Antropologia płci i seksualności 3102-LAPIS
W trakcie zajęć prześledzimy rozwój antropologicznej refleksji dotyczącej płci i seksualności. Przyjrzymy się: znaczeniu terminów sex (płeć) i gender (płeć kulturowa); relacjom między koncepcją płci kulturowej a dychotomiami kultura - natura i publiczne - prywatne; mechanizmom współuczestniczącym w społecznym tworzeniu płci i seksualności, takim jak edukacja czy religia; konstrukcji kobiecości, męskości i seksualności z kontekście postkolonialnym i postsocjalistycznym; przemocy seksualnej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza na temat tradycyjnych i współczesnych zastosowań kategorii "płci" i "seksualności" w teorii i w interdyscyplinarnych badaniach z zakresu nauk społecznych i humanistycznych.
2. Umiejętność zastosowania kategorii "płci społeczno-kulturowej" i "seksualności" do badań terenowych
3. Wiedza na temat antropologii zaangażowanej, łączącej akspekty wiedzy teoretycznej i aktywizmu na rzecz mniejszości społecznych i seksualnych.
Kryteria oceniania
Sprawdzian ze znajomości lektur
Literatura
Teresa Hołówka (red.) (1982), Nikt nie rodzi się kobietą, Warszawa: Czytelnik.
Marian Kempny, Ewa Nowicka (red.) (2004), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, Warszawa: PWN.
Renata E. Hryciuk, Agnieszka Kościańska (red.) (2007), Gender. Perspektywa antropologiczna, tom 1 i 2, Warszawa: WUW.
Małgorzata Szpakowska (red.) (2008), Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa: WUW.
Agnieszka Kościańska (red.) (2012), Antropologia seksualności. Teoria, etnografia, zastosowanie, Warszawa: WUW.
Małgorzata Rajtar, Justyna Straczuk (red.) (2012), Emocje w kulturze, Warszawa: WUW, NCK.
Szczegółowa literatura powyżej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: