Nauka języka łotewskiego (B2) 3020-BB1LV-B2
Kurs ma za zadanie:
a) kształtować umiejętność biegłego słuchania i czytania ze zrozumieniem bardziej skomplikowanych i dłuższych tekstów niespecjalistycznych w języku ogólnym (artykułów prasowych, tekstów o tematyce kulturalnej i popularnonaukowych);
b) poszerzać i wzbogacać zasób leksykalny (czynny i bierny) uczestników zajęć z różnych dziedzin życia (m.in. społeczno-politycznego, ekonomiczno-prawniczego);
c) utrwalać praktyczną znajomość form gramatycznych, kształtować umiejętność poprawnego użycia trudniejszych form gramatycznych (zwłaszcza form i zdań imiesłowowych, form liczebnikowych i zaimków, przyimków i wyrazów odpowiadających im funkcjonalnie oraz czasowników przedrostkowych, konstruować zdania podrzędnie złożone), zapoznać z podstawowymi zasadami ortografii i interpunkcji (złożenia, wielowyrazowe nazwy urzędów i instytucji);
d) kształtować umiejętność rozumienia utartych zwrotów i wyrażeń (związki frazeologiczne, metafory, przysłowia);
e) ćwiczyć umiejętności swobodnego mówienia i pisania na poznane tematy.
Podczas zajęć student doskonali umiejętności tworzenia tekstu pisanego według określonych wymagań (temat, forma, styl – dobór odpowiedniego zasobu leksykalnego, logiczność argumentacji i zwięzłość kompozycji).
Jedną z form zajęć jest pogadanka, dzięki której kursanci nabywają umiejętności formułowania i wyrażania własnej opinii na tematy związne z życiem codziennym (dyskusja na temat aktualnych wydarzeń społecznych, kulturalnych i politycznych).
Szacunkowa liczba godzin potrzebnych do osiągnięcia zdefiniowanych efektów uczenia się:
a) liczba godzin kontaktowych: 120 godz. (4 ECTS)
b) bieżące przygotowanie do zajęć: 60 godz. (2 ECTS)
c) przygotowanie dłuższych prac pisemnych i prezentacji ustnych: 30 godz. (1 ECTS)
d) przygotowanie do testu semestralnego i egzaminu końcowego 30 godz. (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
(WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI)
- rozumie dłuższą wypowiedź o bardziej skomplikowanej strukturze, jeżeli temat tej wypowiedzi jest dostatecznie znany;
- czyta ze zrozumieniem autentyczne teksty dotyczące aktualnych wydarzeń (artykuły, komentarze, recenzje);
- potrafi napisać jasno i precyzyjnie sformułowany tekst na znany mu temat (krótki esej, streszczenie, recenzja), przedstawiając własne stanowisko wraz z argumentacją;
- w miarę płynnie i bez przygotowania porozumiewa się z rodzimymi użytkownikami języka łotewskiego, aktywnie uczestniczy w dyskusji dotyczącej znanej mu problematyki;
- podczas wypowiedzi ustnej na ogół poprawnie stosuje zasady akcentuacji.
(KOMPETENCJE SPOŁECZNE)
- jest świadomy posiadanej przez siebie wiedzy i zna zakres nabytych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego;
- dba o kulturę wypowiedzi (zwłaszcza o jej jasność i przejrzystość).
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy, do którego student jest dopuszczony pod warunkiem terminowego zaliczenia przez niego ćwiczeń.
Obowiązkowe jest uzyskanie zaliczenia od każdego z prowadzących; zaliczenia za semestr zimowy student musi uzyskać najpóźniej w sesji poprawkowej semestru zimowego, a zaliczenie za semestr letni przed wyznaczonym terminem egzaminu końcowego.
Warunki uzyskania zaliczenia semestralnego (na ocenę):
a) kontrola obecności – dopuszczająca (student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze u każdego z wykładowców, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym; nieobecność na 50% zajęć (u każdego z prowadzących) wyklucza uzyskanie zaliczenia;
b) pozytywne oceny z kolokwiów pisemnych śródsemestralnych i semestralnych;
c) bieżące przygotowanie do zajęć;
d) terminowe złożenie wszystkich prac pisemnych zadanych przez prowadzących;
e) aktywny udział w zajęciach.
Egzamin końcowy składa się z części pisemnej i ustnej.
W części pisemnej ocenie podlegają: umiejętność rozumienia dłuższej wypowiedzi ustnej, poprawne użycie form gramatycznych, znajomość leksyki z zakresu omawianych podczas zajęć zagadnień tematycznch oraz tworzenie tekstu własnego (tekst argumentacyjny lub polemiczny).
W części ustnej ocenie podlega rozumienie dłuższego tekstu publicystycznego i wypowiedź na jego temat (prezentacja zjawisk analogicznych do opisanych w tekście, prezentacja własnych doświadczeń w tym względzie) oraz umiejętność swobodnego mówienia na tematy życia codziennego.
Podczas przygotowań do zajęć studenci mogą korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji (SI) jako narzędzia wspomagającego proces uczenia się. Podczas zajęć narzędzia SI mogą być stosowane tylko na wyraźną prośbę prowadzącego. Wykluczone jest stosowanie narzędzi SI do tworzenia wypowiedzi pisemnych, prezentacji czy innych zadań podlegających ocenie.
Praktyki zawodowe
--
Literatura
Podręczniki:
1. Auziņa I., M. Berķe, A. Lazareva, A. Šalme, V. Vaivade. Laipa. Latviešu valoda B1. Mācību grāmata. Latviešu valodas aģentūra: 2019.
2. Auziņa I., M. Berķe, A. Lazareva, A. Šalme, V. Vaivade. Laipa. Latviešu valoda B1. Darba burtnīca. Latviešu valodas aģentūra: 2019.
3. Auziņa I., M. Berķe, A. Lazareva, A. Šalme, V. Vaivade. Laipa. Latviešu valoda B2. Mācību grāmata. Latviešu valodas aģentūra: 2020.
4. Auziņa I., M. Berķe, A. Lazareva, A. Šalme, V. Vaivade. Laipa. Latviešu valoda B2. Darba burtnīca. Latviešu valodas aģentūra: 2020.
5. Nītiņa Daina, Palīgā. Mācību grāmata pieaugušajiem. 3 līmenis. Rīga. LVAVP: 2002.
6. Cirule Līga, Palīgā. Darba burtnīca. Rīga. LVAVP: 2002.
Dodatkowo:
1. Skujiņa Valentīna. Latviešu valoda lietišķajos rakstos. Rīga: 1999.
2. Rubīna Aina, Latviešu valodas rokasgrāmata. Rīga: 2004.
3. Teksty prasowe, publicystyczne, popularnonaukowe (o średnim stopniu trudności) w języku łotewskim wybrane przez prowadzącego. Nagrania audio i wideo, autorskie materiały wykładowców.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: