Gramatyka opisowa języka łotewskiego 3020-BA3GLO
Podstawowym celem kursu jest przedstawienie systemu gramatycznego współczesnego języka łotewskiego, objaśnienie funkcji kategorii gramatycznych, budowy gramatycznej poszczególnych form językowych, jak również systematyzowanie i uzupełnianie wiedzy zdobytej podczas zajęć z praktycznej nauki języka łotewskiego.
Podczas zajęć wiele uwagi poświęca się aspektom praktycznym, tj. regułom tworzenia form fleksyjnych oraz konstruowaniu pełnych paradygmatów odmiany na podstawie form podstawowych. Zagadnienia z zakresu historii języka czy zjawiska zachodzące w odmianach substandardowych języka są uwzględnione w programie kursu tylko w takim zakresie, jaki jest niezbędny do pełniejszego ujęcia opisu synchronicznego współczesnego języka literackiego.
Szacunkowy nakład pracy:
wykład – 60 godz. (2 ECTS)
bieżące przygotowanie się do zajęć – 30 godz. (1 ECTS)
przygotowanie się do egzaminu w zimowej (część I) i letniej (część II) sesji egzaminacyjnej – 60 godz. (2 ECTS)
Razem: 150 godz. (5 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
(WIEDZA)
- posiada wiedzę na temat struktury gramatycznej współczesnego języka łotewskiego;
- rozumie istotę teorii językoznawczych i metodologię prowadzenia badań z zakresu językoznawstwa;
- zna podstawową terminologię językoznawczą w języku łotewskim;
- rozumie kompleksową naturę języka oraz ma świadomość jego zmienności historycznej.
(UMIEJĘTNOŚCI)
- posługuje się podstawowymi pojęciami teoretycznymi właściwymi dla opisu synchronicznego języka;
- opisuje wybrane problemy językoznawcze z perspektywy filologicznej;
- potrafi praktycznie zastosować teoretyczną wiedzę o cechach fonetycznych i fonologicznych języka łotewskiego, również o tych, których nie odzwierciedla standardowa pisownia (jak np. iloczas spółgłoskowy oraz przeciwstawienie
- właściwie rozpoznaje wszystkie formy fleksyjne, zna główne zasady ich tworzenia i funkcjonowania.
(POSTAWY)
- jest świadomy zdobytej przez siebie wiedzy i zna zakres zdobytych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny składa się z dwóch części. Jego pierwsza część, na którą składają się zagadnienia omawiane w semestrze zimowym (fonologia, prozodia, kategorie imienne opisujące frazę imienną), odbywa się w zimowej sesji egzaminacyjnej, natomiast druga z zakresu zagadnień omawianych w semestrze letnim (kategorie gramatyczne frazy werbalnej i podstawy składni) – w letniej sesji egzaminacyjnej. Ocena z egzaminu końcowego jest oceną łączną uzyskaną z obu części egzaminu pisemnego.
Pisemny egzamin końcowy składa się z pytań typu otwartego oraz pytań testowych: jednokrotnego wyboru, prawda-fałsz, test uzupełnień, sprawdzających znajomość zarówno zagadnień teoretycznych, jak i ich praktycznego zastosowania.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego (zarówno jego pierwszej, jak i drugiej części) jest obecność na zajęciach (student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony z prowadzącym; nieobecność na 50 proc. zajęć wyklucza przystąpienie do egzaminu).
Podczas przygotowań do zajęć studenci mogą korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji (SI) jako narzędzia wspomagającego proces uczenia się. Wykluczone jest stosowanie narzędzi SI do tworzenia wypowiedzi pisemnych czy innych zadań podlegających ocenie.
Literatura
Materiały (handouty i karty pracy) przygotowane przez prowadzącą zajęcia.
Literatura pomocnicza:
Latviešu valodas gramatika. (2013) Autoru kol. Rīga: LU Latviešu valodas institūts.
Latvian Grammar. (2021) Andra Kalnača, Ilze Lokmane. Rīga: University of Latvia Press.
Laua, Alise. (1997) Latviešu literārās valodas fonētika. Rīga: Zvaigzne.
Kalme, Vilma, Smiltniece, Gunta. (2001) Latviešu literārās valodas vārddarināšana un morfoloģija. Liepāja: LiePA.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: