Prace etnograficzne" z. 36, Kraków, s. 7-11
Dzięgiel L.
2001 Miasta w filozofii władzy PRL-u i społecznej praktyce. Wyzwanie dla badacza kultury, [w:] PRL z pamięci, red. Czesław Robotyki, "Zeszyty naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego" nr. MCCXLVII, "Prace etnograficzne" z. 36, Kraków, s. 59-80
6. Przedstawianie przeszłości i kategoria pamięci w badaniach antropologicznych (cz. 1)
Hastrup K.
1997 Przedstawienie przeszłości. Uwagi na temat mitu i historii, "Konteksty. Polska Sztuka Ludowa", nr 1-2 (236-237), s. 22-27.
7. Przedstawianie przeszłości i kategoria pamięci w badaniach antropologicznych (cz. 2)
Kaniowska K.
2003 Antropologia i problem pamięci, "Konteksty. Polska Sztuka Ludowa", nr 3-4 (262-263), s. 57-66
M. Hirszowicz, E. Neyman,
2001 Społeczne ramy niepamięci, "Kultura i społeczeństwo", t. XLV, nr 3-4, s. 23-48.
8. Między władzą a obywatelem
Dąbek K.
2006 PZPR. Retrospektywny portret własny, Warszawa (Czy Polska po październiku 1956 była państwem totalitarnym?, s. 17-25, Organizacja władz PRL, s. 25-49, Władza a społeczeństwo s. 273-293)
9. Postawy wobec systemu
Marody M.
2003 Przemiany postaw ideologicznych i przystosowanie w systemie komunistycznym, [w:] Komunizm. Ideologia, system, ludzie, [red.] Tomasz Szarota, Warszawa, s. 127-138
Friszke A.
2007 Przystosowanie i opór. Rozważania nad postawami społecznymi 1956-1970, [w:] Przystosowanie i opór studia z dziejów PRL, Warszawa, s. 124-139
10. Etnografia socjalistycznej Warszawy
Brzostek B.
2007 Za progiem. Codzienność w przestrzeni publicznej Warszawy lat 1955-1970, Warszawa, s. 47-113
11. Codzienność
"Życie Warszawy" 1945-1995 (Wybrane roczniki z lat 80-tych)
Mariusz Mazur
Propagandowy obraz świata. Polityczne kampanie prasowe w PRL 1956-1980
12. Metodyka badań w terenie
Hammersley M., Atkinson P.
2001 Metody badań terenowych (rozdziały 2-4)
13. Miasto - ogród. Etnografia Podkowy Leśnej
Podkowiński Magazyn Kulturalny (wybrane teksty)
14. Zajęcia poświęcone omówieniu kwestionariusza
Hammersley M., Atkinson P.
2001 Metody badań terenowych
15. Zajęcia poświęcone omówieniu kwestionariusza
W czasie laboratorium będziemy korzystać z również z innych typów źródeł - kronik filmowych, wspomnień i dzienników oraz prasy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: