Seminarium magisterskie literaturoznawcze 3020-BB1S-L-JT
Uczestnicy zajęć poszerzają swoją wiedzę na temat metodologii prowadzenia badań oraz zapoznają się z opracowaniami z zakresu objętego tematyką seminarium, ze szczególnym uwzględnieniem tekstów związanych z tematyką własnej pracy dyplomowej. Poznają także narzędzia wyszukiwawcze właściwe dla filologii, uczą się selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych.
Szacunkowy nakład pracy:
seminarium – 60 godz. (2 ECTS)
bieżące przygotowywanie się do zajęć – 60 godz. (2 ECTS)
konsultacje, zbieranie materiałów i przygotowywanie się do pisania pracy – 240 godz. (8 ECTS)
przygotowanie referatu zaliczeniowego – 60 godz. (2 ECTS)
Razem: 420 godz. (14 ECTS)
|
W cyklu 2024:
Dokładny zakres kursu i lista lektur zostaną ustalone z uczestnikami seminarium. |
W cyklu 2025:
Dokładny zakres kursu i lista lektur zostaną ustalone z uczestnikami seminarium. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2025: |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA:
– student orientuje się w najnowszych tendencjach literackich;
– rozpoznaje kluczowych autorów literatury litewskiej/łotewskiej i potrafi scharakteryzować ich twórczość;
– zna terminologię i metodologie badań właściwe dla literaturoznawstwa;
– rozumie związki literaturoznawstwa z innymi dyscyplinami humanistycznymi;
– zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu własności intelektualnej i prawa autorskiego.
UMIEJĘTNOŚCI:
– samodzielnie analizuje teksty literackie oraz krytycznoliterackie;
– streszcza i poddaje krytyce przedstawiane tezy badawcze;
– potrafi odpowiednio dobrać i wykorzystywać literaturę przedmiotu podczas prowadzenia badań i przygotowywania pracy magisterskiej;
– posiada umiejętność syntetycznego ujmowania zjawisk i tematów literackich;
– potrafi sproblematyzować interesujące go zagadnienia;
– potrafi prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
– student rozumie problematykę etyczną związaną z rzetelnością i uczciwością naukową podczas prowadzenia badań i dyskusji naukowych;
– jest gotowy do właściwej oceny zdobytej wiedzy i własnych dokonań.
Kryteria oceniania
Ocena aktywności i bieżącego przygotowania do zajęć, przedstawienie do dyskusji wstępnego konspektu pracy magisterskiej.
Student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna powinna być zaliczona w sposób uzgodniony z prowadzącym.
Podczas zajęć studenci mogą posługiwać się narzędziami SI np. do zbierania materiałów, ich przeszukiwania, opracowywania stanu badań oraz tworzenia bibliografii. Niedozwolone jest stosowanie narzędzi SI w celach interpretacyjnych, do tworzenia wypowiedzi pisemnej, formułowania hipotez i wniosków badawczych.
Literatura
Zakres tematów i lektur uzależniony jest od zainteresowań badawczych prowadzącego zajęcia i każdorazowo ustalany jest z uczestnikami danego cyklu seminarium.
|
W cyklu 2024:
Dokładny zakres kursu i lista lektur zostaną ustalone z uczestnikami seminarium. |
W cyklu 2025:
Podczas seminarium analizowane będą m.in. następujące utwory: 1) Vladas Šimkus (wybór wierszy), 1968–1982 2) Saulius Šaltenis „Riešutų duona”, 1972 3) Vytautė Žilinskaitė „Robotas ir peteliškė”, 1978 4) Justinas Marcinkevičius, „Mažvydas”, 1977 5) Saulius Tomas Kondrotas „Žalčio žvilgsnis” (lub wybrane opowiadania), 1985 6) Leonardas Gutauskas „Vilko dantų karoliai”, 1990 7) Vytautas Bložė (wybór wierszy), 1972–2000 8) Tomas Venclova, „Vilties formos”, 1991 (wybrane fragmenty) 9) Ričardas Gavelis, „Vilniaus džiazas”, 1993 10) Jolita Skablauskaitė „Mėnulio skalikas”, 1997 11) Vanda Juknaitė „Išsiduosi balsu”, 2002 12) Romaldas Granauskas „Šventųjų gyvenimai”, 2013 Omówionych też zostanie kilka tekstów teoretycznych poświęconych wybranym metodologiom badawczym – zgodnych z zainteresowaniami uczestników seminarium. Literatura pomocnicza: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: