Szkutnictwo średniowieczne i nowożytne 3101-DKSSN
Celem zajęć jest zaprezentowanie przemian w sposobie wykonywania i wykorzystywania dawnych jednostek pływających.
Łodzie i statki uznawane są za największe i najbardziej złożone konstrukcje wykonywane przez człowieka w okresie przedindustrialnym i dlatego zasługują na szczególne zainteresowane ze strony archeologów. Poprzez swoje cechy, takie jak ładowność, przeznaczenie, data i miejsce wykonania, odzwierciedlają charakter dawnej żeglugi. Badania dawnych łodzi i statków to nie tylko studia nad przemianami w technologii ich wykonania, wymaga ono bowiem nie tylko umiejętności technicznych, ale, co ważniejsze, także pewnego poziomu konceptualizacji, która często wykracza poza poziom niezbędny do wykonania innych przedmiotów lub obiektów codziennego użytku
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Opanowanie wiedzy z zakresu głównych kierunków przemian w żegludze morskiej i śródlądowym transporcie towarów przez pryzmat wyników badań archeologicznych nad pozostałościami środków transportu wodnego z okresu średniowiecza i czasów nowożytnych oraz źródeł pisanych i ikonograficznych. Zapoznanie z rezultatami działań z zakresu archeologii eksperymentalnej w tej dziedzinie
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach
Literatura
Binerowski Z., 1963, Gdański przemysł okrętowy od XVII do początku XIX wieku, Gdańsk.
Crumlin-Pedersen, O., 2010, Archaeology and the Sea in Scandinavia and Britain: A Personal Account, Roskilde.
F.M. Hocker, C. Ward (red.), 2004, The philosophy of shipbuilding, conceptual approaches to the study of wooden ships, Texas A&M University Press.
McGrail, S., 2004, Boats of the World: From the Stone Age to Medieval Times, Oxford University Press.
McGrail, S., 1998, Ancient Boats in North-West Europe. The archaeology of water transport to AD 1500, London-New York.
Litwin, J., 1979, Studium konstrukcji i próba klasyfikacji „miedziowca”. Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, 27, 3, 331-343.
Litwin J., 1981, Zabytkowe modele okrętów z Dworu Artusa w Gdańsku, Prace Centralnego Muzeum Morskiego, t. VII, Gdańsk.
Litwin J., 1995, Polskie szkutnictwo ludowe XX wieku. Prace Centralnego Muzeum Morskiego, t. X, Gdańsk.
Litwin J., 1999, Średniowieczne statki bałtyckie (tradycje i specyfika ich budowy), Nautologia, nr 2, s. 2-12.
Litwin J., 2000, Sztuka rzecznego szkutnictwa, Rzeki, t. IX, s. 217-263.
Litwin J., 2001, Stan badań nad wczesnośredniowiecznym szkutnictwem Słowian nadbałtyckich. Proba oceny i postulaty, Instantia est mater doctrinae, s. 183-199, Szczecin.
S. McGrail, 2004, Boats of the World: From the Stone Age to Medieval Times, Oxford University Press.
Ossowski W., 1999, Studia nad łodziami jednopiennymi z obszaru Polski, Prace Centralnego Muzeum Morskiego, t. XI, Gdańsk.
Ossowski W., 2010, Przemiany w szkutnictwie rzecznym w Polsce. Studium archeologiczne. Prace Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku. Seria B tom I., Gdańsk.
Smolarek P. 1963, Zabytki szkutnictwa skandynawskiego, Prace Centralnego Muzeum Morskiego, t. I, Gdańsk.
Smolarek P., 1969, Studia nad szkutnictwem Pomorza Gdańskiego X-XIII wieku, Prace Centralnego Muzeum Morskiego, Gdańsk, t. III, Gdańsk
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: