Metodologie badań literackich 3020-BA2MBL
Zajęcia kontynuują i pogłębiają treści przedstawione na przedmiocie Wstęp do literaturoznawstwa. W trakcie zajęć studenci poznają główne nurty teorii literatury. Omówione zostaną najważniejsze szkoły krytyczne, ich przedstawiciele, w tym badacze literatury z państw bałtyckich, a także reprezentatywne teksty teoretyczne. Ponadto uczestnicy zajęć poznają podstawową terminologię literaturoznawczą w językach bałtyckich.
Następnie uczestnicy zajęć będą analizować wybrane teksty literackie przy pomocy wybranych teorii.
Zakres tematyczny zajęć:
1. Wprowadzenie do metodologii badań literackich.
2. Formalizm i Nowa Krytyka.
3. Strukturalizm.
4. Semiotyka i semiologia.
5. Poststrukturalizm i dekonstrukcja.
6. Marksizm.
7. Psychoanaliza.
8. Feminizm.
9. Gender i queer.
10. Fenomenologia i hermeneutyka.
11. Pragmatyzm i neopragmatyzm.
12. Narratologia i kognitywizm.
13. Historyzm i nowy historyzm, postkolonializm.
14. Ekokrytyka.
15. Podsumowanie i prezentacja koncepcji prac zaliczeniowych.
Szacunkowa liczba godzin potrzebnych do osiągnięcia zdefiniowanych efektów uczenia się:
a) liczba godzin kontaktowych: 30 godz. (1 ECTS)
b) bieżące przygotowanie do zajęć: 30 godz. (1 ECTS)
c) przygotowanie pracy zaliczeniowej: 30 godz. (1 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
- zna i rozumie wybrane teorie i metodologie badań z zakresu literaturoznawstwa,
- zna i rozumie terminologię literaturoznawczą w języku polskim, itewskim i łotewskim,
- rozpoznaje nazwiska wiodących badaczy literatury,
- zna i rozumie rolę i związki literaturoznawstwa z innymi dziedzinami nauk humanistycznych;
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi dokonać analizy utworu literackiego z wykorzystaniem poznanych teorii i narzędzi,
- potrafi dyskutować, argumentować, wyciągać wnioski na temat analizy dzieła literackiego, także w formie pisemnej,
- potrafi posługiwać się terminologią literaturoznawczą w języku polskim i w językach bałtyckich;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- jest gotów dalszego pogłębiania własnej wiedzy i rozwijania umiejętności,
- jest gotów do dyskutowania i do właściwej oceny znaczenia refleksji humanistycznej.
Kryteria oceniania
Ocena aktywności i przygotowania do zajęć, praca zaliczeniowa – analiza wybranego tekstu literackiego w świetle jednej z omówionych teorii.
Student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna powinna być zaliczona w sposób uzgodniony z prowadzącą.
Podczas zajęć studenci mogą posługiwać się narzędziami SI np. do zbierania materiałów, opracowania stanu badań oraz tworzenia bibliografii. Wykluczone jest stosowanie narzędzi SI w celach interpretacyjnych, do tworzenia wypowiedzi pisemnej czy do opracowywania fragmentów tekstu.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, pod red. A. Burzyńskiej, M.P. Markowskiego, Kraków 2006.
Teorie literatury XX wieku. Antologia, pod red. A. Burzyńskiej, M.P. Markowskiego, Kraków 2006.
Critical Theory Today. A user-friendly guide, pod red. L. Tyson. Routledge 2015.
W. Szkłowski, Sztuka jako chwyt, [w:] A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków 2006.
R. Jakobson, Poetyka w świetle językoznawstwa, [w:] A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków 2006.
V. Propp, Morfologia bajki. „Pamiętnik Literacki” 1968, 59/4, s. 203-242.
E. Husserl, Idea fenomenologii, wykład III i IV, [w tegoż:] Idea fenomenologii. Pięć wykładów, Warszawa 1990, s. 53-77.
M. Heidegger, Cóż po poecie w czasie marnym?, [w tegoż:], Ścieżki lasu, Warszawa1985.
H.-G. Gadamer, Tekst i interpretacja, [w:] A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków 2006.
P. Ricoeur, Symbol daje do myślenia, [w tegoż:], Egzystencja i hermeneutyka, Warszawa 1985.
S. Rimmon-Kenan, Narrative Fiction: Contemporary Poetics. Routledge 1982.
G. Genette, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia. Gdańsk 2014.
H. Bloom, Strach przed kontaminacją, [w tegoż:], Lęk przed wpływem, Kraków 2002, s. 9-44.
H. White, Znaczenie narracyjności dla przedstawiania rzeczywistości, [w tegoż:] Poetyka pisarstwa historycznego, Kraków 2000 (II wyd. 2010), s. 135-170.
E. Said, Orientalizm. Wprowadzenie, [w:] A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków 2006.
J. Fiedorczuk, Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki. Gdańsk 2015.
Wybrane teksty literackie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: