Wstęp do literatury łotewskiej 3020-BA3WLL
Tematy zajęć:
1. Periodyzacja literatury łotewskiej. Początki piśmiennictwa na Łotwie: kroniki liwońskie.
2. Literatura starołotewska. Pierwsze teksty w języku łotewskim.
3. Literatura starołotewska. Poezja łotewska XVI–XVII w.
4. Herrnhutyzm. Literatura rękopiśmienna (XVIII w).
5. Oświecenie na Łotwie (G.F. Stender, G. Merkel).
6. Rozwój literatury pięknej w języku łotewskim.
7. Działalność młodołotyszy. Romantyzm narodowy. Epos "Lāčplēsis" (1888).
8. Realizm i pierwsza łotewska powieść - "Mērnieku laiki" (1879).
9. Prądy, kierunki, ugrupowania literackie przeł. XIX/XX w.
10. Twórczość Rainisa i Aspazji. Historia łotewskiego dramatu i teatru.
11. Awangarda łotewska.
12. Literatura łotewska od II wojny światowej po rok 1950.
13. Łotewska literatura emigracyjna.
14. Łotewska literatura radziecka.
15. Literatura najnowsza.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student
- zna i rozumie tematy i idee pisarskie wybranych twórców literatury łotewskiej oraz dynamikę rozwoju procesu historycznoliterackiego w obrębie tej literatury;
- zna i rozumie wpływ wybranych dzieł literackich na kształt kultury łotewskiej;
- zna i rozumie metody interpretacji i analizy tekstu literackiego;
- zna i rozumie rolę literatury w kształtowaniu kultury;
- potrafi czytać, interpretować i analizować teksty łotewskiej literatury, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy;
- dyskutuje na temat przeczytanych lektur, przedstawiając odpowiedni materiał ilustracyjny;
- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa;
- potrafi krytycznie spojrzeć na proces historycznoliteracki i właściwie usytuować w nim konkretne zjawiska społeczno-kulturowe z obszaru Łotwy;
- potrafi pisać prace pisemne w języku polskim, dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu literatury i kultury Łotwy, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnorodnych źródeł;
- jest gotów do właściwej oceny znaczenia łotewskiego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych.
Kryteria oceniania
1. Obecność: student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi zostać odrobiona w sposób uzgodniony z prowadzącą.
2. Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach.
3. Test zaliczeniowy.
Literatura
Podstawowa literatura przedmiotu:
Berelis Guntis, Latviešu literatūras vēsture. No pirmajiem rakstiem līdz 1999. gadam, Rīga: Zvaigzne ABC 1999.
Berelis Guntis, Neēd šo ābolu, tas ir mākslas darbs. Postmodernisms un latviešu literatūra, Rīga: Atēna 2001.
Bičolis J., Vecākās latviešu literatūras chrēstomatija vidusskolām, Rīga: Valters un Rapa 1933.
Čakars O., Grigulis A., Losberga M., Latviešu literatūras vēsture no pirmsākumiem līdz XIX gadsimta 80. gadiem, Rīga: Zvaigzne 1990.
Daija Pauls, Apgaismība un kultūrpārnese. Latviešu laicīgās literatūras tapšana, Rīga LU LFMI 2013.
“Elles ķēķis”, red. L. Soma, Rīga: Zvaigzne ABC [2001].
Grudule Māra, Latviešu dzejas sākotne 16. un 17. gadsimtā kultūrvēsturiskos kontekstos, Rīga LU LFMI 2017 + http://lulfmi.lv/files/gramatas/2017-Grudule-Mara-Latviesu-dzejas-sakotne-Antologija.pdf
Jaunākā latviešu literatūra. Žanru pārskati, teorija un kritika, sast. Ausma Cimdiņa, Rīga: LU Akadēmiskais apgāds 2007.
Latviešu literatūra 2000-2006, Rīga: Valters un Rapa 2007.
Latviešu literatūra 2007-2015, sast. Kārlis Vērdiņš, Rīga: LU LFMI 2018.
Latviešu literatūras vēsture, t. I-III , Rīga: Zvaigzne ABC 1998-2001.
Mūsdienu literatūras teorijas, sast. Ieva E. Kalniņa, Kārlis Vērdiņš, Rīga: LU LFMI 2013.
Tabūns Broņislavs, Modernisma virzieni latviešu literatūrā, Rīga: Zinātne 2003.
Vecgrāvis Viesturs, “Mani sveicina zvaigznes…" Romantiskā pasaules izjūta latviešu dzejā. Impresijas un ieskati. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: