Nauka polskiego języka migowego 1 3020-J1B1m1
Omawiane zagadnienia tematyczne:
1. Zajęcia mające przełamać barierę komunikacyjną oraz pomóc w przełamaniu lęku/wstydu przed używaniem artykulatorów języka migowego. Nauka kilkunastu podstawowych znaków i zwrotów. Omówienie zasad organizacji i zaliczenia lektoratu.
2. Ciąg dalszy zajęć wprowadzających — celem jest oswojenie z komunikacją wizualno-przestrzenną oraz z wykorzystaniem przestrzeni. Ćwiczenie rysowania w przestrzeni oraz odbiór takich komunikatów.
3. Słownictwo i konstrukcje pozwalające się na przedstawienie siebie oraz nawiązanie dialogu, w którym zapoznajemy się z drugą osobą.
4. Opisywanie wyglądu człowieka. Porównywanie wyglądu postaci (on ma dłuższe włosy itp.). Również pytanie o wygląd osoby/części ciała.
5. Prezentacja drzewa genealogicznego rodziny — krótki biogram każdego z członków + opis wyglądu. Również rodziny nietypowe : patchworkowe, niepełne itp. Pytanie o członków rodziny (kim jest dla ciebie ten brunet?, czy masz rodzeństwo?, czy twoi dziadowie żyją?).
6. Opisywanie zawodów wg wzoru: kto, gdzie pracuje, co robi.
7. Opisywanie ubrania osoby: nazwa ubrania, materiał, kolor, deseń. Komplementowanie czyjegoś ubrania + reakcja.
8. Opisywanie charakteru osoby. Pytanie o samopoczucie.
9. Opisywanie zdjęcia rodziny wraz z minibiogramem każdej postaci.
10. Opowiadanie treści historyjek obrazkowych.
11. Opisywanie położenia państw na mapie. Przedstawianie państw sąsiadujących z danym państwem. Opisywanie lokalizacji miast (praca z mapą). Krótki opis miasta: duże/małe, specjalności regionalne itp.
12. Przedstawianie ścieżki edukacyjnej osoby. Opisywanie, co lubiło się/czego nie lubiło w szkole.
13. Opisywanie biografii osoby: gdzie się urodziła, gdzie mieszkała, gdzie i czego się uczyła, przedstawienie rodziny itd. (podsumowanie)
14. Przedstawianie ulubionych sposobów spędzania wolnego czasu, w tym przegląd dyscyplin sportowych (nazwy dyscyplin, osób zaangażowanych w daną dyscyplinę, przedmiotów związanych z danym sportem itd.).
15. Sposoby podawania czasu (nacisk na liczebniki inkorporowane). Odczytywanie rozkładów jazdy, harmonogramów, godzin otwarcia itd. i pytanie o nie. Ustalanie godziny spotkania.
16. Opisywanie przebiegu swojego typowego dnia — kolejne czynności wykonywane w trakcie doby, powtórzenie godzin.
17. Przedstawianie przebiegu swojego typowego tygodnia.
18. Produkty spożywcze — owoce, warzywa, nabiał, pieczywo, napoje, mięso, wędliny. Opisywanie ciast.
19. Dialogi w sklepie. Kupowanie różnych produktów (główne spożywczych i odzieżowych), negocjowanie ceny, pytanie o dostępne towary.
20. Opis przygotowywania różnych dań oraz tworzenie menu dziennego/tygodniowego. Wizyta w restauracji, kawiarni, barze mlecznym itp.
21. Opisywanie pogody. Przedstawianie prognozy pogody: krótkookresowej dla wybranego miejsca, jednodniowej dla całego obszaru.
22. Przegląd najpopularniejszych roślin i zwierząt. Rozmowa o zasadach ich pielęgnacji. Opisywanie wyglądu zwierząt i roślin.
23. Opisywanie pór roku i zachodzących zmian w przyrodzie. Opisywanie klimatu. Prezentacja czynności charakterystycznych dla każdej pory roku.
24. Planowanie podróży. Czynności związane z przygotowywaniem się do podróży i z podróżowaniem wybranym środkiem transportu (np. odprawa na lotnisku). Opisywanie podróży życia. Dialog w biurze podróży. Nagrywanie pocztówki filmowej.
25. Prace rolne związane z porą roku. Porównanie życia na wsi i w mieście. Opisywanie swojej drogi do szkoły/pracy.
26. Opis mieszkania/domu — układ i meble. Wynajmowanie mieszkania (dialog).
27. Przygotowanie przyjęcia — ustalenie menu, zrobienie zakupów, zaproszenie gości.
28. Rozrywka w mieście. Omawianie różnych instytucji kulturalnych.
29. Opisywanie stanu zdrowia, prośba o radę.
30. Omawianie zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia.
31. Planowanie przyszłości. Wyrażenie obawy, nadziei, zmartwienia.
32. Prezentacja obozów, konferencji, festiwali, stowarzyszeń związanych z Głuchymi.
33. Opowiadanie fabuły popularnych bajek. Powtórzenie materiału z całego semestru. Konstruowanie dłuższej wypowiedzi monologowej.
34. Rozmawianie na temat preferencji dotyczących sportu, jedzenia, kultury i sztuki.
Zagadnienia gramatyczne:
— constructed actions
— czas przeszły
— czas przyszły
— czasowniki
— czasowniki kierunkowe
— czasowniki obiektowe
— czasowniki procesowe
— elementy budujące spójność opowiadania
— elementy niemanualne
— klasyfikator kształtu (kontury)
— klasyfikatory kształtu i wielkości
— konstrukcje porównawcze
— konstrukcje pytajne (zamknięte/otwarte)
— konstrukcje rozkaźnikowe
— konstrukcje służące do wyrażania sekwencji zdarzeń
— konstrukcje wyrażające prośbę
— linia czasu
— lokowanie obiektów w przestrzeni
— mechanizmy słowotwórcze bazujące na ikoniczności
— negacja manualna i niemanualna
— neutralna przestrzeń migania
— predykacja klasyfikatorowa
— proste komunikaty o nienacechowanym charakterze (zdanie proste oznajmujące)
— przestrzeń gramatyczna
— przestrzeń topograficzna
— reduplikacja
— role switching
— rozmieszczenie osób, o których mówimy, w przestrzeni
— stopniowanie intensywności cechy (smutny — bardzo smutny)
— stopniowanie intensywności czynności (płacze – ryczy — popłakuje)
— stopniowanie wielkości obiektu
— topikalizacja
— wskazy w charakterze zaimków
— wykorzystanie przestrzeni gramatycznej (uzgodnienia przestrzenne punkt-osoba, o której mówimy)
— wyrażanie posesywności (jej, jego…)
— wyrażanie sekwencji czynności w czasie
— wyrażanie strony biernej
— wyrażanie zdań podrzędnych
— zaimki inkorporowane (my-dwaj, oni-trzej)
— zaimki osobowe
— znaki złożone
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
UMIEJĘTNOŚCI
w miarę swobodnie komunikuje się w obrębie tematyki związanej z życiem codziennym oraz w typowych sytuacjach społecznych
identyfikuje przekazy w wybranych, prostych materiałach różnego typu, potrzebne do realizacji celu pozajęzykowego
rozumie informacje zawarte w wybranych, prostych materiałach codziennego użytku
przedstawia informacje, uzasadniając w prosty sposób podejmowane decyzje
WIEDZA
posiada zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia się w przestrzeni danego języka
posiada ogólną wiedzę dotyczącą opisu systemu języka
zna kulturę Głuchych, a zwłaszcza rolę PJM w tej kulturze
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
potrafi współpracować w grupie
zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie
zna podstawowe zasady obyczajowe obowiązujące w środowisku Głuchych
dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmienności użytkowników danego języka
jest wrażliwy na problemy wynikające z odmienności kulturowej
Kryteria oceniania
Zasady zaliczenia zajęć:
1. Składniki oceny końcowej
Na ocenę końcową za zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy:
Aktywność na zajęciach - 15% oceny
Wyniki testów cząstkowych, prac domowych - 35% oceny
Wynik testu końcowego zaliczeniowego - 50% oceny
2. Zasady i kryteria zaliczenia
Lektor określi szczegółowe zasady i kryteria zaliczenia oraz poda je do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach w danym roku akademickim.
3. Nakład pracy studenta
Testy i zadania domowe - 2 ECTS
Udział w zajęciach - 4 ECTS
Prezentacje w zajęciach - 2 ECTS
4. Obecność na zajęciach
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Dopuszczalne są cztery nieobecności w semestrze.
W przypadku przekroczenia tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć.
Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
5. Wykorzystanie Narzędzi Sztucznej Inteligencji
Zgodnie z uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. oraz uchwałą Rady Dydaktycznej Wydziału Polonistyki z dnia 27 lutego 2024 r., zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty oraz redakcji pisemnych prac i prezentacji zaliczeniowych pisanych w języku polskim lub tłumaczonych z polskiego języka migowego na język polski.
Literatura
Materiały dydaktyczne przygotowane przez prowadzących.
Filipczak J., Grabowska-Dobrowolska M., Małgorzata Limanówka M., Migaj razem z nami (kurs multimedialny), Warszawa 2018
Lane H., Maska dobroczynności. Deprecjacja społeczności głuchych, Warszawa 1996.
Łacheta J., Czajkowska-Kisil M., Linde-Usiekniewicz J., Rutkowski P., red., Korpusowy słownik polskiego języka migowego, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego 2016 (publikacja online: http://www.slownikpjm.uw.edu.pl).
Minirozmówki migowo(PJM)-polskie i polsko-migowe(PJM), red I. Grzesiak, Olsztyn 2008
Minirozmówki migowo (PJM)-polskie, polsko-migowe (PJM) ze słowniczkiem : znaki migowe i przykładowe dialogi przydatne w placówkach opieki zdrowotnej, red I. Grzesiak, Olsztyn 2010
Minirozmówki migowo (PJM)-polskie, polsko-migowe (PJM) ze słowniczkiem : znaki migowe i przykładowe dialogi z zakresu rozwoju zawodowego, red I. Grzesiak, Olsztyn 2010
Rutkowski, P., Łozińska, S., red., Lingwistyka przestrzeni i ruchu. Komunikacja migowa a metody korpusowe, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego 2014.
Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących, red. M. Świdziński i T. Gałkowski, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: