Eurazjatyckie eksploracje 3102-LAFA
Zacząć trzeba od przedstawienia etnograficznej mapy Rosji (w maksymalnym, imperialnym kształcie czyli wraz z jej środkowoazjatycką „okrainą”) i takiej charakterystyki wybranych grup etnicznych o azjatyckim rodowodzie, która ukaże ich relacje z Imperium, historię i obecność w kulturze. W następnej kolejności będą przybliżone najciekawsze epizody z dziejów europejskiej eksploracji i penetracji tak rozumianej Eurazji. Kolejny obszar refleksji to nie tyle historia, ile historiografia: jak sami Rosjanie widzą rolę Wschodu w dziejach i kulturze kraju (aktualna debata: tataro-mongolskie jarzmo jako źródło jej fatalnego wielowiekowego despotyzmu czy przeciwnie – wysoce funkcjonalny wzorzec państwowości). Dalej zostanie omówiona kwestia kolonialnego podboju Syberii, a także rosyjska odmiana orientalizmu (w obu aspektach tego terminu – jako fascynacji „Orientem malowniczym” i jako dyskryminującego skrzywienia poznawczego Zachodu).
Tym samym wyjdziemy poza obszar oddziaływań imperium rosyjskiego, wchodząc w wybrane zagadnienia związków Europy z „Azją Daleką”. Zapoznamy się wreszcie z najnowszymi postulatami zrewidowania w antropologii angloamerykańskiego, atlantyckiego podejścia do badania kultur Starego Świata, jakie formułowane jest przez badaczy z Max-Planck-Institute for Social Anthropology, a które również odwołują się do pojęcia eurazjatyzmu.
Na zajęciach będzie położony nacisk na treści uchwytne etnograficznie – materialne obiekty kultury, ale też na historyczne zapisy filmowe, literaturę piękną, materiały źródłowe. Ich zamiarem będzie też wskazanie, jak niektóre z omawianych zagadnień ogólnych uwidaczniają się w skali lokalnej.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoby uczestniczące w zajęciach pogłębią swoje rozumienie aktualnych procesów politycznych na arenie eurazjatyckiej, w szczególności w Rosji i w jej azjatyckim sąsiedztwie; zapoznają się z interesującymi przykładami wspólnoty i kontaktu kulturowego Europy i Wschodu; rozwiną osobiste upodobania do tamtejszych manifestacji kulturowych i obiektów artystycznych; wprawią się w tym, jak przekazywać w interesujący sposób własną fascynację.
ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
Rozumie złożoność procesów kulturowych w krajach Azji, szczególnie wschodniej i centralnej, także w kontakcie z Europą, zarówno w aspekcie historycznym, jak i współcześnie.
POTRAFI
Przygotować pisemną pracę na temat wybranego zagadnienia, także o charakterze przeglądowym.
Przygotować nowoczesną i atrakcyjną prezentację wybranego materiału o charakterze etnologicznym i kulturowym.
JEST GOTÓW DO
Stosowania metod pracy i ustaleń etnologii/antropologii kulturowej przydatnych dla innych dziedzin humanistyki oraz w niektórych obszarach praktyki społecznej.
Stosowania odpowiednich technik pisarskich i prezentacyjnych, przydatnych w publicznym przekazie.
Rzetelnego pozyskiwania i krytycznej oceny zebranego przez siebie materiału źródłowego, w tym terenowego.
Krytycznej oceny ustaleń i teorii w etnologii/antropologii.
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć na podstawie eseju na temat wybranego zagadnienia związanego z treścią kursu, prezentowanego na zajęciach (najlepiej w postaci audiowizualnej), a na zakończenie złożonego na piśmie (ok. 8 tys. znaków); parokrotnie w trakcie semestru będą zadawane krótkie lektury, a aktywność dyskusyjna będzie dodatkowo premiowana.
Obecność na zajęciach obowiązkowa, dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności.
Literatura
Chris Hann, A concept of Eurasia, „Current Anthropology” 57:2016.
John McKenzie, Orientalism. History, theory and the arts, Manchester 1995.
Iwona Massaka, Eurazjatyzm. Z dziejów rosyjskiego misjonizmu, Warszawa 2000.
Jerzy S. Wasilewski, Etnolog w podróży, Warszawa 2024.
Wojciech Zajączkowski, Rosja i narody. Ósmy kontynent. Szkic z dziejów Eurazji, Warszawa 2009.
W cyklu 2023L:
Chris Hann, A concept of Eurasia, „Current Anthropology” 57:2016. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: