Archeologia epoki kamienia 3101-DB237B
Wykład obejmuje dwie części.
Część I
dotyczy problematyki przemian kulturowych w okresie od pojawienia się homo sapiens po przejście na gospodarkę wytwórczą na szerokim tle euroazjatyckim. Relacje neandertalczyk – homo sapiens sapiens, zaawansowane kultury paleolitu górnego, przemiany w paleolicie schyłkowym, mezolit europejski ze szczególnym uwzględnieniem Europy Środkowej. Podstawy periodyzacji.
Część II
obejmuje problematykę związaną z procesem przejścia grup ludzkich od gospodarki przyswajającej (łowiecko-zbierackiej) do wytwórczej (rolniczo-hodowlanej) na obszarze Euroazji oraz rozwój społeczności neolitycznych do początków środkowoeuropejskiej epoki brązu. Omawiane będą m.in.:
- najważniejsze ośrodki domestykacji roślin i zwierząt na świecie i związane z nimi przekształcenia gospodarcze, kulturowe i społeczne;
- wynalazki, które wpłynęły na dzieje ludzkości;
- przemiany w obrzędowości;
- protocywilizacja eneolityczna i jej oddziaływania na przemiany kulturowe w Europie;
- wpływ zmian klimatycznych na przekształcenia gospodarcze w okresie neolitu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu wykładu student:
- ma podstawowe wiadomości o rozwoju człowieka w epoce kamienia oraz o jego głównych strategiach adaptacyjnych do różnych warunków środowiskowych;
- ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej archeologii w zakresie epoki kamienia;
- zna i potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami badawczymi i ujęciami teoretycznymi właściwymi dla archeologii epoki kamienia;
- ma podstawową wiedzę o powiązaniach archeologii epoki kamienia z geografią, geologią, radiofizyką, antropologią,, archeozoologią, chemią, paleobotaniką i historią;
- ma szczegółową wiedzę o społecznościach z poszczególnych okresów epoki kamienia;
- ma uporządkowaną wiedzę ogólną o kulturach archeologicznych w epoce kamienia;
- rozpoznaje przewodnie typy i zespoły zabytków charakterystycznych dla epoki kamienia;
- ma podstawową wiedzę o najważniejszych, nowych osiągnięciach w zakresie archeologii epoki kamienia;
- rozumie problemy związane z interpretacją źródeł charakterystycznych dla epoki kamienia;
- ma świadomość niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych w odtwarzaniu przeszłości człowieka;
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w formie testu obejmujący zagadnienia z zakresu paleolitu, mezolitu i neolitu na obszarze Euroazji.
Literatura
Aurenche O., Kozłowski S.K., 1999. La Naissance Du Néolithique Au Proche Orient ou Le Paradis Perdu. Paris.
Burdukiewicz J.M., 2003. Technokompleks mikrolityczny w paleolicie dolnym środkowej Europy. Wrocław.
Burdukiewicz J.M., 1987. Późnoplejstoceńskie zespoły z jednozadziorcami w Europie Zachodniej. Wrocław.
Ginter B., Kozłowski J. K., 1990. Technika obróbki i typologia wyrobów kamiennych paleolitu, mezolitu i neolitu. Warszawa.
Kozłowski J.K, 2004. Wielka Historia Świata, t. 1. Świat przed „rewolucją” neolityczną. Kraków.
Kozłowski J.K., Kozłowski S.K., 1975. Pradzieje Europy od XL do IV tysiąclecia p.n.e. Warszawa.
Kozłowski J.K., Kozłowski S.K., 1977. Epoka kamienia na ziemiach polskich. Warszawa.
Krzak Z. Megality świata. Warszawa.
Perlès C., 2001. The Early Neolithic in Greece. Cambridge.
Szymczak K., 1995. Epoka kamienia Polski północno-wschodniej na tle środkowoeuropejskim. Warszawa.
Szymczak K., Schyłkowy paleolit Polski północno-wschodniej.
Śliwa J., red., 2005. Wielka Historia Świata, t. 2. Stary i Nowy Świat. Od „rewolucji” neolitycznej do podbojów Aleksandra Wielkiego. Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: