Antropologia miasta 3102-LAMI
Zajęcia będą się koncentrować na analizie miasta jako przestrzeni życia społecznego, obszaru badań antropologicznych oraz przedmiotu narracji i interpretacji kulturowych. Kurs rozpocznie się od omówienia genezy antropologii miasta, jej rozwoju, kluczowych badaczy oraz metod badawczych.
Następnie uczestnicy zajęć poznają trzy główne nurty refleksji w antropologii miasta. Pierwszy dotyczyć będzie tekstów o mieście, w tym mitów miejskich, archetypów, utopii oraz narracji obecnych w kulturze. Drugi skupi się na antropologii miejskiej przestrzeni – analizie miasta jako komunikatu i systemu znaków. Studenci poznają kategorie przestrzenne, takie jak centrum, granica czy plac, a także ich zmieniające się znaczenia. Będą także badać miejską ikonosferę – sztukę, reklamę oraz oddolne formy naznaczania przestrzeni.
Trzeci obszar zajęć poświęcony będzie miejskości i miejskiemu życiu, w tym interakcjom ludzi z przestrzenią poprzez jej kształtowanie, oswajanie i waloryzowanie. Omówiona zostanie przestrzeń publiczna i prywatna, centralna i peryferyjna, a także miejsca opuszczone i „nie-miejsca”. Ostatnim zagadnieniem będą konflikty o przestrzeń i w przestrzeni, ukazujące społeczne napięcia związane z użytkowaniem miasta.
Zajęcia mają charakter konwersatoryjny, uzupełniany prezentacjami multimedialnymi. Zakładają aktywny udział studentów w dyskusjach i zespołowe opracowywanie wybranych zagadnień.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
- ma wiedzę na temat podstawowych koncepcji teoretycznych, związanych z badaniem miasta,
- zna podstawową terminologię związaną ze sposobami naukowego opisu miasta i potrafi ją zastosować do analizy i interpretacji wybranych zagadnień,
- potrafi brać udział w merytorycznej dyskusji na tematy związane z omawianymi podczas zajęć zagadnieniami,
- potrafi dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia i metody do badania zjawisk zachodzących w mieście,
- rozumie procesy społeczne i kulturowe zachodzące w mieście i problemy z nimi związane oraz jest gotów do pogłębiania tej wiedzy w celu jej wykorzystania do diagnozowania i rozwiązywania tych problemów.
Kryteria oceniania
Warunek konieczny, dopuszczający do zaliczenia: obecność na zajęciach (dopuszczalne są maksymalnie trzy nieobecności).
Test pisemny, składający się z pięciu pytań otwartych, sprawdzający znajomość zagadnień poruszanych na zajęciach. Warunkiem zaliczenia jest poprawna i pełna odpowiedź na co najmniej 3 pytania.
Aktywność na zajęciach – możliwość podwyższenia oceny z testu pisemnego o jeden stopień (pod warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z testu) – aktywne i adekwatne do tematu uczestnictwo w dyskusjach podczas co najmniej pięciu zajęć (zadawanie pytań i odpowiadanie na nie, polemika, komentarz do omawianych tekstów, analiza omawianych problemów itp.)
Literatura
Ash A., Thrift N., 2002. Cities: Re-imagining the Urban, Cambridge.
Auge M., 2012, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, Warszawa.
Castells M., 1982, Kwestia miejska, Warszawa.
Certeau de M., 2008, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, Kraków.
Drozdowski R., Frąckowiak M., Krajewski M., Rogowski Ł. (red.), 2012, Narzędziownia. Jak badaliśmy (niewidzialne) miasto, Warszawa.
Eco U., 2003, Nieobecna struktura, Warszawa.
Gądecki J., 2009, Za murami: osiedla grodzone w Polsce – analiza dyskursu, Wrocław.
Hannerz U., 2006, Odkrywanie miasta. Antropologia obszarów miejskich, Kraków.
Jaffe R., De Koning, A., 2023, Introducing Urban Anthropology, London-New York.
Jałowiecki B., 2010, Społeczne wytwarzanie przestrzeni, Warszawa.
Jałowiecki B., Łukowski W., 2007,Gettoizacja polskiej przestrzeni miejskiej, Warszawa.
Jałowiecki B., Majer A., Szczepański M. (red.), 2005, Przemiany miasta. Wokół socjologii Aleksandra Wallisa, Warszawa.
Jałowiecki B., Szczepański M., 2006, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Warszawa.
Jażdżewska I. (red.), 2001, Miasto postsocjalistyczne. Organizacja przestrzeni miejskiej i jej przemiany, XIV Konwersatorium wiedzy o mieście, Łódź.
Jędrzejczyk D., 2004, Geografia humanistyczna miasta, Warszawa.
Kitowska-Łysiak M., Wolicka E. (red.), 1999, Miejsca rzeczywiste – miejsca wyobrażone. Studia nad kategorią miejsca w przestrzeni kultury, Lublin.
Krajewski M. (red.), 2012, Niewidzialne miasto, Warszawa.
Rewers E. (red.), 1999, Przestrzeń, filozofia i architektura. Osiem rozmów o poznawaniu, produkowaniu i konsumowaniu przestrzeni, Poznań.
Rewers E. (red.), 2010, Miasto w sztuce – sztuka miasta, Kraków.
Sulima R., 2000, Antropologia codzienności, Kraków.
Tajbakhsh K., 2001, The Promise of the City: Space, Identity, and Politics in Contemporary Social Thought, Berkeley.
Wojciechowski J.S., Zeidler-Janiszewska A. (red.), 1998, Formy estetyzacji przestrzeni publicznej, Warszawa.
Woroniecka G. (red.), 2007, Co znaczy mieszkać. Szkice antropologiczne, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: