Jedzenie i konsumpcja w perspektywie antropologicznej 3102-LJKA
Jedzenie (zarówno przygotowanie pożywienia, sposoby konsumowania i znaczenia przypisywane jedzeniu w poszczególnych kulturach) stanowi przedmiot zainteresowania antropologii od początku istnienia dyscypliny. Pomimo to dopiero w latach 80. XX wieku jedzenie, praktyki kulinarne i konsumpcyjne stały się punktem wyjścia w analizach złożoności współczesnych procesów społeczno-kulturowych. W konsekwencji tematy do tej pory funkcjonujące na obrzeżach zostały przesunięte do centrum antropologicznych debat na Zachodzie. Zaowocowało to powstaniem prężnie rozwijającej się subdyscypliny, która obecnie jest polem rozwoju antropologicznej refleksji zarówno teoretycznej, jak i metodologicznej. Proponowane zajęcia oraz przygotowywana antologia tekstów „Jedzenie. Perspektywa antropologiczna” mają za zadanie wprowadzenie tej tematyki do curriculum Uniwersytetu Warszawskiego.
Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z dorobkiem antropologicznych food studies, a także dostarczenie narzędzi do analizy jedzenia i stylów konsumpcji, obszaru, w którym skupiają się i przecinają zjawiska charakterystyczne dla późnej nowoczesności. Studenci zapoznają się z jednej strony z klasycznymi tekstami antropologicznymi dotyczącymi jedzenia i konsumpcji, z drugiej zaś z publikacjami dotyczącymi bieżących problemów społecznych i politycznych, obecnych w debacie publicznej, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Zajęcia w formie konwersatorium (z elementami warsztatu) zostaną wzbogacone o materiały wizualne: filmy, zdjęcia i prezentacje multimedialne.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Dyskusja na zajęciach i uczestniczenie w warsztatach
Efekt: kształtowanie umiejętności prezentowania wiedzy na forum publicznym, werbalizacji wniosków, konstruktywnej dyskusji oraz pracy w grupie.
2. Lektura tekstów i uczestniczenie w projekcjach filmów i prezentacji multimedialnych
Efekt: zapoznanie się z niektórymi współczesnymi kulturowymi aspektami i fenomenami związanymi z jedzeniem i konsumpcją (m.in. ruch slow-food, zaburzenia jedzenia, jedzenie a media, jedzenia a globalizacja, tożsamość) w świetle najnowszych i klasycznych teorii antropologicznych i socjologicznych. Kształtowanie umiejętności krytycznej lektury tekstów naukowych i materiałów wizualnych.
3. Prezentacja
Efekt: kształtowanie umiejętności prezentowania publicznie wiedzy, umiejętność wyciągania z tekstów najważniejszych informacji, umiejętność publicznego odpowiadania na zadane pytania.
4. Miniprojekt i esej
Efekt: zdobywanie doświadczenia w realizacji indywidualnych projektów naukowych, zdobywanie i kształtowanie umiejętności tworzenia krótkich tekstów naukowych, umiejętność pisemnego wykorzystania nabytej wiedzy i zastosowania poznanej terminologii i wiedzy na temat antropologii jedzenia i konsumpcji.
Kryteria oceniania
frekwencja, dopuszczalne dwie nieobecności (nieusprawiedliwione) w 1 semestrze, znajomość lektur (streszczenia), aktywne uczestnictwo (15-minutowa prezentacja), udział w warsztatach grupowych, realizacja miniprojektu zakończona napisaniem pracy semestralnej (esej)
Literatura
Peter N. Stearns, Consumerism in World History. The Global Transformation of Desire
David Bell, Consuming Geographies. We Are What We Eat
Jeffrey M. Pilcher, The Oxford Handbook of Food History
Steffan Igor Ayora Díaz, Foodscapes, Foodfields, and Identities in Yucatán
Jennifer Patico, Consumption and Social Change in Post Soviet Middle Class
Greg Richards, Tourism and Gastronomy
Ruth Ellen Mandel, Markets and Moralities. Ethnographies of Postsocialism
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: