Neoklasycyzm i archeologia. Sztuka europejska II połowy XVIII w. 3101-DM0010
Jak powszechnie wiadomo jednym z najważniejszych impulsów do uformowania się neoklasycyzmu było wzmożone zainteresowanie starożytną sztuką grecką i rzymską w czym ogromną rolę odegrały wykopaliska archeologiczne w Herkulanum (od1738) i Pompejach (od 1848). W latach kiedy J.J. Winckelmann publikował swoje wiekopomne dzieła "Myśli o naśladowaniu dzieł sztuki greckiej' (1755) i "Historia sztuki starożytnej" (1764) narodziły się archeologia klasyczna i historia sztuki. Nie ma w sztuce europejskiej innego okresu, w którym kult antyku byłby tak powszechny, jak w epoce neoklasycyzmu. Dotyczy to zwłaszcza wczesnego neklasycyzmu, który zaczyna się około połowy wieku i trwa do 1785 roku. Wybranym zagadnieniom z tego właśnie okresu jest poświęcony niniejszy wykład.
Na wstępie zostaną omówione: problematyka Grand Tour, początkowa faza wykopalisk w "miastach Wezuwiusza" i liczne ilustrowane publikacje m.in. "Ruins of Palmyra" (1753) i "Ruins of Balbec" (1757) R.Wooda; "Antiquities of Athens" (1762) J. Stuarta i N. Revetta; "Ruins of Spalato" (1764) R. Adama oraz "Le Antichita' di Ercolano" (1757-1792) i przykłady ich oddziaływania. Następnie szczegółówej analizie poddane zostaną wybrane zbiory sztychów włoskiego grafika G.B. Piranesiego, przedstawiające widoki i fantazje architektoniczne na temat starożytnych zabytków rzymskich zawarte m.in. "Vedute di Roma" (od 1746) i w "Le Antichita' romane" (1756) oraz egiptyzująca dekoracja słynnej niegdyś Caffe Inglese przy Piazza di Spagna.
Winckellmann pisał o"szlachetnej prostocie i spokojnej wielkości" dzieł sztuki antycznej, a jego idee realizował, m.in. w rzymskiej Villa Albani, malarz A.R.Mengs, z którym współpracował Franciszek Smuglewicz, współautor niezwykle ważnej publikacji "Le Terme di Tito e le loro interne pitture" (1776). Właśnie tym teoretykom i malarzom poświęcone będą wykłady, które poprzedzą omówienie dokonań kolejnego Polaka, pisarza, teoretyka sztuki i kolekcjonera - S. Kostki-Potockiego. Był on nie tylko autorem adaptacji dzieła Wickelmanna - "O sztuce u danych czyli Winkelman polski", ale również badaczem, który prowadził we Włoszech studia nad architekturą starożytną, a nawet wykopaliska archeologiczne. Jednym z najznakomitszych, ciągle nie opracowanych jego osiągnięć jest rekonstrukcja Laurentiny, podrzymskiej willi Pliniusza Młodszego. Rekonstrukcja ta wykonana w Rzymie około 1780 roku, zachowana na przeszło 30 planszach jest znakomitym przykładem wpływu badań archeologicznych na tworzenie neoklasycznej willi. W konkluzji wykładu znajdą się rozważania na temat koncepcji Warszawy jako "nowego Rzymu".
Rodzaj przedmiotu
Literatura
1. Hugh Honour, John Fleming, A World History of Art, London 1999 (1st edn. 1982)
2. Horst W. Janson, History of Art, third edn., revised and expanded by Anthony F. Janson, New York 1986 and later edn.
3. Ernst H. Gombrich, Art and Illusion. A Study in the Psychology of Pictorial Representations, Princeton 1972
4. Erwin Panofsky, Renaissance and Renascences in Western Art, New York 1972 (1st edn. 1960)
5. Michael Greenhalgh, Classical Tradition in Art, London 1978
6. Stephen F. Eisenman, Nineteenth Century Art. A Critical History, 2002
6. Karl Ruhrberg et all, Art of the 20th Century, Koeln-London Madrid 2000
7. Stefan Muthesius, Polska. Art - Architecture - Design 966-1990, Koenigstein im Taunus 1994
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: