Seminarium licencjackie językoznawcze 3020-BA3SLJ-PB
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w szerszy zakres wiedzy językoznawczej, opracowania wybranego zagadnienia w formie pisemnej pracy dyplomowej (na materiale j. litewskiego lub tle porównawczym) i przygotowanie studenta do prezentacji uzyskanej wiedzy i nabytych umiejętności podczas egzaminu licencjackiego.
Uczestnicy poznają metodologię prowadzenia badań, zapoznają się z podstawowymi (klasycznymi) i nowymi opracowaniami z zakresu objętego tematyką seminarium, ze szczególnym uwzględnieniem opracowań związanych z tematyką własnej pracy dyplomowej.
Na kolejnych etapach, stosownie do stopnia zaawansowania, studenci podejmują samodzielne studia nad wybranym zagadnieniem, stanowiącym podstawę planowanej pracy dyplomowej, przygotowują jej szczegółowy plan, gromadzą bibliografię podmiotową i przedmiotową, piszą pracę dyplomową.
Wdrażana będzie praca w grupie, rozwijane umiejętności interpretacji tekstów naukowych podczas dyskusji, wygłaszanie i obrona własnych opinii na wybrany temat z zakresu językoznawstwa litewskiego, umiejętność przygotowania wybranego zagadnienia badawczego w formie referatu z wykorzystaniem dostępnym technik multimedialnych, umiejętność pisania pracy dyplomowej z językoznawstwa (na materiale j. litewskiego lub tle porównawczym).
Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się:
a) zajęcia kontaktowe – 60 godzin, 2ECTS
b) samodzielne przygotowanie do każdych ćwiczeń – 60 godz., 2ECTS
c) przygotowanie referatu na wybrany temat z wykorzystaniem dostępnych technik multimedialnych – 30 godz., 1ECTS
d) konsultacje z promotorem i przygotowanie pisemnej pracy dyplomowej = 240 godz., 8ECTS
e) przygotowanie się do egzaminu dyplomowego = 60 godz. 2ECTS
RAZEM – ok. 450 godzin. 15ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efektem uczenia jest nabycie umiejętności:
- przygotowania nowoczesnej prezentacji wyników naukowych;
- syntetycznego przedstawiania stanu wiedzy;
- prowadzenia dyskusji naukowej, formułowania pytań i udzielania odpowiedzi na pytania innych uczestników dyskusji.
Kryteria oceniania
- Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność),
- Dozwolone są 2 nieusprawiedliwione nieobecności, każda kolejna powinna być odpracowana wedle zasad ustalonych z osobą prowadzącą zajęcia. Nieobecność na 50 proc. zajęć wyklucza dopuszczenie do egzaminu.
- Przygotowanie referatu (z użyciem dostępnych technik multimedialnych ),
- Przygotowanie pisemnej pracy dyplomowej na wybrany temat na koniec II semestru.
- Podczas zajęć studenci mogą posługiwać się narzędziami SI np. do zbierania materiałów, opracowania stanu badań oraz tworzenia bibliografii. Wykluczone jest stosowanie narzędzi SI w celach interpretacyjnych, do tworzenia wypowiedzi pisemnej czy do opracowywania fragmentów tekstu.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Seria wydawnicza: „Lietuvių kalbos gramatikos darbai“, Vilnius 2003 i nast.; czasopismo „Lituanistica”, dział "Language".
2. N. Sližienė: Funkcinė lietuvių kalbos gramatika. Vilnius 1998.
Wybrana literatura dodatkowa:
1. Stanisław Karolak (2001). Od semantyki do gramatyki. Warszawa.
2. Wybrane publikacje z serii „Lietuvių kalbotyros klausimai” / „Acta Linguistica Lithuanica”/"Baltic Linguistics", „Acta Baltico-Slavica”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: