Propaganda cesarska w sztuce starożytnego Rzymu 3101-DK0033
Zajęcia mają na celu wprowadzenie uczestników w zagadnienia wizualnych aspektów propagandy cesarskiej w sztuce rzymskiej. Omawiany materiał obejmuje:
1. okres narodzin i umacniania się pryncypatu jako nowej formy sprawowania władzy (czasy Oktawiana Augusta i dynastii julijsko-klaudyjskiej), kiedy to w sztuce można zaobserwować pojawienie się specyficznego języka symboli, mającego upowszechniać i utrwalać ideologiczne podwaliny pryncypatu;
2. okres ewolucji systemu komunikacji wizualnej (od końca I w. n.e.), gdy wypracowane w czasach Augusta wzorce semantyczne są dostosowywane do nowych potrzeb; język wizualny zaś rozwija się wraz z ewoluującą ideologią władzy (wybrane zagadnienia).
Na zajęciach zostaną omówione podstawowe aspekty ideologii cesarskiej (autoprezentacja władcy, triumf, lansowane przez cesarza wartości moralne i prezentowane wizje szczęśliwej przyszłości) oraz sposoby ich prezentacji w sztuce oficjalnej (symbole, personifikacje, alegorie). Uczestnicy poznają najpopularniejsze nośniki propagandy cesarskiej (dekoracja architektoniczna, rzeźba, numizmatyka, gliptyka, toreutyka, etc.) i nauczą się metod interpretacji ich wizualnego przekazu.
Zajęcia prowadzone będą w formie konwersatorium, przy aktywnym udziale studentów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Archeologia Rzymu i prowincji rzymskich II (kultura materialna)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student posiada podstawową wiedzę n.t/umiejętność:
- zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowaną w archeologii klasycznej, a w szczególności w archeologii starożytnego Rzymu (K_W02);
- ma podstawową wiedzę w zakresie analizy, opisu i interpretacji źródeł archeologicznych a w szczególności zabytków oficjalnej sztuki rzymskiej (K_W03);
- ma szczegółową wiedzę o społeczeństwie starożytnego Rzymu obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu archeologii (K_W05)
- ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii starożytnego Rzymu (K_W08)
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji informacji zawartych w publikacjach naukowych dotyczących rzymskiej sztuki oficjalnej (K_W13)
- rozpoznaje, wykorzystuje, analizuje i klasyfikuje źródła archeologiczne (K_U12)
- rozumie problemy związane z interpretacją źródeł archeologicznych i historycznych, jest świadomy wieloaspektowości interpretacji (K_K10)
Uczestnicy poznają najpopularniejsze nośniki propagandy cesarskiej (dekoracja architektoniczna, rzeźba, numizmatyka, gliptyka, toreutyka, etc.) i nauczą się metod interpretacji wizualnego przekazu na przedstawieniach w sztuce rzyymskiej.
Kryteria oceniania
Ocenie podlegać będzie poziom opanowania wiedzy na temat rozwoju rzymskiej propagandy wizualnej oraz symboliki przedstawień w sztuce oficjalnej starożytnego Rzymu, umiejętność semantycznej analizy przedstawień w sztuce oficjalnej i numizmatyce.
Uczestnik zajęć zobowiązany jest do przygotowania co najmniej jednego ustnego referatu dotyczącego tematyki zajęć i jego prezentacji przed grupą z wykorzystaniem technik audiowizualnych. Ocenie podlegał będzie merytorycznyczny poziom wystąpień, aktywność studenta na zajęciach (udział w dyskusji) oraz poziom wiedzy wykazany podczas sprawdzianu końcowego. Warunkiem uzyskania zaliczenia zajęć jest również wysoka frekwencja.
Literatura
Alcock S. [red.], The Early Roman Empire in the East, Oxford 1997
Alföldi A., Die zwei Lorbeerbäume des Augustus, [Antiquitas, Reihe 3], Bonn 1973
Alföldi M., Bild und Bildersprache der römischen Kaiser. Beispiele und Analysen, [Kulturgeschichte der antiken Welt 81], Mainz 1999
Alföldi A., Die monarchische Repräsentation im römischen Kaiserreiche, ed. E. Alföldi-Rosenbaum, 1970 [ponowne wydanie dwóch wcześniejszych artykułów: RM 49, 1934 oraz RM 50, 1935]
Andreae B., Zum Triumphfries des Trajansbogens von Benevent, RM 86, 1979, s. 325 nn.
Angelicoussis E., The Panel Reliefs of Marcus Aurelius, RM 91, 1984, s. 141-205
Balbuza K., Triumfator: triumf i ideologia zwycięstwa w starożytnym Rzymie epoki Cesarstwa, Poznań 2005
Bergmann M., Zanker P., „Damnatio Memoriae“ Umgearbeitete Nero- und Domitiansporträts: Zur Ikonographie der flavischen Kaiser und des Nerva, JdI 96, 1981, s. 317-412.
Binder G. (red.), Saeculum Augustum, t. I-III, [Wege der Forschung 632], Darmstadt 1991
Boatwright M.T., Hadrian and the City of Rome, Princeton 1987
Bömer F., Pompa, w: RE 1952, s. 1878 nn.
Boschung D., Die Bildnisse des Augustus, [Das römische Herscherbild I, 2], Berlin 1993
Brilliant R., The Arch of Septimius Severus in the Roman Forum, MAAR 29, 1967
Carettoni G., La decorazione pittorica della casa di Augusto sul Palatino, RM 40, 1983, s. 373 nn.
Castriota D., The Ara Pacis Augustae and the Imagery of Abundance in Later Greek and Early Roman Imperial Art, Princeton 1995
Conlin D.A., The Artists of the Ara Pacis. The Process of Hellenization in Roman Relief Sculpture, Chapel Hill - London 1997
Davies P.J., Death and the Emperor: Roman Imperial Monuments from Augustus to Marcus Aurelius, Cambridge 2000
De Maria S., Gli archi onorari di Roma e dell’Italia romana, Roma 1988
Dwyer E. J., Augustus and the Capricorn, RM 80, 1973, s. 59-67
Felletti Maj B.M., La tradizione italica nell’arte romana, Roma 1977
Fittschen K., Das Bildprogramm des Trajansbogens zu Benevent, AA 1972, s. 742 nn.
Fittschen K., Zanker P., Katalog der römischen Porträts in den Capitolinischen Museen und den anderen kommunalen Sammlungen der Stadt Rom, t.1-3, Mainz 1983-1985.
Fittschen K., Zur Panzerstatue in Cherchel, JdI 91, 1976, s. 175-210.
Florescu F.B., Das Siegesdenkmal von Adamklissi, Bonn 1965
Fullerton M., The Domus Augusti in imperial iconography of 13-12 B.C., AJA 89, 1985, s. 473-483
Galinsky K., Augustan Culture: An Interpretative Introduction, Princeton 1996
Ganschow T., Überlegungen zum Partherdenkmal von Ephesos, AA 1986, s. 209-221
Gansiniec Z., Geneza Tropajonu, Warszawa - Wrocław 1955
Gauer W., Zum Bildprogramm des Trajansbogens zu Benevent, JDAI 89, 1974, s. 308 nn.
Ghedini F., Giulia Domna tra oriente e occidente, t. 1-2, Roma 1984
Gross W.H., Ways and roundabout ways in the propaganda of an unpopular ideology, w: R. Winkes (red.), The Age of Augustus, Interdisciplinary Conference held at Brown University, Providence April 30 – May 2, 1982, Providence 1985, s. 29-47
Gurval R. A., Ceasar’s comet: The politics and poetics of an augustan myth, MAAR 42, 1997, s. 39-71
Hölscher T., Aktium und Salamis, JdI 99, 1984, s. 187-214
Hölscher T., Die Anfänge römischer Repräsentationskunst, RM 85, 1978, s. 315-357
Hölscher T., Römische Bildsprache als semantisches System, Heidelberg 1987
Hölscher T., Staatsdenkmal und Publikum. Vom Untergang der Republik bis zur Festigung des Kaisertum in Rom, [Xenia 9], Konstanz 1984
Hölscher T., Victoria Romana. Archäologische Untersuchungen zur Geschichte und Wesenart der römischen Siegesgottin von den Anfängen bis zum Ende des 3 Jhs. n. Chr., Mainz 1967
Hafner G., Die „Romana Victoria” in der Curia Iulia, AA 1989, s. 553-558
Hannestad N., Roman Art and Imperial Policy, Åarchus 1988
Ideologia i propaganda w starożytności. Materiały konferencji Komisji Historii Starożytnej PTH, Rzeszów 2000
Jones Roccos L., Apollo Palatinus: The augustan Apollo on the Sorrento Base, AJA 43, 1989, s. 571-588
Künzl E., Der römische Triumph. Siegesfeiern im antiken Rom, München 1988
Küpper-Böhm A., Die römische Bogenmonumente der Gallia Narbonensis in ihrem urbanen Kontext, [Kölner Studien zur Archäologie der römischen Provinzen 3], Köln 1996
Kaiser Augustus und die verlorene Republik. Eine Ausstellung im Martin-Gropius Bau, red. Hofter M. i in., Berlin 1988
Kellum B., The sculptural program and propaganda in augustan Rome: the temple of Apollo on Palatine, w: R. Winkes (red.), The Age of Augustus, Conference Held at Brown University, Providence April 30 – May 2, 1982, Providence 1985, s. 169-176
Kienast D., Augustus. Princeps und Monarch, Darmstadt 1982
Kleiner D.E.E., Roman Sculpture, New Heaven - London 1992
Kleiner D.E.E., The great frieses of the Ara Pacis Augustae. Greek sources, Roman derivatives and augustan social policy, MEFRA 90, 1978, t. II, s. 753-766
Kleiner F.S., The Arches of Vespasian in Rome, RM 97, 1990, s. 127-136.
Knudsen S.E., Spolia: The Pedestal Reliefs on the Arch of Constantine, AJA 94, 1990, s. 313-314
Knudsen S.E., Spolia: The So-called Historical Frieze on the Arch of Constantine, AJA 93, 1989, s. 267-268
Koeppel G., Die historischen Reliefs der römischen Kaiserzeit, BJb 183-186, 1983-1986 [cykl artykułów ukazujących się w kolejnych rocznikach BJb]
Koeppel G., Official State Reliefs of the City of Rome in the Imperial Age. A Bibliography, ANRW II, 12, 1, 1982, s. 477 nn.
Koeppel G., Profectio und Adventus, BJb 169, 1969, s. 130 nn.
Kunisz A., Tradycje republikańskie a odzwierciedlenie nowej rzeczywistości w mennictwie epoki Augusta, w: A. Kunisz, (red.), W 2500-lecie powstania Republiki Rzymskiej, Katowice 1995, s. 124-155
Kuttner A. L., Dynasty and Empire in the Age of Augustus. The Case of the Boscoreale Cups, Berkeley - Los Angeles 1995
Laubscher H., Motive der augusteischen Bildpropaganda, JdI 89, 1974, s. 242-259
Lefévre E., Das Bild-Programm des Apollo-Tempels auf dem Palatin, [Xenia 24], Konstanz 1989, s. 11-57
Levi A.C., Barbarians on Roman Imperial Coins and Sculpture, New York 1952
Liegle J., Die Münzprägung Octavians nach dem Siege von Actium und die Augusteische Kunst, JdI 56, 1941, s. 91-119
Liertz U.-M., Kult und Kaiser. Studien zu Kaiserkult und Kaiserverehrung in den germanischen Provinzen und in Gallia Belgica zur römische Kaiserzeit, Rom 1998
Mattingly H., Carson R.A.G., A catalogue of the Roman Coins in the British Museum, Coins of the Roman Empire in the British Museum, t. I, Augustus to Vitellius, London 1965
Mattingly H., Sydenham E.A. i in., The Roman Imperial Coinage, t. I-IX, London 1923-1967 [1968-1973]
Meyer H., Die Frieszyklen am sogennanten Triumphbogen des Galerius in Thessaloniki, JdI 95, 1980, s. 374-444
Mierse W., Augustan building programs in the western provinces, w: K. A. Raaflaub, M. Toher (red.), Between Republic and Empire, Interpretations of Augustus and his Principate, Berkeley 1990, s. 308-325
Mikocki T., Sub specie deae. Les impératrices et princesses romaines assimilées à des déesses. Étude iconologique, [RdA Supplementi 14], Roma 1995
Mikocki T., Zgodna, pobożna, płodna, skromna, piękna… Propaganda cnót żeńskich w sztuce rzymskiej, Wrocław 1997
Morawiecki L., Ideologia pryncypatu a mennictwo Augusta, Antiquitas 13, 1987, s. 137-145
Ostrowski J., Les personnifications des provinces dans l’art romain, [Travaux du Centre d’Archéologie Mediterranéenne de l’Académie Polonaise des Sciences 27], Varsovie 1990
Ostrowski J., Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa 1999
Packer J.E., Il Foro di Traiano, Roma 2001
Pfanner M., Der Titusbogen, Mainz 1983
Picard G. Ch., Les trophées romains. Contribution à l’histoire de la religion et de l’art triomphal de Rome, [BEFAR 187], Paris 1957
Pond Rothman M.S., The Thematic Organization of the Panel Reliefs on the Arch of Galerius, AJA 81, 1977, s. 427-454
Roehmer M., Der Bogen als Staatsmonument. Zur politischen Bedeutung der römischen Ehrenbögen des 1. Jhs. n. Chr., [Quellen und Forschungen zur antiken Welt 28], München 1997
Ryberg I.S., Rites of the State Religion in Roman Art, MAAR 22, 1955
Sadurska A., La politique dinastique d’Auguste et l’art de son temps, Etudes et Traveaux 3, 1969, s. 93-106
Sauron G., Quis deum? L’expression plastique des idéologies politiques et religieuses à Rome, [BEFAR 285], Paris 1994
Schneider R.M., Bunte Barbaren. Orientalenstatuen aus farbigem Marmor in der römischen Repräsentationskunst, Worms 1986
Scullard H., Cary M., Dzieje Rzymu, t. I-II, Warszawa 1992
Settis S. (ed.), La Colonna Traiana, Turin 1987
Siebler M., Studien zum augusteischen Mars Ultor, [Münchener Arbeiten zur Kunstgeschichte und Archäologie 1], München 1988
Simon E., Ara Pacis Augustae, [Monumenta Artis Antiqae 1], Tübingen 1967
Simon E., Augustus. Kunst und Leben in Rom um die Zeitwende, München 1986
Simon E., Virtus und Pietas: Zu den Friesen A und B von der Cancelleria, JdI 100, 1985, s. 543-555.
Spannagel M., Exemplaria Principis. Untersuchungen zur Entstehung und Ausstattung des Augustusforums, Heidelberg 1999
Studi sull’arco onorario romano, praca zbiorowa, 1979
Toynbee J.M.C., Roman Historical Portraits, London 1978
Vermeule C.C., Roman Imperial Art in Greece and Asia Minor, Cambridge 1968
Vierneisel K., Zanker P., (red.), Die Bildnisse des Augustus, Herrscherbild und Politik im kaiserzeitlichen Rom. Sonderausstellung der Glyptothek und des Museums für Abgüsse Klassischer Bildwerke, München 1979
Vollenweider M.-L., Die Steinschneidekunst und ihre Künstler in spätrepublikanischer und augusteischer Zeit, Baden-Baden 1966
Wallace-Hadrill A., Image and authority in the coinage of Augustus, JRS 76, 1986, s. 66-87
Warwick B., Rome in the East: the Transformation of an Empire, London 2007
Westall R., The Forum Iulium as representation of Imperator Caesar, RM 103, 1996, s. 83 nn.
Willers D.,Hadrians panhellenisches Programm: Archäologische Beiträge zur Neugestaltung Athens durch Hadrian, AntK Beiheft 16, 1990
Zanker P., Augustus und die Macht der Bilder, München 1987 (tłum. polskie: August i potęga obrazów)
Zanker P., Das Trajanforum in Rom, AA 1970, s. 499-544.
Zanker P., Forum Augustum. Das Bildprogramm, [Monumenta Artis Antiquae 2], Tübingen 1967
Zanker P., Forum Romanum. Die Neugestaltung durch Augustus, Tübingen 1972
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: