Socjolingwistyka 3020-BB1SCL
Celem zajęć jest zapoznanie osób uczestniczących z aparatem pojęciowym i teoretycznym socjolingwistyki. Zajęcia obejmują wybrane zagadnienia socjolingwistyki, takie jak np. socjolingwistyka wobec dialektologii i wobec socjologii języka, rozgraniczanie języków na podstawie kryterium socjolingwistycznego i jego konsekwencje, normy językowe i ich rola społeczna. Na zajęciach poruszane też będą kwestie kodyfikacji języków, wielojęzyczności, wymierania języków i ich rewitalizacji, a także polityki językowej, ideologii językowych oraz ich konsekwencji.
Ponadto w programie znajdą się wybrane zagadnienia szczegółowe, takie jak mowa nienawiści (w perspektywie socjolingwistycznej), a także wybrane teksty teoretyczne z zakresu analizy dyskursu i analizy treści. Metody te zostaną następnie zastosowane do wybranych tekstów.
Zajęcia mają formę konwersatoryjną. Na każdych zajęciach omawiany jest przeczytany wcześniej tekst teoretyczny, a następnie prowadzona jest dyskusja, pozwalająca odnieść poznane modele do sytuacji językowej krajów bałtyckich i języków bałtyckich lub innych krajów i języków znanych słuchaczom
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po zakończeniu zajęć osoby uczestniczące w zajęciach w pogłębionym stopniu znają i rozumieją problematykę społeczną języka, problematykę postaw wobec językapotrafią posługiwać się pojęciami i paradygmatami teroretycznymi socjolingwistyki oraz stosować do je języków bałtyckich. W szczególności rozumieją uwikłania społeczne i kulturowe zwiazane z kodyfikacją języka, politykami językowymi, wielojęzycznością społeczną i indywidualną,
K_W01, K_W05,
Umiejętności
Po zakończeniu zajęć osoby uczestniczące w zajęciach potrafią wykorzystywać przyswojoną wiedzę do przeprowadzenia analiz socjolingwistycznych
K_U01, K_U03
Kryteria oceniania
Praca pisemna na zakończenie semestru.
Student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna powinna być zaliczona w sposób uzgodniony z prowadzącym
Podczas zajęć studenci mogą posługiwać się narzędziami SI np. do zbierania materiałów, opracowania stanu badań oraz tworzenia bibliografii. Wykluczone jest stosowanie narzędzi SI w celach interpretacyjnych, do tworzenia wypowiedzi pisemnej czy do opracowywania fragmentów tekstu.
Nakład pracy:
obecność na zajęciach - 30 godzin, 1 ECTS
praca włąsna: przygotowywanie się do zajęć i przygotowanie się do zajęć - 90 godzin, 3 ECTS
przygotowanie pracy zaliczeniowej -
Literatura
1. Stanisław Grabias, Język w zachowaniach społecznych
2. Laura Ahearn, Antropologia lingwistyczna. Wprowadzenie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: