Egipt w okresie archaicznym i Starym Państwie 3101-DWESP
Koniec IV i III tysiąclecie p.n.e. to okres, w którym uformowało się państwo egipskie (Okres Archaiczny), przeżyło swój pierwszy rozkwit (Stare Państwo) i pierwszy długotrwały kryzys (I Okres Przejściowy). To wówczas uformowała się charakterystyczna sztuka i architektura Egiptu faraońskiego.
Wykład ma na celu ukazanie jak w materiale archeologicznym zaznaczyły się ówczesne ważne procesy cywilizacyjne:
- formowanie się "protopaństw" w Okresie Predynastycznym;
- zjednoczenie Egiptu na początku Okresu Archaicznego;
- kształtowanie się ideologii królewskiej i państwowej;
- formowanie się struktury administracyjnej wczesnego państwa;
- ewolucja wierzeń w życie pozagrobowe.
Najważniejsze stanowiska archeologiczne, które będą prezentowane podczas wykładu to:
dla Okresu Predynastycznego i Archaicznego:
Hierakonpolis, Abydos, Sakkara, Tell el-Farcha
dla czasów Starego Państwa:
Sakkara, Medum, Dahszur, Giza, Abu Roasz, Elefantyna.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Kryteria oceniania
Egzamin ustny.
Literatura
Literatura
J.P. Allen, Ch. Ziegler, Do. Arnold (red.), Egyptian Art in the Age of the Pyramids, New York 1999
K.M. Ciałowicz, Początki cywilizacji egipskiej, Warszawa-Kraków 1999 N. Grimal, Dzieje starożytnego Egiptu, Warszawa 2004 B.J. Kemp, Ancient Egypt. Anatomy of Civilisation, London-New York 1989
M. Lehner, The Complete Pyramids, London 1997
J. Lipińska, W cieniu piramid, Wrocław 2003
J. Lipińska (red.), Tajemnice papirusów, Wrocław 2005
R. Schultz, M. Seidel (red.), Egipt. Świat faraonów, Kolonia 2004
R. Stadelmann, Die ägyptischen Pyramiden, Mainz 1997
Polecane strony internetowe
The Giza Archives Project
http://www.gizapyramids.org/code/emuseum.asp
Digital Egypt for Universities
http://www.digitalegypt.ucl.ac.uk/Welcome.html
Late Predynastic and Early Dynastic Egypt
http://xoomer.alice.it/francescoraf/index.htm
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: