Wstęp do literatury łotewskiej 3020-BA3WLL
Tematy zajęć:
1. Periodyzacja literatury łotewskiej. Początki piśmiennictwa na Łotwie: kroniki liwońskie.
2. Literatura starołotewska. Pierwsze teksty w języku łotewskim.
3. Literatura starołotewska. Poezja łotewska XVI–XVII w.
4. Herrnhutyzm. Literatura rękopiśmienna (XVIII w).
5. Oświecenie na Łotwie (G.F. Stender, G. Merkel).
6. Rozwój literatury pięknej w języku łotewskim.
7. Działalność młodołotyszy. Romantyzm narodowy. Epos "Lāčplēsis" (1888).
8. Realizm i pierwsza łotewska powieść - "Mērnieku laiki" (1879).
9. Prądy, kierunki, ugrupowania literackie przeł. XIX/XX w.
10. Twórczość Rainisa i Aspazji. Historia łotewskiego dramatu i teatru.
11. Awangarda łotewska.
12. Literatura łotewska od II wojny światowej po rok 1950.
13. Łotewska literatura emigracyjna.
14. Łotewska literatura radziecka.
15. Literatura najnowsza.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student
- zna i rozumie tematy i idee pisarskie wybranych twórców literatury łotewskiej oraz dynamikę rozwoju procesu historycznoliterackiego w obrębie tej literatury;
- zna i rozumie wpływ wybranych dzieł literackich na kształt kultury łotewskiej;
- zna i rozumie metody interpretacji i analizy tekstu literackiego;
- zna i rozumie rolę literatury w kształtowaniu kultury;
- potrafi czytać, interpretować i analizować teksty łotewskiej literatury, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy;
- dyskutuje na temat przeczytanych lektur, przedstawiając odpowiedni materiał ilustracyjny;
- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa;
- potrafi krytycznie spojrzeć na proces historycznoliteracki i właściwie usytuować w nim konkretne zjawiska społeczno-kulturowe z obszaru Łotwy;
- potrafi pisać prace pisemne w języku polskim, dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu literatury i kultury Łotwy, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnorodnych źródeł;
- jest gotów do właściwej oceny znaczenia łotewskiego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych.
Kryteria oceniania
1. Obecność: student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi zostać odrobiona w sposób uzgodniony z prowadzącą.
2. Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach.
3. Test zaliczeniowy.
Literatura
Podstawowa literatura przedmiotu:
Berelis Guntis, Latviešu literatūras vēsture. No pirmajiem rakstiem līdz 1999. gadam, Rīga: Zvaigzne ABC 1999.
Berelis Guntis, Neēd šo ābolu, tas ir mākslas darbs. Postmodernisms un latviešu literatūra, Rīga: Atēna 2001.
Bičolis J., Vecākās latviešu literatūras chrēstomatija vidusskolām, Rīga: Valters un Rapa 1933.
Čakars O., Grigulis A., Losberga M., Latviešu literatūras vēsture no pirmsākumiem līdz XIX gadsimta 80. gadiem, Rīga: Zvaigzne 1990.
Daija Pauls, Apgaismība un kultūrpārnese. Latviešu laicīgās literatūras tapšana, Rīga LU LFMI 2013.
“Elles ķēķis”, red. L. Soma, Rīga: Zvaigzne ABC [2001].
Grudule Māra, Latviešu dzejas sākotne 16. un 17. gadsimtā kultūrvēsturiskos kontekstos, Rīga LU LFMI 2017 + http://lulfmi.lv/files/gramatas/2017-Grudule-Mara-Latviesu-dzejas-sakotne-Antologija.pdf
Jaunākā latviešu literatūra. Žanru pārskati, teorija un kritika, sast. Ausma Cimdiņa, Rīga: LU Akadēmiskais apgāds 2007.
Latviešu literatūra 2000-2006, Rīga: Valters un Rapa 2007.
Latviešu literatūra 2007-2015, sast. Kārlis Vērdiņš, Rīga: LU LFMI 2018.
Latviešu literatūras vēsture, t. I-III , Rīga: Zvaigzne ABC 1998-2001.
Mūsdienu literatūras teorijas, sast. Ieva E. Kalniņa, Kārlis Vērdiņš, Rīga: LU LFMI 2013.
Tabūns Broņislavs, Modernisma virzieni latviešu literatūrā, Rīga: Zinātne 2003.
Vecgrāvis Viesturs, “Mani sveicina zvaigznes…" Romantiskā pasaules izjūta latviešu dzejā. Impresijas un ieskati. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: