Konwersatorium monograficzne językoznawcze 2 3020-BB2KM-J
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w zakres badań leksykologicznych i leksykalno-semantycznych z uwzględnieniem specyfiki słownictwa języka litewskiego tak w ujęciu synchronicznym, jak i z uwzględnieniem procesów jego kształtowania się. Pod tym względem będą studiowane prace badaczy lituanistów dotyczące warstwom historycznym słownictwa języka litewskiego. Sporo uwagi zostanie poświęcone specyfice procesów zapożyczenia, zostaną omówione główne kwestie dotyczące kontaktów językowych.
Kurs trwa jeden semestr i kończy się zaliczeniem. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na zajęciach, przygotowanie się do nich i aktywna praca na zajęciach. W trakcie semestru student będzie zobowiązany do przedstawienia prezentacji/wyników własnego badania leksykalno-semantycznego wybranej gupy semantycznej wyrazów.
Szacunkowa liczba godzin potrzebnych do osiągnięcia zdefiniowanych efektów kształcenia:
a) liczba godzin kontaktowych: 30 godz.
b) samodzielne przygotowanie się do zajęć (w tym czytanie materiałów w języku obcym), konsultacje z wykładowcą 120 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
(WIEDZA)
- ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filologii;
- ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą terminologię z zakresu leksykologii;
- umiejętnie posługuje się terminologią w języku polskim i litewskim;
- ma uporządkowaną wiedzę o strukturze leksykalnej i semantycznej języka litewskiego;
(UMIEJĘTNOŚCI)
-umie posługiwać się ujęciami teoretycznymi i pojęciami właściwymi dla filologii;
- wyszukuje analizuje i selekcjonuje, wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych;
- ma umiejętność właściwego doboru argumentów, wykorzystuje poglądy innych autorów, ma umiejętność poprawnego formułowania wniosków;
- efektywnie organizuje własną pracę;
(KOMPETENCJE SPOŁECZNE)
- akceptuje potrzebę przestrzegania norm etycznych pracy naukowej;
- jest świadomy zdobytej przez siebie wiedzy i zna zakres zdobytych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, przygotowanie prezentacji/ wyników własnego badania. Studenci mogą wykorzystywać narzędzia sztucznej inteligencji wyłącznie do celów innych niż tworzenie prac pisemnych oraz interpretacji zebranego materiału.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Apresjan Ju., Definiowanie znaczeń leksykalnych jako zagadnienie semantyki teoretycznej, In: Semantyka i słownik, Wrocław 1972.
Buttler D., Struktura znaczeniowa wyrazów, Prace filologiczne XXVI, 1976.
Saussure F. de, Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa PWN, 2002.
Grochowski M., Zarys leksykologii i leksykografii, Toruń 1982.
Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej., Warszawa PWN, 2001.
Grzegorczykowa R., Warianty tekstowe znaczeń leksykalnych wyrazów, Prace filologiczne XXXIII, 1986.
Jordanskaja L., Mielczuk I., Konotacja w semantyce lingwistycznej i leksykografii, In: Konotacja, red. J. Bartmiński, 1988.
Maćkiewicz J., Słowo o słowie, Gdańsk 1999.
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, pod red. K. Polańskiego, Wrocław 1993.
Sabaliauskas A., Lietuvių kalbos leksika, Vilnius 1997.
Zinkevičius Z. Lietuvių kalbos istorija, t. I-VI, Vilnius 1984-1994 (wybrane rozdziały dot. historii kształtowania się leksyki j. litewskiego)
Seria "Lietuvių kalbotyros klausimai" - "Acta Linguistica Lithuanica" (wybrane artykuły do. leksyki j. litewskiego i zapożyczeń)
Najnowsze badania z zakresu leksykologii.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: