- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Mass media w starożytnym Rzymie 3101-DWMEDR-OG
Przedmiotem wykładu są przedstawienia i motywy ikonograficzne występujące na monetach starożytnego Rzymu. Elementy składowe przedstawień na monetach antycznych są omawiane stopniowo, wyjaśniane jest ich znaczenie, często w powiązaniu z analogiami w rzeźbie czy malarstwie, co ułatwia zapamiętanie. Przedstawiane są emisje republikańskiego Rzymu i cesarstwa aż po późny antyk. Każdy wykład jest bogato ilustrowany prezentacjami, w miarę możliwości materiał uzupełniany jest odpowiednio dobranymi filmami dokumentalnymi. Studenci na każdym wykładzie otrzymują zestawy wydruków zawierające całość omawianego materiału. W razie potrzeby, wyrażonej przez słuchaczy wykładu, możliwe są "ćwiczenia" w opisywaniu omawianych emisji.
Wykład jest szczególnie adresowany do studentów chcących nauczyć się podstaw numizmatyki antycznej, a także chcących w przyjemny sposób poszerzyć swoją wiedzę o starożytności.
Wykład podzielony jest na trzy cykle: Colosseum, Via Appia, Ostia Antica
(UWAGA: wszystkie wykłady dotyczą przekazywania treści na MONETACH RZYMSKICH)
1. Wykład "zerowy" - organizacja, tematyka zajęć, zasady egzaminowania
I. COLOSSEUM
2. Mass media w starożytnym Rzymie [Wprowadzenie; Jakie były sposoby przekazywania informacji w Cesarstwie Rzymskim? Funkcje pieniądza / monety; Jak starożytni liczyli pieniądze?]
3. Zwiedzamy Forum Romanum [Jakie zabytki można spotkać na Forum Romanum? - Co krok jest jakaś świątynia; Co to jest ta bazylika? Triumf cesarza]
4. Życie za jednego denara [Jakie wydarzenia z życia codziennego przedstawiano na monetach? I po co? Chleba i igrzysk! Udamy się na Forum Boarium. I na koniec dnia na Pole Marsowe]
5. Spotkać Nerona [News-y ze starożytnego Rzymu - jak cesarze obejmowali tron; Gdzie możemy spotkać cesarza? A może to zwykły obywatel? Albo wyzwoleniec? A może niewolnik? Dlaczego nie podejdziemy do Nerona „przybić piątki”? Co to za ludzie go otaczają?]
6. „Czas wolny” na zakupy w Forum Trajana [Co możemy kupić za jednego sesterca? Za jednego denara? Za jednego aureusa? Na zakupy do hipermarketu (Forum Trajana) ? Czy też wolimy w mniejszych sklepikach przyulicznych?]
II. VIA APPIA
7. Odpocząć od zgiełku [Relaks; Jak Rzymianie odpoczywali? Czy noc w starożytnym Rzymie pozwalała na spokojny sen? ]
8. Wszystkie drogi wiodą do Rzymu – najstarsza autostrada [Co można było spotkać w drodze do Rzymu? Jakie tereny musimy przemierzyć, by dojechać do stolicy świata?]
9. Konno, pieszo, statkiem? [Środki transportu w starożytnym Rzymie; Środek transportu dziś w Rzymie; Udamy się jeden dzień podróży poza Rzym – gdzie
odpoczniemy?]
10. Za rzymskim legionem [Ekwipunek legionisty (co rzymski legionista targał na plecach?) Popatrzymy na przemarsz legionu z boku]
11. Opuszczamy granice miasta, wchodzimy w granice zaświatów [zwyczaje pogrzebowe]
III. OSTIA ANTICA
12. W objęciach Neptuna [Rzymski port. To Rzym miał port? Owszem! Bezpiecznie w porcie; Bezpiecznie nad wodą]
13. Zoologiczny ogród na monetach rzymskich
14. My w wyobrażeniach Rzymian [Przedstawienia Barbarzyńców na monetach w czasie kiedy: Rzym wygrywał i pokonywał wszystkich ; Rzym dostawał „łupnia” od wszystkich]
15. Ostatni dzień na wycieczce w Rzymie – kupujemy pamiątki za sesterce, denary i aureusy (zależnie od zasług ;-)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu archeologii w systemie nauk, społecznokulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
K_W02 zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowane w archeologii
K_W03 ma podstawową wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł archeologicznych
K_W06 ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii z innymi dziedzinami oraz dyscyplinami naukowymi, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych i ścisłych
K_W08 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii
K_W09 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji przedstawień numizmatycznych
K_W15 ma ogólną wiedzę na temat właściwości monet oraz sposobów ich wykorzystania przez starożytne społeczności
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI:
K_U02 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje zawarte w różnych źródłach numizmatycznych
K_U03 samodzielnie interpretować źródła ikonograficzne
K_U09 posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla numizmatyki antycznej
K_U13 wykrywać proste zależności między artefaktami (numizmatami) a dawnymi procesami kulturowymi i społecznymi
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:
K_K01 wykorzystania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz jest świadomy konieczności konfrontowania ich z opiniami ekspertów
K_K03 docenić niepowtarzalne wartości źródeł numizmatycznych i ich roli w odtwarzaniu przeszłości człowieka
K_K04 krytycznej oceny interpretacji źródeł numizmatycznych i historycznych ze świadomością wieloaspektowości interpretacji
K_K06 podkreślania znaczenia dziedzictwa kulturowego ludzkości dla rozumienia procesu przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych od czasów najdawniejszych do współczesności
K_K12 uznania i poszanowania różnych punktów widzenia determinowanych różnym podłożem kulturowym
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny - forma ustalona na pierwszym wykładzie, dlatego wskazane jest na nim być.
Informacje o wykładzie w formie prezentacji Power Point, o zasadach zaliczenia, tematyka, zasady egzaminowania - dostępne są przez cały semestr na początku strony kursu na Kampus (prezentacja Power Point)
Literatura
M.R. Alföldi, Antike Numismatik, t. 1-2, Mainz 1978
W. Szaivert, R. Wolters, Löhne, Preise, Werte, Quellen zur römischen Geldwirtschaft, Darmstadt 2005
C. J. Howgego, Ancient History from Coins, London-New York 1995
M. R. Alföldi, Bild und Bildsprache der römischen Kaiser. Beispiele und Analysen, Mainz 1999
P. Bastien, Le buste monétaire des empereurs romains, Wetteren 1992-1994
Dh. Hill, The monuments of ancient Rome as coin types, London 1989
R. Wolters, Nummi Signati. Untersuchungen zur römischen Münzprägung und Geldwirtschaft, München 1999
R.A.G. Carson, Coins of the Roman Empire, London-New York, 1990
Die Münze. Bild - Botschaft - Bedeutung, Festschrift für Maria R.-Alföldi, Frankfurt a.M.-Bern-New York 1991 (artykuły n/t ikonografii)
Korpusy do określania monet:
- M. H. Crawford, Roman Republikan Coinage, Cambridge 1974
- The Roman Imperial Coinage (wyd. H. Mattingly, E. A. Sydenham, C. H. V. Sutherland, R. A. G. Carson, P. H. Webb, J. W. E. Pearce, P. M. Bruun, J. P. C. Kent), t. 1*10, London 1923*1994
- Late Roman Bronze Coinage, A.D. 324*498 (wyd. P. V. Hill, J. P. C. Kent, R. A. G. Carson), London 1960
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: