Wprowadzenie do badań nad polskim językiem migowym i głuchotą 3020-J1B1wb-PR
Celem zajęć jest zaznajomienie uczestników z podstawowymi zagadnieniami badawczymi i metodologicznymi opisu polskiego języka migowego i związanej z nim kultury Głuchych. Studenci uzyskują wiedzę na temat możliwych obszarów badawczych, narzędzi i metod opisu. Uczestnictwo w zajęciach wspomaga studentów w wyborze obszaru zainteresowań i ścieżki tematycznej przyszłej pracy magisterskiej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student/studentka:
[w zakresie wiedzy:]
– ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki metodologii i terminologii stosowanych w badaniach nad językami migowymi i powiązaną z nimi kulturą;
– ma pogłębioną wiedzę na temat związków między lingwistyką a badaniami kulturowymi, rozumie istniejące między nimi relacje i zależności;
– ma pogłębioną wiedzę na temat roli języka migowego w kulturze Głuchych, rozumie, w jaki sposób kultura ta wyraża się poprzez środki językowe i pozajęzykowe
– ma pogłębioną wiedzę na temat najnowszych nurtów badań w zakresie badań nad językiem i kulturą Głuchych
[w zakresie umiejętności:]
posiada umiejętność samodzielnego zdobywania i rozwijania wiedzy w zakresie badań nad językiem i kulturą Głuchych,
potrafi korzystać z różnorodnych źródeł naukowych i wykorzystywać je do poszerzania swojej wiedzy i rozwoju swoich umiejętności badawczych oraz krytycznie odnosić się do poglądów innych autorów,
posiada umiejętność zaprojektowania prostych badań z zakresu lingwistyki migowej lub wiedzy o kulturze,
[w zakresie kompetencji społecznych:]
dobrze zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i swoich umiejętności
rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się;
docenia wartość zdobywanej wiedzy i potrafi wykorzystywać tę wiedzę do weryfikowania odbieranych treści;
rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w badaniach naukowych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obowiązkowa obecność na zajęciach,
- aktywne uczestnictwo w zajęciach,
- systematyczne przygotowywanie zadanego materiału.
Forma zaliczenia przedmiotu: test zaliczeniowy i ocena ciągła. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Zgodnie z uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia oraz uchwałą Rady Dydaktycznej Wydziału Polonistyki z dn. 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty oraz redakcji tekstu pisemnych prac i prezentacji zaliczeniowych pisanych w języku polskim lub tłumaczonych z polskiego języka migowego na język polski.
Wyrażony w punktach ECTS nakład pracy studenta:
- udział w zajęciach: 1 ECTS,
- przygotowanie do zajęć: 1 ECTS,
- przygotowanie do testu zaliczeniowego: 1 ECTS.
Literatura
Podawana przez osobę prowadzącą zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: