Metodologia badań kulturowych 3020-J1B2MK-MSK
Celem zajęć jest zapoznanie studentów i studentek z wybranymi metodami zbierania danych i ich analizy w obrębie badań kulturowych.
Każde ze spotkań podzielone jest na 2 części: teoretyczną i praktyczną. W ramach przygotowania do każdych zajęć zalecana będzie lektura wybranych fragmentów z literatury przedmiotu. Zapleczem teoretycznym prowadzonych zajęć jest tradycja badań nad głuchotą (Deaf Studies, Deafhood Studies).
Badania nad głuchotą to interdyscyplinarna dziedzina badań, która łączy rozmaite metodologie m.in. z antropologii, kulturoznawstwa, ekonomii, geografii, historii, nauk politycznych, psychologii, nauk społecznych i socjologii. Ta dziedzina badań koncentruje się na języku, kulturze i życiu osób niesłyszących z perspektywy społecznej. Podstawowe kategorie studiów nad głuchotą to: deafhood, deaf culture, deaf gain, orientacja sensoryczna, deaf theory, intersekcjonalność.
Według Paddego Ladd’a studia nad głuchotą ciągle potrzebują badań o charakterze etnograficznym dotyczących lokalnych kultur Głuchych. W związku z tym część praktyczna zajęć zawiera ćwiczenia, które będą dotyczyły wybranego przez studentów obszaru życia społecznego osób Głuchych w Polsce (np. edukacja, praca, rodzina, sztuka itd.).
Zajęcia przygotowują studentów do prowadzenia badań w społeczności osób głuchych posługujących się językiem migowym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2023Z: w sali zdalnie |
Efekty kształcenia
•Student/ka potrafi wyjaśnić podstawowe terminy badań kulturowych: kultura, praktyki znaczące, reprezentacja, dyskurs, artykulacja, władza, podmiotowość.
•Student/ka potrafi scharakteryzować strategie badawcze: etnografia
•Student/ka potrafi scharakteryzować metody zbierania danych: obserwacja, wywiad
•Student/ka potrafi scharakteryzować źródła danych zastanych.
•Student/ka potrafi scharakteryzować metodę jakościowej i ilościowej analizy treści.
•Student/ka potrafi scharakteryzować metodę analizy dyskursu.
•Student/ka potrafi wskazać i wyjaśnić na czym polegają implikacje etycznych wiążące się z wyborem określonej metody badawczej.
•Student/ka potrafi opracować opis etnograficzny na podstawie przeprowadzonej obserwacji.
•Student/ka potrafi dokonać transkrypcji wywiadu przeprowadzonego w języku migowym.
•Student/ka potrafi dokonać jakościowej analizy treści wybranego zestawu danych.
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia
W trakcie zajęć przewidziane są do zrealizowania 3 projekty: przeprowadzenie wywiadu wraz z transkrypcją, przeprowadzenie analizy treści, przeprowadzenie obserwacji i opracowanie opisu etnograficznego.
Oddanie w terminie i uzyskanie pozytywnej oceny z ww. projektów jest warunkiem uzyskania zaliczenia z zajęć.
Nakład pracy studenta wyrażony w pkt. ECTS:
udział w zajęciach: 1 ECTS
przygotowanie do zajęć: 1 ECTS
przygotowanie projektów zaliczeniowych: 1ECTS
Zgodnie z uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia oraz uchwałą Rady Dydaktycznej Wydziału Polonistyki z dn. 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty oraz redakcji tekstu pisemnych prac i prezentacji zaliczeniowych pisanych w języku polskim lub tłumaczonych z polskiego języka migowego na język polski.
Literatura
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010
Denzin Norman, Lincoln Yvonna, Metody badań jakościowych, Warszawa 2010, t. 1 i 2.
Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, red. Hana Cervinkova, Bogusława Gołębniak, Wrocław 2012.
Jean-Claude Kaufmann, Wywiad rozumiejący, Kraków 2010
Rapley Tim, Analiza konwersacji dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010.
Silverman David, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2007.
Makowska (M.), Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Warszawa 2013
Barker Ch., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005
Atkinson P., Hammersley M., Metody badań terenowych, Poznań 2000
Uwagi
W cyklu 2023Z:
W przypadku zajęć zdalnych – spotkania z wykorzystaniem narzędzi ZOOM i Google Meet. |
W cyklu 2024Z:
W przypadku zajęć zdalnych – spotkania z wykorzystaniem narzędzi ZOOM i Google Meet. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: