Antropologia filmu - film antropologiczny 3102-LAFM
Film antropologiczny (podobnie jak cała antropologia wizualna) przeżywa ostatnio renesans. Pojawiają się nowe produkcje filmowe i festiwale. Nie znaczy to wcale, że doczekał się on jasnej i akceptowanej przez wszystkich definicji. Jedna sprawa wydaje się coraz bardziej klarowna, a mianowicie to, że film nie może być jedynie prostszą formą przekazywania wiedzy antropologicznej, wizualną wersją antropologicznych książek. Niepozbawiony zmysłu krytycznego film, potrafi ukazywać człowieka w całej jego zmysłowej pełni, apelując również do zmysłów widza, tym samym pełniej może przekazywać pewne doświadczenia. Oferuje też takie poznanie, które bywa trudne do zwerbalizowania i, paradoksalnie, wcale nie musi sprowadzać się do kategorii widzialności (D. MacDougall, P. Heleny). Film potrafi przekazywać znaczenia, które są słabiej kodyfikowane i które można by za Rolandem Barthes’em nazwać otwartymi. Seminarium będąc kontynuacją „Wprowadzenia do antropologii wizualnej” ma na celu bliższe przyjrzenie się omawianemu zjawisku, a wiązać się będzie z omawianiem i dyskutowaniem zarówno na temat wybranych filmów, jak i tekstów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student będzie miał możliwość:
- zapoznania się z wybranymi przykładami współczesnego kina antropologicznego oraz związanymi z nim dylematami
- zapoznania się z kilkoma podstawowymi sposobami prowadzenia narracji w filmie antropologicznym i dokumentalnym
- zapoznania się z ważnymi tekstami z zakresu antropologii filmu i przedyskutowania ich
- zrozumienia, że film antropologiczny może być paralelnym wobec „antropologii pisanej” sposobem prowadzenia badań i komunikowania wiedzy antropologicznej
- rozwinięcia swoich kompetencji krytycznego spojrzenia na rzeczywistość, sposoby jej przedstawiania i legitymizacji oraz krytycznej analizy
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione)
- aktywność na zajęciach
- esej/recenzja z filmu etnograficznego/dokumentu o problematyce antropologicznej
Literatura
K. Askew & R. R. Wilk (red.), The Anthropology of Media. A Reader, Blackwell Publishers Ltd 2002
M. Banks, & H Morphy (red.), Rethinking Visual Anthropology, Yale UP 1997
I. Barabash i L. Taylor, Radically Empirical Documentary. An Interview with David and Judith MacDougall, “Film Quarterly”, Vol. 54, nr 2, Winter 2000-01 [lub wersja rozszerzona w “American Anthropologist” Vol. 98, nr 2, 1996]
J. DeBouzek, Etnograficzny surrealizm Jeana Roucha, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 3-4/1992.
The Future of Ethnographic Cinema, [Rezolucja powstała po dyskusji na temat filmu etnograficznego, 2006]
F. Ginsburg, 'Culture/Media: a (mild) polemic' , “Anthropology Today” nr 2 1994
F. Ginsburg, Mediating Culture: Indigenous Media, Ethnographic Film, and Production of Identity, w: K. Askew & R. R. Wilk (red.), The Anthropology of Media. A Reader, Blackwell Publishers Ltd 2002
A. Grimshaw, Kino antropologiczne Jeana Roucha, „Kwartalnik Filmowy” nr 47-48, jesień-zima 2004, s. 45-74.
A. Grimshaw, The Ethnographer’s Eye. Ways of Seeing in Modern Anthropology, Cambrigde UP 2001
A. Grimshaw, From Observational Cinema to Participatory Cinema - and back again? David Macdougall and the doon school project, “Visual Anthropology Review” 2002, nr 1-2 + wymiana maili między Grimshaw a MacDougallem]
P. Henley, Putting film to work. Observational cinema as practical ethnography, (w:) Working Images. Visual Research and Representation in Ethnography, Sarah Pink, László Kürti and Ana Isabel Afonso (ed.)
P. Hockings (red.), Principles of Visual Anthropology, Mouton de Gruytes, Berlin 1995
P. Loizos, Robert Gardner na Taiti albo odrzucenie realizmu, Kwartalnik Filmowy” nr 33, 2001
„Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” nr 3-4/1992 oraz 3-4/1997.
„Kwartalnik Filmowy” nr 47-48, jesień-zima 2004.
D. MacDougall, Kino transkulturowe (cz. I), „Kwartalnik Filmowy” nr 47-48, jesień-zima 2004, s. 77-98; (cz. II) nr 49-50, wiosna-lato 2005, s. 321-333
D. MacDougall, Beyond Observational Cinema, w: P. Hockings (red.), Principles of Visual Anthropology, Mouton 1975 (2nd ed. 1995)
D. MacDougalla Transcultural Cinema, wstępem L. Taylor, Princeton UP 1998
B. Keifenheim, Krytyczne uwagi na temat antropologii wizualnej, „Kwartalnik Filmowy” nr 54-55, lato-jesień 2006
M. Przylipiak, Poetyka filmu dokumentalnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2000 [i 2003].
K. Olechnicki, Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003
Sarah Pink, Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienie w badaniach, WUJ, Kraków 2009
J. Ruby, Mówić do, mówić o, mówić z albo mówić przy, przeł. K. Kosińska, „Kwartalnik Filmowy” nr 47-48, jesień-zima 2004, s. 20-44
J. Ruby, Towards an Anthropological Cinema. Some Conclusions and a Possible Future, (w:) tegoż, Picturing Culture. Explorations of Film and Anthropology, The University of Chicago Press 2000
J. Ruby, Picturing Culture. Explorations of Film and Anthropology, The University of Chicago Press 2000.
J. Ruby, Is an Ethnographic Film a Filmic Ethnography?, http://astro.temple.edu/~ruby/ruby/is.html
S. Sikora, Fotografia. Między dokumentem a symbolem, Czuły Barbarzyńca i ISPAN, Izabelin 2004
E. Weinberger, The Camera People, [w:] L. Taylor (red.), Visualizing Theory. Selected Essays from V.A.R 1990-1994, Routledge 1994
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: