Język łotewski A2 3020-LOTOA2
Kurs języka łotewskiego dla rozpoczynających naukę od poziomu A1.
Po ukończeniu kursu jego uczestnicy posługujący się językiem na tym poziomie rozumieją wypowiedzi i często używane wyrażenia w zakresie tematów związanych z życiem codziennym (są to np.: bardzo podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy). Potrafią porozumiewać się w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i typowe. Potrafią w prosty sposób opisywać swoje pochodzenie i otoczenie, w którym żyje, a także poruszać sprawy związane z najważniejszymi potrzebami i sytuacjami życia codziennego.
Podczas kursu studenci:
a) pogłębiają swoją wiedzę z zakresu podstaw łotewskiej gramatyki oraz poznają nowe struktury: tryby - rozkazujący, przypuszczający, liczebniki porządkowe, czasowniki zwrotne;
b) poszerzają poznaną leksykę dotyczącą najbliższego otoczenia, rodziny, nawiązywania znajomości oraz ogólnie pojętego życia codziennego;
c) doskonalą wymowę oraz akcentuację;
d) utrwalają i rozwijają zdobywane stopniowo umiejętności komunikacyjne;
e) konstruują krótkie, proste notatki, podziękowania, smsy, maile.
f) zapoznają się z obyczajami i leksyką dotyczącą świąt przypadających na czas trwania kursu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
(WIEDZA)
- rozpoznaje i właściwie interpretuje opanowane podczas kursu proste struktury gramatyczne oraz leksykę;
(UMIEJĘTNOŚCI)
- rozumie wyrażenia i najczęściej używane słownictwo dotyczące najbliższych mu dziedzin życia (podstawowe informacje o sobie, rodzinie, swoim otoczeniu, pochodzeniu, zatrudnieniu itp.);
- potrafi przeczytać ze zrozumieniem krótkie, proste teksty;
- umie odnaleźć przewidywalną informację w prostych materiałach, takich jak ogłoszenia, prospekty, jadłospisy, rozkłady jazdy;
- potrafi użyć zapamiętane zwroty do opisu rodziny, warunków życia, swojego zajęcia, wykształcenia, zainteresowań, sytuacji nadzwyczajnych, potrafi złożyć życzenia i przedstawić swoje plany na przyszłość oraz określić co lubi a czego nie;
- odpowiednio reaguje na proste, standardowe pytania;
- potrafi rozpoznać poznane części mowy, odmienić je oraz użyć w nie skomplikowanych wyrażeniach lub prostych zdaniach;
(POSTAWY)
- rozumie potrzebę aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Kryteria oceniania
Warunki uzyskania zaliczenia semestralnego na ocenę:
a) kontrola obecności – student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym; nieobecność na 50 % zajęć wyklucza uzyskanie zaliczenia;
b) pozytywne oceny z kolokwiów pisemnych;
c) zaliczenie kolokwium ustnego na zakończenie semestru;
d) aktywny udział w zajęciach;
e) bieżące przygotowanie do zajęć.
Literatura
1. I. Budviķe, B. Šiliņa, R. Vizule 1998: Palīga! Mācībgrāmata pieaugušajiem. Rīga: Zvaigzne ABC
2. A. Šalme, P. Ūdris 1994: Dialogs. Latviešu valodas pamati. Rīga: Apgāds SI
3. I. Birzvalka, J. Paršuta 1999: Latviešu – poļu vārdnīca. Rīga: Jumava
4. A. Svarinska 2003; Latviešu valoda. Mācību kurss 25 nodarbībām. Rīga: Zvaigzne ABC
Materiały multimedialne:
1. Palīga! Audiopielikums darba burtnīcai 1 līmenis, Rīga: LVAVP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: