Kultura i historia Głuchych 3020-J1B1KG
Omawiane zagadnienia:
– tożsamość społeczna i kulturowa głuchych/Głuchych,
– medyczne i kulturowe rozumienie głuchoty,
– relacje głuchych i słyszących na przestrzeni dziejów: oralizm, paternalizm, audyzm,
– historia edukacji niesłyszących,
– niesłyszący w historii i ruch społeczny głuchych,
– zarys polityki językowej wobec głuchych,
– Deaf art, poezja migowa
– humor i zabawy językowe,
– Głusi a nowe media
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2023Z: w sali zdalnie |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
Posiada wiedzę na temat różnych modeli postrzegania głuchoty i paradygmatów tożsamości społeczno-kulturowej niesłyszących.
Zna i rozumie rolę języka migowego w kulturze Głuchych, w tym rolę tekstów artystycznych tworzonych w języku migowym, oraz złożoność i specyfikę tej kultury.
Posiada wiedzę o historii edukacji niesłyszących oraz o rozwoju ruchów społecznych zajmujących się głuchymi i PJM.
Potrafi docenić konieczność rozwoju zawodowego i ciągłego poszerzania zdobytej wiedzy, w tym wiedzy dotyczącej niesłyszących i ich języka.
Dostrzega różnice językowo-kulturowe między światem głuchych a słyszących i wykazuje chęć dążenia do porozumienia międzykulturowego, wykazuje się empatią i otwartością na innych.
Rozumie znaczenie języka dla podtrzymania i rozwoju więzi społecznych oraz zachowania dziedzictwa językowo-kulturowego niesłyszących.
Kryteria oceniania
Obowiązkowa obecność na zajęciach.
Projekt.
Literatura
Adamiec, T. (2003) „Głuchoniemi i świadectwa ich życia od starożytności do końca XVIII wieku – przegląd problematyki” [w:] Świdziński M., Gałkowski T., (red.) Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących, Warszawa: Uniwersytet Warszawski: Wydział Polonistyki, Wydział Psychologii, Polski Komitet Audiofonologii, Instytut Głuchoniemych im. ks. Jakuba Falkowskiego, 237-263.
Eriksson, P. (1998), The History of Deaf People. Örebro.
Łozińska, S., Rutkowski, P. (2017), Język migowy źródłem pamięci społecznej Głuchych, Horyzonty Wychowania, 16 (38), 91-108.
Sacks, O., (1998), Zobaczyć głos. Podróż do świata ciszy. Zysk i S-ka, Poznań.
Szczepankowski, B. (1999), Niesłyszący - głusi - głuchoniemi: wyrównywanie szans. WSiP, Warszawa.
Tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych. (2007), red. E. Woźnicka. PZG, Łódź.
Inne lektury wskazane przez prowadzących zajęcia.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
W przypadku zajęć zdalnych – spotkania z wykorzystaniem narzędzi ZOOM i Google Meet. prof. dr hab. Bogdan Szczepankowski: dr Małgorzata Czajkowska-Kisil mgr Tomasz Świderski |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: