Komunikacja Głuchych w aspekcie socjolingwistycznym 3020-J1B2KG-MSK
W trakcie kursu poruszone zostaną następujące zagadnienia.
wprowadzenie do przedmiotu – prezentacja programu zajęć, zasad udziału i warunków zaliczenia. Podstawowe definicje;
metody i techniki badań społecznych- zagadnienia podstawowe przydatne z punktu widzenia badań nad społecznością głuchych.
tłumacze w Polsce
mniejszości narodowe i etniczne w Polsce
rola języków w życiu Głuchych a tożsamość społeczna i kultura Głuchych
rola osób słyszących w środowisku Głuchych
rola badań korpusowych w badaniach socjolingwistycznych;
niemowlęctwo;
okres dzieciństwa;
okres młodości;
wczesna dorosłość;
wiek produkcyjny;
wczesna starość;
późna starość;
prawa językowe na przestrzeni dziejów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie sytuacje socjolingwistyczną Głuchych w Polsce.
Student zna i rozumie podstawowe akty prawne w aspekcie praw językowych Głuchych.
Student potrafi krytycznie analizować literaturę w tym akty prawne.
Student potrafi wykorzystywać podstawy metod badawczych nauk społecznych adekwatnych do potrzeb osób głuchych.
Kryteria oceniania
1. Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach, znajomość literatury;
2. Wykonanie projektu i jego prezentacja;
3. Egzamin
Literatura
40 lat pracy z młodzieżą w OSWG przyczynkiem do rozważań na temat stanu edukacji głuchych i słabosłyszących w Polsce – Biuletyn konferencyjny”, Warszawa 2010,;
Adamiec T., „Głuchoniemi i świadectwa ich życia w historii cywilizacji europejskiej – od starożytności do końca XVIII w.”, Warszawa 2002 r. - niepublikowana praca;
Babbie E., Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Babbie E., Podstawy badań społecznych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
Dunaj M., Głuchy-świat. Głuchota w perspektywie antropologii zaangażowanej. Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Łódź 2015.
Gałkowski T., (red), „Audiofonologia” Tom 26/2010, Warszawa 2010;
Kalata-Zawłocka A.. 2017. „Społeczne i językowe konteksty tłumaczenia języka migowego w Polsce”. T. 4. Lingwistyka Migowa w Polsce. Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Kowal J., „Język polski jako obcy a edukacja niesłyszących“ [w:] „Edukacja niesłyszących“, Łódź 2011;Kowal J., „Język polski jako obcy w nauczaniu milczących cudzoziemców“, Wrocław 2011 r. - niepublikowana praca;
Podgórska-Jachnik D., „Głusi emancypacje“, Łódź 2013;
Podgórska-Jachnik D., „Głusi wśród słyszących- głusi wśród Głuchych“ [w:] „Tożsamość społeczno kulturowa głuchych“ red. Woźnicka E., Łódź 2007;
Rutkowski P., Łoźińska S., Filipczak J., Mostowski P., Łacheta J. Korpus polskiego języka migowego (PJM): założenia – procedury – metodologia. W: red. M. Sak, Deaf Studies w Polsce. Tom 1. Łódź: Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki, 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: