Nauka polskiego języka migowego 2 3020-J1B1m2
Omawiane zagadnienia tematyczne:
1. Zajęcia powtórzeniowe, mające na celu przypomnienie materiału z pierwszego semestru oraz odświeżenie kontaktu z komunikacją wizualną. Praca w parach — studenci przeprowadzają ze sobą wywiady na temat wypoczynku w ferie, a następnie prezentują odpowiedzi drugiej osoby w postaci krótkiego opowiadania. Omówienie zasad organizacji i zaliczenia lektoratu w drugim semestrze.
2. Rozmawianie na temat fabuły filmu, przeczytanych książce/komiksie.
3. Omawianie sposobów podróżowania i roli turystyki w życiu człowieka. Przedstawianie swoich ulubionych wypraw, sposobów podróżowania itp.
4. Podsumowanie i powtórzenie materiału z tematów 1-2. Planowanie wyprawy w góry. Rozmowa o zachowaniu i bezpieczeństwie w górach.
5. Wypadki. Sposoby udzielania pierwszej pomocy. Komunikacja z osobą poszkodowaną.
6. Dyskusja na temat zmian klimatu: przyczyny, skutki, przeciwdziałanie.
7. Debata na temat ekologii we współczesnym świecie. Przedstawianie różnych punktów widzenia. Codzienne sposoby oszczędzania zasobów naturalnych.
8. Opisywanie stanów emocjonalnych i reakcji na różne wydarzenia. Sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami.
9. Omawianie sposobów zdrowego odżywiania i jego wpływu na zdrowie. Dyskusja o dietach (w tym weganizmie). Ekologiczna, ekonomiczna i moralna rola wyborów konsumenckich.
10. Rola aktywności fizycznej w życiu człowieka. Najpopularniejsze dyscypliny, aktywne sposoby spędzania wolnego czasu. Negatywne skutki uprawiania sportu — kontuzje.
11. Omawianie sportu wyczynowego. Prezentacja ulubionych drużyn. Prezentacja zasad danej dyscypliny.
12. Rozmowa o chorobach i zaburzeniach związanych z rozwojem cywilizacyjnym i jakością życia we współczesnym świecie.
13. Usługi dostępne w mieście — omawianie, minidialogi (m.in. transport, hotel, handel, naprawa).
14. Minidialogi w restauracji, pubie, kawiarni dotyczące menu, zamawiania, preferencji, satysfakcji.
15. Zalety i wady życia w mieście. Sposoby poruszania się po mieście, obiekty i usługi. Topografia miasta.
16. Rodzaje i występowanie klęsk żywiołowych. Ich przyczyny, sposoby zabezpieczania się, praca służb ratowniczych i środki ochrony ludności. Szkody powodowane przez klęski. Sposoby ograniczania szkód.
17. Struktura administracyjna i ustrój Polski. Najważniejsze urzędy, instytucje.
18. Instytucje prawa. Rodzaje wykroczeń i przestępstw. Działania prewencyjne. Odpowiedzialność karna i cywilna.
19. Omawianie aktualnych wydarzeń krajowych i międzynarodowych.
20. Omawianie aktualnych wydarzeń związanych z głuchymi i językiem migowym.
21. Przewidywanie przyszłych wydarzeń dotyczących wybranego tematu bieżącego. Przedstawianie różnych możliwych scenariuszy.
22. Prezentacja głuchych artystów i ich dzieł. Filmy/obrazy ważne w kulturze Głuchych. Opisywanie wybranego obrazu.
23. Zapoznanie się z rodzajami poezji miganej. Interpretacja, wywoływane emocje.
24. Opowiadanie fabuły komiksu/książki/filmu. Powtórzenie materiału z całego semestru. Konstruowanie dłuższej wypowiedzi monologowej.
25. Powtórzenie materiału gramatycznego z całego kursu.
26. Ćwiczenie w używaniu znaków i konstrukcji przystających do sytuacji komunikacyjnej i statusu rozmówców.
Zagadnienia gramatyczne:
— boje
— constructed actions
— czas przyszły
— czasowniki kierunkowe
— czasowniki procesowe
— elementy budujące spójność opowiadania
— elementy niemanualne
— elementy słowotwórcze
— intensyfikacja cech
— klasyfikatory i predykacja klasyfikatorowa
— klasyfikatory wielkości i kształtu
— konstrukcje modalne
— konstrukcje porównawcze
— konstrukcje pytajne
— konstrukcje rozkaźnikowe
— konstrukcje służące do wyrażania sekwencji zdarzeń
— konstrukcje warunkowe
— konstrukcje wyrażające przypuszczenie
— konstrukcje ze znakami grupa i jego
— liczebniki inkorporowane
— linia czasu
— mechanizmy słowotwórcze bazujące na ikoniczności
— modyfikacje znaków
— mouthing
— negacja (szyk)
— przestrzenne uzgodnienie liczebników
— przestrzeń topograficzna
— reduplikacje
— referencja (wskazy, zaimki osobowe, przydomki)
— role switching
— sekwencja czynności
— stopniowanie intensywności cechy
— stopniowanie intensywności czynności
— szyk
— topikalizacje
— wskazy
— wyrażania modalności
— wyrażanie czasu przyszłego
— wyrażanie strony biernej i zwrotnej
— wyrażanie warunków
— wyrażanie zdań złożonych
— wyrażanie związków przyczynowo-skutkowych
— zaimki
— zaimki inkorporowane
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
UMIEJĘTNOŚCI
swobodnie komunikuje się w obrębie tematyki związanej z życiem codziennym oraz w typowych sytuacjach społecznych
rozumie teksty różnego typu, związane z zainteresowaniami osobistymi i zawodowymi
rozumie informacje zawarte w wybranych, prostych materiałach codziennego użytku
przedstawia informacje, uzasadniając w prosty sposób podejmowane decyzje
WIEDZA
posiada zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia się w przestrzeni danego języka
ma świadomość kompleksowej natury języka (m. in. gramatyka, fleksja, frazeologia) oraz jego złożoności
zna kulturę Głuchych, a zwłaszcza rolę PJM w tej kulturze
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
potrafi współpracować w grupie
zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie
zna podstawowe zasady obyczajowe obowiązujące w środowisku Głuchych
dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmienności użytkowników danego języka
jest wrażliwy na problemy wynikające z odmienności kulturowej
Kryteria oceniania
1. Obowiązkowa obecność na zajęciach
2. Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy
- aktywność na zajęciach - 15% oceny,
- wyniki sprawdzianów, testów cząstkowych, prac domowych - 35% oceny,
- wynik testu końcowego zaliczeniowego - 50% oceny
3. Lektor określi szczegółowe zasady i kryteria zaliczania i poda je do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach w danym roku akademickim
Literatura
Materiały dydaktyczne przygotowane przez prowadzących.
Filipczak J., Grabowska-Dobrowolska M., Małgorzata Limanówka M., Migaj razem z nami (kurs multimedialny), Warszawa 2018
Lane H., Maska dobroczynności. Deprecjacja społeczności głuchych, Warszawa 1996.
Łacheta J., Czajkowska-Kisil M., Linde-Usiekniewicz J., Rutkowski P., red., Korpusowy słownik polskiego języka migowego, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego 2016 (publikacja online: http://www.slownikpjm.uw.edu.pl).
Minirozmówki migowo(PJM)-polskie i polsko-migowe(PJM), red I. Grzesiak, Olsztyn 2008
Minirozmówki migowo (PJM)-polskie, polsko-migowe (PJM) ze słowniczkiem : znaki migowe i przykładowe dialogi przydatne w placówkach opieki zdrowotnej, red I. Grzesiak, Olsztyn 2010
Minirozmówki migowo (PJM)-polskie, polsko-migowe (PJM) ze słowniczkiem : znaki migowe i przykładowe dialogi z zakresu rozwoju zawodowego, red I. Grzesiak, Olsztyn 2010
Rutkowski, P., Łozińska, S., red., Lingwistyka przestrzeni i ruchu. Komunikacja migowa a metody korpusowe, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego 2014.
Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących, red. M. Świdziński i T. Gałkowski, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: