Jezydzi i ich teokracja 3102-LJEZ
Wykład poświęcony jest Jezydom – wyznawcom jednej z najmniej znanych religii Bliskiego Wschodu, ich historii, tożsamości etnicznej oraz teokratycznej strukturze społecznej. W ramach zajęć omówione zostaną zasady religijne jezydyzmu oraz jego kosmogonia i antropogonia, jak również formy kultu i architektura sakralna. Zarysowana zostanie ponadto relacja jezydyzmu względem innych religii Bliskiego Wschodu (zoroastryzmu, mitraizmu, sabeizmu, ruchów gnostyckich, mandaizmu i jarsanizmu) a także omówione związki jezydzkiej religii z islamem i chrześcijaństwem. Słuchacze dowiedzą się, czym dla Jezydów są: sandżak, ster, mszur, berat oraz dlaczego za dzień święty uznają środę, kim są Szejch Adi ibn Musafir, Sułtan Jezyd i Tawusi Melek. Zapoznają się ponadto nad historią jezydologii oraz najnowszym stanem wiedzy w tym zakresie.
W cyklu 2023Z:
Wykład poświęcony jest Jezydom – wyznawcom jednej z najmniej znanych religii Bliskiego Wschodu, ich historii, tożsamości etnicznej oraz teokratycznej strukturze społecznej. W ramach zajęć omówione zostaną zasady religijne jezydyzmu oraz jego kosmogonia i antropogonia, jak również formy kultu i architektura sakralna. Zarysowana zostanie ponadto relacja jezydyzmu względem innych religii Bliskiego Wschodu (zoroastryzmu, mitraizmu, sabeizmu, ruchów gnostyckich, mandaizmu i jarsanizmu) a także omówione związki jezydzkiej religii z islamem i chrześcijaństwem. Słuchacze dowiedzą się, czym dla Jezydów są: sandżak, ster, mszur, berat oraz dlaczego za dzień święty uznają środę, kim są Szejch Adi ibn Musafir, Sułtan Jezyd i Tawusi Melek. Zapoznają się ponadto nad historią jezydologii oraz najnowszym stanem wiedzy w tym zakresie. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
- Student orientuje się w podstawach religii Jezydów, strukturze społecznej jezydzkiej wspólnoty, jej historii, świętych postaci oraz podstawowej terminologii religijnej.
- Student posiada znajomość podstawowych świąt oraz świętych przedmiotów jezydzkiej religii.
- Student zna najważniejsze jezydzkie nakazy i zakazy religijne, zwłaszcza te dotyczące posługiwania się pismem oraz rozumie rolę świętych hymnów religijnych w jezydyzmie.
UMIEJĘTNOŚCI
- Student potrafi rozpoznać podstawowe elementy jezydyzmu, formułować i analizować zagadnienia badawcze dotyczące religii Jezydów, dobierać odpowiednie metody i narzędzia badawcze do analizy jezydyzmu.
- Student potrafi rozpoznawać podstawowe paradygmaty badawcze dotyczące nadań nad społecznością i religią Jezydów oraz posługiwać się w dyskusji podstawową terminologią jezydologiczną.
- Student potrafi rozpoznawać podstawowe terminy w dialekcie kurmandżi języka kurdyjskiego oraz w języku arabskim.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- Student uwrażliwia się na zróżnicowanie religijne oraz wielokulturowość.
- Student jest otwarty na dialog międzyreligijny i wrażliwy na problematykę mniejszości religijnych i ich prześladowań.
Kryteria oceniania
Obecność na wykładzie jest obowiązkowa, dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności.
Formą zaliczenia jest test.
Literatura
B. Açıkyıldız, The Yezidis: the History of a Community, Culture and Religion, I.B. Tauris, London 2010.
Ch. Allison, „Unbelievable Slowness of Mind”: Yezidi Studies, from Nineteenth to Twenty-First Century, “Journal of Kurdish Studies” 6 (2008), s. 1–23.
С. А. Егиазаров, Краткий этнографическо-юридический очерк езидов Эриванской губернии, [w:] „Записки Кавказского отдела императорского Русского географического общества” vol. 13, 2 (1891), s. 171–232.
R. Y. Ebied, M.J.L. Young, An Account of the History and Rituals of the Yazīdīs of Mosul, „Le Muséon” 85 (1972), s. 481–522.
J. S. Guest, Survival Among the Kurds: A History of the Yezidis, Kegan Paul International, London – New York 1993.
Ph. G. Kreyenbroek, Yezidism – its Background, Observances and Textual Tradition, E. Mellen Press, Lewiston 1995.
A. H. Layard, Nineveh and its Remains, vol. I, John Murray, London 1849.
R. Lescot, Enquête sur les Yezidis de Syrie et du Djebel Sindjār, Librairie du Liban, Beyrouth 1938.
Abū ’l-Faraj Muḥammad ibn Isḥāq Ibn al-Nadim, The Fihrist, ed. and tr. B. Dodge, Great Books of the Islamic World, New York 1998, s. 745–773.
Kh. Omarkhali, On the Structure of the Yezidi Clan and Tribal System and its Terminology among the Yezidis of the Caucasus, „Journal of Kurdish Studies” 6 (2008), s. 104–119.
A. Rodziewicz, Kełle, święte hymny Jezydów, „Przegląd Orientalistyczny” 265–266 (2018), s. 73–90.
A. Rodziewicz, Jezydzkie hymny kosmogoniczne: „Hymn o Nieszczęsnym Rozbitku" (Qewlê Zebûnî Meksûr) i „Hymn o Be i A" (Qewlê Bê û Elîf), „Przegląd Orientalistyczny” 265–266 (2018), s. 207–222.
A. Rodziewicz, The Yezidi Wednesday and the Music of the Spheres, „Iranian Studies”, 53 (2021), s. 259–293.
A. Rodziewicz, The Blessed Handful of Light: Genesis and Message of the Yezidi berat, „British Journal of Middle Eastern Studies” 49 (2022), ss. 1–23.
A. Rodziewicz, Between Orthopraxy and Orthodoxy: International Yezidi Theological Academy in Tbilisi, „Kulturní studia” 18 (2022), ss. 81–116.
A. Rodziewicz, Eros and the Pearl: The Yezidi Cosmogonic Myth at the Crossroads of Mystical Traditions, Peter Lang, Berlin 2022.
E. Spät, Shahid bin Jarr, Forefather of the Yezidis and the Gnostic Seed of Seth, „Iran & the Caucasus” 6 (2002), s. 27–56.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Ze względu na wyjazd badawczy prowadzącego, zajęcia rozpoczną się 18 października - zaległe zajęcia zostaną odrobione w terminie uzgodnionym z Państwem. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: