Gramatyka opisowa polskiego języka migowego 2 3020-J1B1G2
Zagadnienia omawiane w tym semestrze:
1. Analiza kontrastywna wybranych aspektów gramatyki polskiego języka migowego (PJM) i polszczyzny
2. Opis wybranych zjawisk gramatycznych PJM z wykorzystaniem narzędzi metodologicznych współczesnej lingwistyki migowej (m.in. zjawisk takich jak gramatyczne wykładniki czasu i aspektu, stopniowanie i intensywność, kierunkowość czasowników)
3. Szyk zdaniowy
4. Struktury z predykatami klasyfikatorowymi
5. Sposoby tworzenia list („boje”)
6. Typy zdań, tryby (pytania, rozkaźniki)
7. Status gramatyczny elementów niemanualnych
8. Analiza danych korpusowych pod względem wybranych właściwości gramatycznych PJM
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student/studentka:
[w zakresie wiedzy:]
ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki metodologicznej, terminologii i metod stosowanych w badaniach nad gramatyką wizualno-przestrzenną;
ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych aspektów struktury gramatycznej polskiego języka migowego (PJM), jej cech charakterystycznych, a także różnic i podobieństw między PJM a innymi językami migowymi oraz językami fonicznymi;
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat związków między gramatyką a innymi wymiarami komunikacji migowej;
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o najważniejszych nowych odkryciach naukowych w zakresie badań nad gramatyką PJM;
[w zakresie umiejętności:]
posiada umiejętność samodzielnego zdobywania i rozwijania wiedzy w zakresie analizy gramatycznej;
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów;
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu gramatyki wizualno-przestrzennej, rozwijając swoje umiejętności badawcze;
posiada umiejętność przygotowania i prowadzenia prostych badań z zakresu gramatyki migowej, zna i rozumie terminologię gramatyczną i potrafi ją stosować;
posiada umiejętności krytycznego odwoływania się do poglądów innych autorów;
[w zakresie kompetencji społecznych:]
dobrze zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i swoich umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się;
docenia wartość zdobywanej wiedzy i potrafi wykorzystywać tę wiedzę do weryfikowania odbieranych treści;
rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w badaniach naukowych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obowiązkowa obecność na zajęciach
- aktywne uczestnictwo w zajęciach
- systematyczne przygotowywanie zadanego materiału
Forma zaliczenia przedmiotu: test zaliczeniowy i ocena ciągła
Literatura
J. Łacheta, M. Czajkowska-Kisil, J. Linde-Usiekniewicz, P. Rutkowski, red., Korpusowy słownik polskiego języka migowego, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego (publikacja online: http://www.slownikpjm.uw.edu.pl).
R. Pfau, M. Steinbach, B. Woll (2012), red., Sign language: An international handbook. Berlin: De Gruyter Mouton (wybrane rozdziały).
P. Rutkowski (2017), red., Ikoniczność w gramatyce i leksyce polskiego języka migowego (PJM) (Lingwistyka Migowa w Polsce / Sign Linguistics in Poland: 1), Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
P. Rutkowski, M. Czajkowska-Kisil (2010), O kategorii zaimka osobowego w Polskim Języku Migowym (PJM), LingVaria 1(9), 65-77.
P. Rutkowski, A. Kuder, J. Filipczak, P. Mostowski (2015), Analiza suprasegmentalnych wykładników negacji w polskim języku migowym (PJM) jako przykład wykorzystania metod korpusowych w badaniach nad komunikacją wizualno-przestrzenną, w: Metodologie językoznawstwa. Od dialektologii do dialektyki (Łódzkie Studia z Językoznawstwa Angielskiego i Ogólnego / Łódź Studies in English and General Linguistics: 4), red. P. Stalmaszczyk, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 109-130.
P. Rutkowski, S. Łozińska (2014), red., Lingwistyka przestrzeni i ruchu. Komunikacja migowa a metody korpusowe, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
P. Rutkowski, S. Łozińska, Argument linearization in a three-dimensional grammar: A typological perspective on word order in Polish Sign Language (PJM), Journal of Universal Language, 17.1, 109-134.
P. Tomaszewski, P. Rosik (2007a), Sygnały niemanualne a zdania pojedyncze w polskim języku migowym: gramatyka twarzy, Poradnik Językowy, 1, 33-49.
P. Tomaszewski, P. Rosik (2007b), Sygnały niemanualne a zdania złożone w polskim języku migowym: gramatyka twarzy, Poradnik Językowy, 2, 64-80.
P. Tomaszewski (2005), O niektórych elementach morfologii polskiego języka migowego: złożenia (cz. 1), Poradnik Językowy, 2, 59-75.
P. Tomaszewski (2005), O niektórych elementach morfologii polskiego języka migowego: zapożyczenia (cz. 2), Poradnik Językowy, 3, 44-62.
P. Tomaszewski (2011), Lingwistyczny opis struktury polskiego języka migowego, w: Język jako przedmiot badań psycholingwistycznych. Psycholingwistyka i neurolingwistyka, red. I. Kurcz, H. Okuniewska, Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica, 184-238.
E. Twardowska (2008), red., Stan badań nad Polskim Językiem Migowym, Łódź: PZG Oddział Łódzki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: