Łacina 3020-BA1LJL
Nauka łaciny wpisuje się w tematykę studiów humanistycznych. Poprzez zapoznanie z fleksją i składnią języka łacińskiego oraz słownictwem – przygotowuje się uczestników zajęć do rozumienia niezbyt trudnych tekstów łacińskich, a także wskazywanie na rolę i funkcję łaciny oraz na ciągle żywą tradycję kultury antycznej we wszystkich językach i literaturze europejskiej, a także do dalszych studiów lingwistycznych, oraz poszerza swoją wiedzę o historii i kulturze starożytnej Grecji i Rzymu i jej wpływ na język i kulturę Europy
Forma zajęć to wykład połączony z ćwiczeniami; na każde zajęcia studenci muszą przygotować pracę domową
Zadaniem zajęć jest:
- wprowadzenie do języka łacińskiego;
- przedstawienie podstaw fleksji i składni;
- umożliwienie podstawowej lektury krótkich tekstów ciągłych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student zna najważniejsze zagadnienia dotyczące fleksji i składni języka łacińskiego oraz podstawowe słownictwo potrzebne do dalszych studiów lingwistycznych, a także poszerza swoją wiedzę o historii i kulturze starożytnej Grecji i Rzymu.
Po ukończeniu dwóch semestrów student powinien:
- samodzielnie czytać prosty tekst łaciński przy pomocy słownika;
- posiadać umiejętność określania etymologii wyrazów pochodzenia łacińskiego w językach europejskich;
- rozpoznawać w jakim stopniu łacińskie słownictwo oraz elementy gramatyki i składni są obecne w językach europejskich, wyjaśnia znaczenie i pochodzenie wielu "wyrazów obcych" w języku polskim.
EFEKTY UCZENIA SIĘ:
(WIEDZA)
- zna podstawy morfologii łaciny okresu klasycznego;
– zna podstawy składni łaciny okresu klasycznego;
(UMIEJĘTNOŚCI)
– analizuje prosty tekst łaciński pod kątem elementów składni;
– analizuje prosty tekst łaciński pod kątem elementów morfologii;
(KOMPETENCJE SPOŁECZNE)
– posługuje się znajomością języka w przekładzie prostych tekstów;
– jest gotów do właściwej oceny znaczenia europejskiego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie się do zajęć i aktywność). Śródsemestralne pisemne testy kontrolne, egzamin pisemny.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Wolno mieć 2 nieobecności w semestrze. W wypadku opuszczenia większej liczby zajęć student musi przygotować (tzn. umieć przetłumaczyć) jeden lub dwa teksty łacińskie i zaliczyć je na dyżurze. Nieobecność na 50% zajęć skutkuje niedopuszczeniem do egzaminu.
Pisemny egzamin końcowy sprawdzający znajomość podstaw fleksji i składni oraz umiejętność poprawnego przekładu prostego tekstu ciągłego.
Literatura
- materiały przygotowane przez prowadzącego zajęcia
- Słownik łacińsko-polski, pod red. J. Mańkowskiego
lub
- Słownik łacińsko-polski, pod red. K. Kumanieckiego
lub
- Słownik łacińsko-polski pod red. J. Korpantego, PWN
- M. Wielewski: Krótka gramatyka języka łacińskiego, WSiP, Warszawa 1989
- J. Parandowski: Mitologia, wyd. PULS
- Z. Kubiak Literatura greków i Rzymian, Znak 2013
- L. Winniczuk Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, PWN 2008
- Mała encyklopedia kultury antycznej, PIW 1983
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: