Nauka języka łotewskiego (A2) 3020-BA2NLO
Kurs języka łotewskiego dla studentów filologii bałtyckiej rozpoczynających naukę od podstaw. Po ukończeniu kursu jego uczestnicy zdobywają podstawowe umiejętności w zakresie różnych aktywności językowych określane na poziomie A2 według skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Kurs ma za zadanie:
a) zapoznać studenta z leksyką dotyczącą ogólnie pojętego życia codziennego, co pozwoli mu dość swobodnie poruszać się w środowisku łotewskojęzycznym w przewidywalnych codziennych sytuacjach życiowych;
b) wprowadzić w świat podstawowych pojęć gramatycznych, niezbędnych do formułowania i rozumienia prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych;
c) rozwijać sprawność komunikacyjną i umiejętność budowania prostych tekstów w zakresie znanych i dobrze opanowanych zagadnień tematycznych;
d) zaznajomić z zasadami poprawnej wymowy i akcentuacji;
e) kształtować kompetencję socjokulturową (zwroty grzecznościowe na powitanie, pożegnanie w sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych; formalna i nieformalna rozmowa telefoniczna; tradycje i zwyczaje związane z obchodzeniem świąt kalendarzowych na Łotwie).
Szacunkowa liczba godzin potrzebnych do osiągnięcia zdefiniowanych efektów uczenia się:
a) liczba godzin kontaktowych: 150 godz. (5 ECTS)
b) bieżące przygotowanie do zajęć (ok. 2 godz. tygodniowo): 60 godz. (2 ECTS)
c) przygotowanie do testów śródsemestralnych, semestralnych i egzaminu końcowego: 90 godz. (3 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
(WIEDZA)
- rozpoznaje i właściwie objaśnia poznane podczas kursu zwroty i wyrażenia leksykalne;
- opisuje mechanizmy tworzenia prostych struktur gramatycznych.
(UMIEJĘTNOŚCI)
- swobodnie formułuje proste pytania i krótkie odpowiedzi na tematy związane z codziennymi sytuacjami życiowymi, życiem prywatnym i zawodowym;
- reaguje dość spontanicznie, wykorzystując ograniczone środki językowe w przewidywalnych sytuacjach komunikacyjnych;
- tworzy krótkie wypowiedzi pisemne dotyczące znanych mu zagadnień tematycznych (notatka, list prywatny, zaproszenie);
- rozumie główną myśl w zwięźle sformułowanych autentycznych wypowiedziach ustnych i pisemnych o charakterze informacyjnym (ogłoszenia, broszury, krótkie relacje z wydarzeń życia codziennego, imprez kulturalnych).
(KOMPETENCJE SPOŁECZNE)
- aktywnie uczestniczy w pracy na zajęciach;
- rozumie potrzebę samodzielnej pracy poza uczestnictwem w zajęciach.
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy, do którego student jest dopuszczony pod warunkiem zaliczenia przez niego ćwiczeń.
Obowiązkowe jest uzyskanie zaliczenia od każdego z prowadzących przed wyznaczonym terminem egzaminu końcowego.
Warunki zaliczenia semestralnego (na ocenę):
a) kontrola obecności (kryterium dopuszczające) – student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym; nieobecność na 50% zajęć wyklucza uzyskanie zaliczenia;
b) pozytywne oceny z kolokwiów śródsemestralnych i semestralnych;
c) terminowe złożenie wszystkich prac pisemnych zadanych przez prowadzących;
d) aktywny udział w zajęciach;
e) bieżące przygotowanie do zajęć.
Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej.
W części pisemnej sprawdzane są:
a) umiejętność rozumienia jasno sformułowanego tekstu słuchanego i czytanego o tematyce codziennej, dotyczącego omawianych podczas kursu sytuacji życiowych (test jednokrotnego wyboru, zadania typu prawda-fałsz);
b) wiedza z zakresu tworzenia podstawowych form i konstrukcji gramatycznych (test uzupełnień, transformacje);
c) zasób leksykalny (definicje wyrazowe, synonimy i antonimy);
d) umiejętność budowania wypowiedzi pisemnej na podany temat.
W części ustnej sprawdzane są:
a) umiejętność formułowania wypowiedzi ustnej na jeden z tematów egzaminacyjnych;
b) sprawność komunikacyjna (komunikatywność, adekwatność reakcji do sytuacji językowej).
Podczas przygotowań do zajęć studenci mogą korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji (SI) jako narzędzia wspomagającego proces uczenia się. Podczas zajęć narzędzia SI mogą być stosowane tylko na wyraźną prośbę prowadzącego. Wykluczone jest stosowanie narzędzi SI do tworzenia wypowiedzi pisemnych, prezentacji czy innych zadań podlegających ocenie.
Literatura
Podręcznik:
1. Agne Navickaite-Klišauskiene, Vītauts Rinkevičs, Egle Žilinskaite-Šinkūniene. Skaidrs! Latviešu valoda lietuviešu studentiem A1. Rīga: Latviešu valodas aģentūra, 2020.
2. https://maciunmacies.valoda.lv/speles/skaidrs/
Dodatkowo:
1. Auziņa, I., Berķe, M., Lazareva, A., Šalme, A. Laipa A1. Mācību grāmata. Rīga: Latviešu valodas aģentūra, 2014.
2. Auziņa, I., Berķe, M., Lazareva, A., Šalme, A. Laipa A1. Darba burtnīca. Rīga: Latviešu valodas aģentūra, 2014.
3. Auziņa, I., Berķe, M., Lazareva, A., Šalme, A. Laipa A2. Mācību grāmata. Rīga: Latviešu valodas aģentūra, 2016.
4. Auziņa, I., Berķe, M., Lazareva, A., Šalme, A. Laipa A2. Darba burtnīca. Rīga: Latviešu valodas aģentūra, 2016.
5. https://elaipa.lv/Home/A1
6. https://elaipa.lv/Home/A2
7. Materiały dydaktyczne i teksty samodzielnie przygotowane przez prowadzących.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: