Konwersatorium językoznawcze 2 3020-BA3KJ2
Konwersatorium ma za zadanie zapoznać studentów z odmianami dialektalnymi współczesnego języka litewskiego.
Na wstępie zostanie podany przegląd metod badań dialektologicznych (zapoznanie z atlasami gwarowymi, specyfiką badań terenowych), historią dialektologii litewskiej, zostaną zaprezentowane prace z leksykografii gwarowej, monografie.
Studenci zostaną zapoznani z podziałem obszaru współczesnego języka litewskiego na dialekty auksztocki i żmudzki (aukštaičių tarmė ir žemaičių tarmė) i mniejsze jednostki dialektalne (patarmės), z ich cechami fonetycznymi, gramatycznymi i leksykalnymi, także z głównymi cechami gwar języka litewskiego poza terytorium Litwy, szczególnie w Polsce – w regionie Sejn i Puńska.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
(WIEDZA)
- wymienia główne cechy fonetyczne, leksykalne i gramatyczne dialektów auksztockiego i żmudzkiego oraz główne cechy gwar języka litewskiego na terytorium Polski;
- porównuje metody badań dialektologicznych;
(UMIEJĘTNOŚCI)
- odróżnia wypowiedź w litewskim języku literackim od wypowiedzi gwarowej w tym języku;
- powtarza nieskomplikowany tekst, szczególnie z gwar auksztockich, zapisany w transkrypcji dialektologicznej;
(POSTAWY)
- integruje wiedzę o języku literackim i o odmianach dialektalnych.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega bieżąca praca na zajęciach oraz zaliczenie końcowe, które jest przeprowadzone w formie rozmowy na podany temat z zakresu zagadnień omawianych na konwersatorium.
Student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym.
Podczas zajęć studenci mogą posługiwać się modelami i narzędziami AI, np. do gromadzenia materiałów, ich przeszukiwania, opracowania stanu badań czy tworzenia bibliografii. Wykluczone jest jednak stosowanie generatywnej AI w celach interpretacyjnych, do tworzenia wypowiedzi pisemnej czy do opracowywania fragmentów tekstu.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Rima Bacevičiūtė, Audra Ivanauskienė, Asta Leskauskaitė, Edmundas Trumpa (2004). Lietuvių kalbos tarmių chrestomatija. (Priedas: kompaktinė plokštelė, žemėlapis). Vilnius: Lietuvių kalbos institutas, ss. 328.
Literatura dodatkowa:
1. Tamara Buch (1998). Onomastyka Sejneńszczyzny. In: Tamara Buch: Opuscula Lithuanica. Wydał Wojciech Smoczyński. Seria: Baltica Varsoviensia, tom I, Warszawa, s. 287-337.
2. Michał Hasiuk (1978). Fonologia litewskiej gwary sejneńskiej. Poznań.
3. Lietuvių tarmės. Kompiuterinis žodynas. I dalis.
4. Danguolė Mikulėnienė, Asta Leskauskaitė, Vilija Ragaišienė, Laura Geržotaitė, Nijolė Birgelienė (2016). Lietuvių tarmių kaita XXI a. pradžioje: Lenkijos lietuvių šnektos. Vilnius: Lietuvių kalbos institutas, ss. 504.
5. Kazys Morkūnas, red. (1997). Lietuvių kalbos atlasas 1: Leksika. Vilnius: Mokslas.
6. Kazys Morkūnas, red. (1982). Lietuvių kalbos atlasas 2: Fonetika. Vilnius: Mokslas.
7. Jowita Niewulis-Grablunas (2015). Gwara puńska. Wokaliczny system fonologiczny. Poznań: Wydawnictwo Rys Seria: Poznańska Biblioteka Bałtystyczna, ss. 176.
8. Danuta Roszko (2006). Funkcjonalne odpowiedniki litewskiego perfectum w litewskiej gwarze puńskiej i w języku polskim. Warszawa: Instytut Slawistyki PAN, ss. 177.
9. Danuta Roszko (2015). Zagadnienia kwantyfikacyjne i modalne w litewskiej gwarze puńskiej (Na tle literackich języków polskiego i litewskiego). Warszawa: Instytut Slawistyki PAN, ss. 342.
10. Wojciech Smoczyński (2001). Szkic morfologiczny gwary puńskiej (wraz z tekstami gwarowymi). In: Wojciech Smoczyński: Język litewski w perspektywie porównawczej. Seria: Baltica Varsoviensia, tom III. Kraków, s. 279-305.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Zajęcia zdalne będą prowadzone synchronicznie z wykorzystaniem narzędzia Google Meet. |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia zdalne będą prowadzone synchronicznie z wykorzystaniem narzędzia Google Meet. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: