Wykład/konwersatorium monograficzne - literaturoznawstwo - 1 3020-BB1MON-L
Konwersatorium ma za zadanie
- pogłębiać wiedzę nt. metodologii badań literaturoznawczych związanych z problematyką zajeć (stan i perspektywy badań, nowe opracowania, przyjęte w refleksji literaturoznawczej metody analizy, opisu i interpretacji zjawisk);
- ukazać rolę twórców literatury w budowaniu i utrwalaniu mitów kulturowych po stronie polskiej i litewskiej;
- syntetycznie ukazać podobieństwa i różnice w traktowaniu w/w problematyki w literaturze obu narodów, wynikające z gatunku, stylu, rodzaju narracji, kierunku literackiego czy uwarunkowań historycznych.
Dyskusja na zajęciach ma prowadzić do lepszego zrozumienia specyfiki relacji kulturowych polsko-litewskich, mitu Kresów i pogranicza wielokuturowego w różnych formach polskiej i kontekstowo litewskiej literatury wysokoartystycznej i popularnej na przestrzeni XIX i XX ww. Konwersatorium przygotowuje uczestników do prowadzenia samodzielnych interpretacji utworów literackich z wykorzystaniem współczesnych narzędzi komparatystycznych.
Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się:
a) konwersatorium = 30 godz.,
b) przygotowanie się do konwersatorium (lektura utworów literackich) = 60 godz.,
c) samodzielne przygotowanie referatu na wybrany temat = 30 godz.,
d) konsultacje z prowadzącą i lektura literatury sekundarnej
w j. obcych = 30 godz.
Razem: 150 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student będzie potrafił:
WIEDZA
1. opisać i poddać pogłębionej, wszechstronnej analizie genezę oraz kierunki rozwoju mitu Litwy jako Kresów i pogranicza wielokulturowego w literaturze polskiej różnych epok,
2. interpretować utwory literackie z perspektywy różnych koncepcji metodologicznych, ze znajomością najnowszych kierunków refleksji literaturoznawczej,
3. sytuować polską literaturę o Litwie na tle literatury uniwersalnej kultury danego czasu,
UMIĘJĘTNOŚCI
4. analizować utwór literacki w kontekście literatury danego czasu, z uwzględnieniem historyczno-społecznego tła epoki, formułować na jego temat kompetentną wypowiedź naukową,
5. przygotować referat w oparciu o samodzielnie zgromadzoną bibliografię,
6. posiadać umiejętność, wyciągania wniosków, dyskutowania, formułowania sądów i argumentacji wypowiedzi poświęconych zagadnieniom historycznoliterackim,
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
7. postrzegać polską literaturę o tematyce litewskiej jako wypadkową literatury i kultury danego czasu,
8. postrzegać literaturę jako ważne narzędzie do poznawania specyfiki kulturowej danej społeczności, rozumieć zależność między literaturą i innymi dziedzinami życia.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 50%, prezentacja referatu – 40%, kontrola obecności – 10 %.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura podstawowa
E. Czaplejewicz, Jakie kresy? Jaka literatura kresowa? „Przegląd Humanistyczny” 2007, nr 6, s. 1-15.
M. Czermińska, Autobiograficzny trójkąt, Świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Kraków 2000.
M. Czermińska, Temat kresowy w polskiej prozie, „Polonistyka” 1992, nr 10.
Europejskość ojczyzn. Litewsko-polskie związki literackie, kulturowe i językowe. Materiały międzynarodowej konferencji naukowej Wilno, 23-24 października 2008 roku, pod red.
M. Dawlewicza, Wilno 2009.
B. Hadaczek, Kresy w literaturze polskiej XX wieku, Szczecin 1993.
A. Kalėda, Mitų ir poezijos žemė. Lietuva lenkų literatūroje. Vilnius 2011.
A. Kalėda, O „kresowości” i „litewskości” Adama Mickiewicza, [w tegoż:] Od M do M. Szkice o literaturze polskiej i litewskiej, Warszawa 2005, s. 5-12.
J. Kolbuszewski, Kresy, Warszawa 1997.
Kresowianki. Krąg pisarek heroicznych, red. K. Stępnik i M. Gabryś, seria „Obrazy Kultury Polskiej”, Lublin 2006.
Kresy – dekonstrukcja, pod red. K. Trybusia, J. Kałążnego,
R. Okulicz-Kozaryna, Poznań 2007.
Kresy – pojęcie i rzeczywistość. Zbiór studiów, pod red. K. Handke, Warszawa 1997.
Lithuanian literature, pod red. V. Kubiliusa, tłum. na
j. angielski R. Dapkutė, D. Bartkutė, Vilnius: Vaga, 1997.
A. Martuszewska, O czym szumi Dewajtis? Studia o powieściach Marii Rodziewiczówny, Kraków 1989.
„Prace Filologiczne”, t. LV, seria literaturoznawcza, Warszawa 2008.
B. Speičytė, „Kresai” lituanistiniu žvilgsniu, „Prace Bałtystyczne. Język-literatura-kultura”, pod red. N. Ostrowskiego i O. Vaičiulytė-Romančuk, Warszawa 2003,
s. 176-187.
E. Terling-Śledź, Mit kresów w prozie Marii Rodziewiczówny, Szczecin 2002.
S. Uliasz, Literatura Kresów – kresy literatury. Fenomen Kresów Wschodnich w literaturze polskiej dwudziestolecia międzywojennej, Rzeszów 1994.
F. Ziejka, Nasza rodzina w Europie. Studia i szkice, Kraków 1995.
Literatura uzupełniająca
Wstępy do wydań BN
Wybór artykułów I. Szulskiej, A. Wydrzyckiej, T. Bujnickiego z w/w zbiorów pokonferencyjnych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: