Mexico: Culture and Society 3102-FMCS
We will focus on (trans)national identity making, (im)mobility (migration, tourism, mediascapes etc.) poverty and violence, gender and ethnic imagery as well as social movements as these topics have promped a rethinking of basic assumptions about contemporary Mexican society. The reading material consisting mainly of ethnographic examples (case studies) is supplemented with varied mass media material (feature films, documentaries, commercials etc.).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza:
Poznanie historii współczesnego Meksyku z naciskiem na różnorodność kulturowo-etniczną i społeczną.
Zrozumienie kluczowych pojęć, koncepcji i teorii stosowanych w antropologicznych badaniach nad kulturą i społeczeństwem Meksyku
Poznanie specyfiki badań meksykanistycznych w tym wyzwań i ograniczeń w prowadzenia badań etnograficznych w Meksyku i transnarodowych społecznościach USA.
2. Umiejętności:
Umiejętność krytycznej analizy i interpretacji danych kulturowych i społecznych dotyczących Meksyku.
Umiejętność prowadzenia badań terenowych i zbierania danych z różnych źródeł.
Umiejętność analizowania i prezentowania danych w sposób zrozumiały i ciekawy dla różnych grup odbiorców.
3. Kompetencje społeczne:
Wrażliwość na różnorodność kulturową i społeczną Meksyku, jak również innych, poza-europejskich kultur i społeczeństw.
Umiejętność pracy w zespole i nawiązywania kontaktów międzykulturowych.
Umiejętność refleksji na temat własnych uprzedzeń i stereotypów kulturowych, a tym samym etnocentryczności w postrzeganiu innych kontekstów społeczno-kulturowych.
Po ukończeniu zajęć studenci potrafią:
- posługiwać się wybranym językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
- posługiwać się specjalistyczną terminologią z zakresu etnologii i antropologii kulturowej w języku obcym
Kryteria oceniania
Assessment:
attendance (1 unexcused absence)
informed participation in class discussion (including 15-minute presentation)
short summaries of texts (sent beforehand)
final essay
Literatura
Further reading:
Encyclopedia of Mexico: history, society and culture, t. 1-2, (1997) (red.) Michael S. Werner, Chicago: London: Fitzroy Dearborn Publ.
Gutmann Matthew C. (1996), The Meanings of Macho. Being a Man in Mexico City. Berkeley: University of California Press.
Gutmann Matthew C. (2002), The Romance of Democracy. Compliant Defiance in Contemporary Mexico, Berkeley, Los Angeles: University of California Press.
Lomnitz Claudio (2001), Deep Mexico. Silent Mexico. An Anthropology of Nationalism, University of Minnesota Press.
Lomnitz Claudio (2008), Death and the Idea of Mexico, New York: Zone Books.
Pilcher Jeffrey M. (1998), ¡Que vivan los tamales! Food and the Making of Mexican Identity, Albuquerque: University of New Mexico Press.
Segura Denise A., Patricia Zavella (red.) (2007), Women and Migration in the U.S.-Mexico Borderlands. A Reader, Durham and London: Duke University Press.
Stephen Lynn (2002), ¡Zapata Lives! Histories and Cultural Politics in Southern Mexico, Berkeley and Los Angeles: University of California Press.
Stephen Lynn (2005), Zapotec Women: Gender, Class, and Ethnicity in Globalized Oaxaca, Durham and London: Duke University Press.
Stephen Lynn (2007), Transborder Lives. Indigenous Oaxacans in Mexico, California, and Oregon, Durham and London: Duke University Press.
Weinberg Bill (2000), Homage to Chiapas. The New Indigenous Struggles in Mexico, London & New York: Verso.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: