Ikonografia: zwierzęta w ikonografii 3101-D5-ZW
Treści programowe:
Szczegółowy zakres tematyki poruszanej w trakcie konwersatorium zależy w znacznej
mierze od preferencji uczestników. Zespół tematów ogólnych i wprowadzających w
tematykę będzie przedstawiony w trakcie pierwszych kilku zajęć w formie wykładów z
dyskusją. Studenci przygotowują własne prezentacje na podstawie rezultatów
własnych projektów badawczych.
Proponowane tematy zajęć to:
1. Wstęp do tematyki zajęć – terminologia i historia zainteresowań znaczeniem
obrazu
2. Ikonografia a ikonologia – metodologia badań
3. Odczytywanie treści i znaczenia obrazu – analiza ikonologiczna wg Panofsky’ego
4. Od nośnika znaczeń i motywu po wartości symboliczne – analiza przedstawień
zwierząt
5. Czynniki kształtujące obraz świata zwierząt na różnych etapach rozwoju
społeczności ludzkich
6. Przedstawienia zwierząt w sztuce – metody identyfikacji gatunkowej
7-8. Analiza i zróżnicowanie znaczeń przedstawień fauny w odniesieniu do geografii i
kultury, np.:
- zwierzęta w ikonografii kultur kontynentu afrykańskiego
- ikonografia „pets” we współczesnej kulturze masowej
- zwierzęta i ogrody zoologiczne – ikonografia od początków po czasy współczesne
9. Zwierzęta w świecie przedstawień i wierzeń łowców-zbieraczy – paleolityczne
malarstwo jaskiniowe
10-12. Zwierzęta jako symbole w religii i sztuce, np.:
- kultury starożytne – Egipt i Grecja
- kultury starożytne – Ameryka Południowa
- kultury starożytne - Chiny
- zwierzęta-symbole w religii żydowskiej i chrześcijańskiej.
13. Zwierzęta rzeczywiste i fantastyczne – pochodzenie, znaczenie i symbolika.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
- ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opisu, analizy i interpretacji źródeł
archeologicznych; K_W03
- rozumie złożone zależności między osiągnięciami nauk humanistycznych,
społecznych, o życiu i ścisłych a możliwościami ich wykorzystania w archeologii;
K_W10
- zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji problemów
badawczych z zakresu archeologii, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół
badawczych; K_W12
Umiejętności
- potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i wykorzystywać informacje o
źródłach archeologicznych i ich kontekście z wykorzystaniem literatury i mediów
elektronicznych, oraz poddawać je krytyce i twórczej interpretacji; K_U01
- potrafi samodzielnie formułować wnioski, argumentować i tworzyć syntetyczne
podsumowania z uwzględnieniem różnych poglądów; K_U05
- potrafi prezentować wyniki badań w formie wystąpień ustnych, posługując się
specjalistycznym językiem naukowym i właściwą dla archeologii terminologią; K_U12
Kompetencje
- jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz
jest świadomy konieczności konfrontowania jej z opiniami ekspertów; K_K01
- jest gotów do oceny niepowtarzalnej wartości źródeł archeologicznych i ich roli w
odtwarzaniu przeszłości człowieka; K_K03
- jest gotów do krytycznej oceny interpretacji źródeł archeologicznych i historycznych i
ma świadomość wieloaspektowości interpretacji; K_K04
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę (prezentacja i praca pisemna)
Literatura
Bell J., 2009, Lustro Świata. Nowa historia sztuki, Arkady, Warszawa.
Cooper J. C., 1998, Zwierzęta symboliczne i mityczne, REBIS, Poznań.
Gombrich E. H., 2015, O sztuce, REBIS, Poznań.
Knight, V. J. Jr., 2013, Iconographic Method in New World Prehistory, Cambridge
Univ. Press, Cambridge.
Lasota-Moskalewska A., 2005, Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości, Wyd.
UW, Warszawa
Panofsky E., 1971, Studia z historii sztuki (w tłum. J. Białostockiego), PWN,
Warszawa
Taylor R., 2004, How to Read a Church, Random House, London.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: